חשיפה מוגבלת לעולם: אג"ח השווקים המתעוררים לחיים

משקיעים המחפשים חשיפה לאג"ח השווקים המתעוררים במטבע מקומי עשויים להתעניין בקרן הסל EMLC, המחזיקה כיום בנכסים בהיקף של 3.4 מיליארד דולר ■ שער הקרן רחוק עדיין ב-35% מרמת השיא לפני כ-4 שנים ■ מדריכים פיננסיים

מפעל רכב של מיצובישי באינדונזיה / צילום: בלומברג
מפעל רכב של מיצובישי באינדונזיה / צילום: בלומברג

השווקים המתעוררים מהווים מאז ומתמיד הבטחה גדולה בעיני המשקיעים, אבל הבטחה זו לא תמיד מתגשמת. לאורך שנים רבות התאפיינו השווקים המתעוררים ברמת תנודתיות גבוהה במיוחד בהשוואה למדד MSCI העולמי ולשווקים המפותחים. תנודתיות זו הגיעה לשיאה בעיצומו של המשבר הפיננסי העולמי ב-2008, אבל גם לאחר מכן המשיכו השווקים המתעוררים להציג ביצועים חלשים.

לפני כשנה, בתחילת 2016, הגיעו השווקים המתעוררים לשיא השפל מאז משבר 2008, עם צלילה של מחיר הנפט לשפל של עשרות שנים וחששות המשקיעים מסיכונים רבים - החל בהשלכות הברקזיט והבחירות באירופה וכלה ביציבות המערכת הבנקאית בסין. מאז ניתן לראות התאוששות הדרגתית בסנטימנט המשקיעים, כשחלק מגורמי הסיכון התבררו כבעלי השפעה מוגבלת על הכלכלה הריאלית, וחלקם אף התבררו כחששות שווא.

שיעורי הצמיחה הגלובלית חזרו להתאושש, אם כי בקצב מתון עדיין לצמיחה ההיסטורית, המצב הגיאו-פוליטי מראה סימני התייצבות, כמה מהמדינות המתפתחות מציגות רפורמות שנועדות להגביר את הצמיחה העתידית, וגם "אפקט טראמפ", שהיה עלול להעיק על השווקים המתעוררים, מתברר בינתיים כיותר סמלי מאשר בעל השפעה אמיתית.

לא פחות חשוב מכך, הדולר בלם את מגמת ההתחזקות של השנים האחרונות, כשהמטבעות של השווקים המתעוררים חזרו להתאושש, והדבר מגדיל את מידת האטרקטיביות של ההשקעה בשווקים אלה מזווית ראייה של המשקיע הגלובלי.

חשיפה מוגבלת למשקיעים בעולם

מדד המניות המשולב של השווקים המתעוררים, MSCI Emerging Markets Index, הציג עלייה נאה של כ-16% מתחילת השנה הנוכחית ושל כ-45% מהשפל של ינואר 2016, ובכך רשם ביצועי יתר לעומת השווקים המפותחים ומתקרב לרמות שיא היסטוריות (אם כי עדיין רחוק מהן בכ-20%).

גם אפיקי איגרות החוב של השווקים המתעוררים רשמו ביצועים נאים בתקופה זו, וגם הם חוזרים לשיאים של פעם. ואולם יש אפיק השקעה אחד בשווקים המתעוררים, שעדיין לא הפגין התאוששות של ממש, ורחוק מאוד מרמות השיא של לפני ארבע שנים. מדובר בחוב השווקים המתעוררים הנקוב במטבע מקומי.

למרות ההתחזקות האחרונה בשערי מטבע במרבית השווקים המתפתחים, קיים עדיין פער גדול לעומת שערי החליפין ההיסטוריים. נוסף על כך, איגרות החוב בשווקים המתעוררים שנקובות במטבע מקומי מספקות בדרך כלל מרווחים נדיבים לעומת תשואות אג"ח של אותן מדינות וחברות הנקובות בדולר. זאת, בשל בסיס משקיעים מצומצם יחסית, וחשיפה מוגבלת למשקיעים הגלובליים, שעדיין נזהרים מסיכוני המטבע. אם תהליכי ההתאוששות בשווקים המתפתחים יימשכו, נראה כי גם תפיסת הסיכון של איגרות החוב במטבע המקומי באותן מדינות תפחת, והדבר עשוי לגלם פוטנציאל ניכר להשגת תשואה עודפת.

המשקיעים המחפשים חשיפה לאג"ח השווקים המתעוררים במטבע מקומי, עשויים להתעניין בקרן סל VanEck Vectors JP Morgan EM Local Currence Bond ETF (סימול: EMLC), מהקרנות של משפחת ואן-אק (VanEck) - חברת ניהול קרנות נאמנות וקרנות סל, המתמחה בין השאר בשווקים המתפתחים.

קרן EMLC הושקה ביולי 2010 ומחזיקה כעת נכסים בהיקף של כ-3.4 מיליארד דולר, עם סחירות גבוהה (מחזור מסחר יומי של יותר מ-10 מיליון דולר). הקרן מניבה תשואת דיבידנד שנתית של יותר מ-5%, לצד דמי ניהול של 0.44% בשנה. יתרה מכך, שער הקרן EMLC רחוק עדיין בכ-35% מרמת השיא לפני כארבע שנים, וזאת בניגוד לקרנות סל על אג"ח השווקים המתעוררים בדולר ארה"ב, הנסחרות ברמות דומות לאלה של לפני כמה שנים.

מבחינת ההחזקות של קרן EMLC, כ-93% מאיגרות החוב המוחזקות בקרן הן אג"ח ממשלתיות, וכ-7% הן אג"ח קונצרניות. חלוקת ההחזקות לפי מדינות מפוזרת היטב, כשאף מדינה אינה מהווה נתח של יותר מ-10% מנכסי הקרן, והמדינות הבולטות הן פולין (9.6%), ברזיל (9.4%), מקסיקו (9.3%), אינדונזיה (8.4%), דרום אפריקה (7.5%), ולאחר מכן מלזיה, קולומביה, תאילנד, טורקיה ורוסיה.

מבחינת דירוגי האשראי של החזקות הקרן, כ-4% הם אג"ח בדירוג AAA, כ-28% אג"ח בדירוג A, כ-35% אג"ח בדירוג BBB (כלומר, אג"ח בדירוג השקעה מהוות כ-70% מנכסי הקרן), והשאר אג"ח בדירוגים נמוכים יותר או שאינם מדורגים. המח"מ של החזקות הקרן הוא כחמש שנים.

*** הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

קרן הסל EMLC VanEck Vectors JP Morgan EM Local Currence Bond ETF

תחילת פעילות: יולי 2010

היקף נכסים: כ-3.4 מיליארד דולר

מחזור מסחר יומי: יותר מ-10 מיליון דולר

תשואת דיבידנד שנתית: יותר מ-5%

דמי ניהול: 0.44% בשנה

התפלגות החזקות: 93% אג"ח ממשלתיות, 7% אג"ח קונצרניות

דירוגי האשראי של ההחזקות: 4% אג"ח בדירוג AAA, 28% אג"ח בדירוג A, 35% אג"ח בדירוג BBB, והשאר - אג"ח בדירוגים נמוכים יותר או לא מדורגים

המח"מ של ההחזקות: כ-5 שנים