אושר בטרומית: חזקת הגיל הרך תרד מ-6 שנים לגיל שנתיים

החוק הקיים כיום קובע כי בעת גירושים, ילדים עד גיל 6 ישהו אצל אמם - ואילו הצעת החוק של ח"כ יואב קיש מציעה לשנות את הגיל הקבוע בחזקה לגיל שנתיים ■ קיש: "בשלב מאוחר יותר נבטל את חזקת הגיל הרך לגמרי"

חזקת גיל הרך / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
חזקת גיל הרך / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית את הצעת חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון - שינוי חזקת הגיל הרךשל ח"כ יואב קיש וקבוצת חברי כנסת נוספים. 

החוק הקיים קובע כי אם במקרה של גירושים ההורים לא באו בנפרד לידי הסכם, או שבאו לידי הסכם אך ההסכם לא בוצע, רשאי בית המשפט לקבוע את חזקת הילד כפי שייראה לו לטובת הקטין, ובלבד שילדים עד גיל 6 יהיו אצל אמם אם אין סיבות מיוחדות להורות אחרת.

לפי חזקה זו, הידועה בכינויה "חזקת הגיל הרך", במקרה שבו הורים נפרדו, וילדם או ילדתם בני פחות מ-6 שנים, הם יהיו אצל אמם אם אין סיבות מיוחדות להורות אחרת.

לאור הפסיקה המתחדשת בעניין זה, מוצע לשנות את הגיל הקבוע בחזקה לגיל שנתיים, ולפיכך "חזקת הגיל הרך" תצומצם ותחול על ילדים עד גיל שנתיים בלבד.

ח"כ קיש מסר כי "לכל ילד יש זכות טבעית לשני הורים, לכל הורה יש את הזכות הטבעית להיות הורה לילדיו, וזה המסר העיקרי של התיקון. המאבק שלי התחיל לפני כ-4 שנים, עוד לפני שהייתי חבר כנסת. נפגשתי עם חבר שהיה אב לילדה, ויום בהיר אחד נאסר עליו לראות את ביתו. בכנסת הנוכחית לא ניתן לבטל את 'חזקת הגיל הרך', ולכן בחרתי להוביל פשרה לצמצום החזקה לגיל שנתיים. הצמצום יציל הרבה מאוד משפחות בישראל, ויש בכך הישג גדול. בשלב מאוחר יותר נמשיך ונבטל לגמרי את 'חזקת הגיל הרך'".

השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, מסרה כי היא מצטערת על כך שהיום לא מבטלים לגמרי את "חזקת הגיל הרך". השרה הוסיפה ואמרה כי "לא יעלה על שמדברים על שוויון רק כשזה נוח, צריך לדבר על שוויון כל הזמן. לכל ילד מגיע גם אבא וגם אמא. צריך לזכור שוועדת שניט, שהוקמה על-ידי שרת המשפטים דאז ציפי לבני, קבעה שיש לבטל את 'חזקת הגיל הרך'. היום זהו רק צעד ראשון, וביטול החזקה עוד יגיע לפתחה של כנסת ישראל".

בעד הצעת החוק הצביעו 49 חברי כנסת ו 31 חברי כנסת התנגדו . הצעת החוק תועבר לוועדת הכנסת שתקבע את הוועדה שתכין את הצעת החוק לקריאה ראשונה.