ועדת החוץ והביטחון העניקה פטורים מרישיון ביצוא הביטחוני

מדובר בשורה של פטורים שאמורים להקל על יצואנים של רכיבים ביטחוניים, מערכות ואמצעי לחימה שעד כה יצואם היה כרוך בקבלת רישיון יצוא ממשרד הביטחון

אבי דיכטר/ צלם: יוסי כהן
אבי דיכטר/ צלם: יוסי כהן

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת אישרה היום (ב') חבילת הקלות ליצואנים הביטחוניים, וזאת תוך אישור של תקנות פטור מקבלת רישיון ליצוא ביטחוני. מדובר בשורה של פטורים שאמורים להקל על יצואנים של רכיבים ביטחוניים, מערכות ואמצעי לחימה שעד כה יצואם היה כרוך בקבלת רישיון יצוא ממשרד הביטחון.

כך, יינתן פטור מרישיון יצוא זמני של מערכת או אמצעי לשם תצוגה או הדגמה בתערוכה ביטחונית, בתנאי שמדובר במוצרים שאינם מסווגים והתערוכה מתקיימת במדינה מותרת. פטור נוסף מרישיון יצוא יחול במקרה של מתן שירותים ותיקונים לציוד ביטחוני שיוצא מישראל ברישיון, וזאת לתקופה של עשור. פטור זה יינתן בתנאי שבציוד האמור לא יעשו שינויים או שיפורים.

רשימת הפטורים כוללת גם פטור מהצורך ברישיון יצוא להעברת ידע ביטחוני מישראל שיאפשר ייצור של אמצעי או רכיב שאינו מסווג במדינה שנמצאת ברשימת ה"מדינות המותרות" במשרד הביטחון. כך, גם העברת ידע ביטחוני שמוגדר כ"נחלת הכלל" יהיה פטור מרישיון יצוא.

במהלך החודשים הקרובים עתיד משרד הביטחון להביא לאישור ועדת החוץ והביטחון חלקים נוספים ברפורמה שהוא מגבש בתחום היצוא הביטחוני. על פי הערכות, מדובר בהקלות ובפטורים שיקלו על יצואנים ביטחוניים, ובכללם חברות ביטחוניות רבות, את מלאכת השיווק של מערכות נשק ורכיבים ביטחוניים. גורמים ביטחוניים מעריכים כי המשרד יבקש אישור להקל בצו ציוד הלחימה, באופן שיוציא ממנו תחומים מסוימים שכיום כלולים ברשימת המוצרים הביטחוניים המפוקחים.

"חבילת ההקלות שאושרה היום היא צעד ראשון ברפורמה מקיפה שעם השלמתה היא תקל באופן מהותי את הנטל הרגולטורי על חברות גדולות, בינוניות וקטנות ותצמצם בעשרות אחוזים את הצורך בקבלת רישיונות שיווק ויצוא", אמרה היום ראשת אפ"י במשרד הביטחון, רחלי חן.

חבילת ההקלות שמקדמת מערכת הביטחון בתחום היצוא הביטחוני היא שלב "הגזרים" שיינתנו ליצואנים הביטחוניים. בשלב מאוחר יותר, ככל הנראה לקראת סוף השנה, משרד הביטחון יעבור לשלב "המקלות" המתוכנן במסגרת הרפורמה, שיכלול סנקציות אישיות שיינקטו כלפי מנכ"לים ובכירים בחברות ביטחוניות המפרות את חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני, ויעלה את גובה הקנס המירבי שיוטל על מי שמפר אותו ממיליון שקל ל-3 מיליון שקל.