"ישראל היא מקור המידע המסווג שטראמפ העביר לרוסיה"

שגריר ישראל בארה"ב ל"ניו-יורק טיימס": "לישראל ביטחון מלא ביחסים המודיעיניים עם ארה"ב" ■ "ייתכן כי המידע הועבר לאיראן" ■ טראמפ: "יש לי זכות מלאה לחלוק מידע מודיעיני עם הרוסים כדי לקדם לחימה משותפת בטרור"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן / צילום: אבי אוחיון לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן / צילום: אבי אוחיון לע"מ

מקור המידע המודיעיני המסווג שנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, העביר לרוסים היא ישראל - כך מסר הערב (ג') "ניו-יורק טיימס" מפי פקידי פקידי ממשל בהווה ובעבר.

העיתון מציין כי חשיפת שמה של ישראל כמקור המידע מוסיפה קושי דיפלומטי לפרשה. העובדה שטראמפ התפאר שיש לו גישה לאחת מפיסות המידע הרגישות ביותר שיש בידי ישראל עלולה לפגוע ביחסים בין שתי המדינות, טוען ה"טיימס". על פי הדיווח, ייתכן שהמידע הועבר גם לאיראן, בעלת בריתה הקרובה של רוסיה.

פקידי רשות ישראליים לא אישרו כי ישראל היא מקור המידע, אך שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, אמר ל"ניו-יורק טיימס" כי שתי המדינות יוסיפו לקיים את שיתוף-הפעולה ההדוק ביניהן בלוחמה בטרור.

"לישראל יש ביטחון מלא ביחסי שיתוף-הפעולה המודיעיני עם ארה"ב, והיא מצפה להעמיק את היחסים האלה עוד יותר בשנים הבאות בתקופת נשיאותו של טראמפ", נאמר בהודעת השגריר ל"טיימס".

העיתון מציין כי התקשורת הישראלית גילתה בינואר שפקידי רשות אמריקאים הזהירו את עמיתיהם הישראליים לנהוג זהירות במידע המודיעיני שהם חולקים עם ממשל טראמפ בגלל חשש שהמידע הזה יודלף לרוסים.

"לרוסים יש מנגנון איסוף המידע המודיעיני הטוב ביותר בעולם אחרי זה של ארה"ב והם מסוגלים לצייר תמונה שלמה (של מצב מסוים) ממעט פרטים בלבד", אמר ג'ון סייפר, ששירת 28 שנים ב-CIA. "הם יכולים לחבר את המידע שמסר טראמפ עם מידע שקיים בידיהם ולהשקיע משאבים נוספים כדי למצוא את הפרטים החסרים".

כפי שדווח אתמול (ב'), טראמפ גילה מידע מודיעיני סודי ביותר באזני שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, ושגריר רוסיה בוושינגטון, סרגיי קיסליאק, כאשר אירח אותם בלשכה הסגלגלה בבית הלבן בשבוע שעבר. מדובר במידע על יכולות של דאעש להטמין חומרי נפץ בלפטופים, באופן שלא יאפשר את זיהויים כסיכון ביטחוני בבידוקים בנמלי-תעופה.

הידיעה, שמיוחסת לפקידי ממשל בהווה ובעבר, מצביעה על חשש עמוק בקהיליית המודיעין של ארה"ב מפני טראמפ; הדלפתה - ללא ספק מגורמים מודיעיניים - היא קריאת "הצילו" של אנשי מודיעין, שחשים שאינם יכולים לבטוח עוד במפקד העליון של הצבא האמריקאי.

"חשיפת מידע מסווג ע"י טראמפ באזני בכירים רוסיים היא באמת תרחיש של חלום בלהות מבחינתה של קהיליית המודיעין האמריקאית", אמר לאתר "פוליטיקו" נד פרייס, סוכן של של CIA לשעבר וחבר בצוות המועצה לביטחון לאומי בתקופת ממשלו של ג'ורג' בוש הבן. אליוט כהן, שהיה בכיר בסטייט דיפרטמנט בתקופת ממשל בוש צייץ, שמדובר בדיווח "מחריד": "אם החשיפה נעשתה בשוגג, זו עבירה שדינה פיטורין; אם היא נעשתה במכוון - זו בגידה".

במאמץ להתנער מההאשמות נגדו, אמר היום טראמפ, במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, כי הייתה לו "זכות מלאה" לחלוק את המידע המודיעיני עם הרוסים כדי לקדם מאבק משותף בטרור. הוא תיאר את פגישתו עם שר החוץ הרוסי כ"מוצלחת ביותר".

קודם לכן אמר לכתבים היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ה.ר. מקמאסטר, כי הוא אינו מודאג מהמידע שטראמפ חלק עם הרוסים. "נושא שיחתו של הנשיא עם עם שר החוץ הרוסי היה יאה בהחלט לשיחה הזו, והוא עולה בקנה אחד עם נוהל שיתוף מידע בין הנשיא לבין כל מנהיג זר שהוא דן עמו", אמר מקמאסטר.

ועם זאת, נראה שהיועץ לביטחון לאומי הודה בכך, שמיד אחרי השיחה השנויה במחלוקת עם האורחים מרוסיה, התקשר יועצו של הנשיא ללוחמה בטרור ל-CIA ולסוכנות לביטחון לאומי ("האוזן של אמריקה"). גורמים אחרים בממשל אמרו, ששתי הסוכנויות גויסו במאמץ למזער את הנזק מהדלפת המידע לרוסים.