ועדה של משרד הבריאות: לאסור קשירת מטופלים פסיכיאטריים

הוועדה, שהמליצה לאסור גם אשפוז בבידוד, הוקמה לפני כשנה בעקבות שורת חשיפות של העיתונאים קרן נויבך ורן רזניק

יעקב ליצמן / צילום: אוריה תדמור
יעקב ליצמן / צילום: אוריה תדמור

ועדה מיוחדת שהקים לפני כשנה מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, ממליצה לאסור לחלוטין קשירה של מטופלים בבתי חולים פסיכיאטריים. עוד ממליצה הוועדה שלא לאשפז יותר מטופלים בחדר בידוד, בעוד שכיום מאושפזים כך בחלק מהמקרים למשך שבועות עד כדי שנים ללא בקרה חיצונית מטעם משרד הבריאות או מערכת המשפט.

הוועדה הוקמה בעקבות שורת חשיפות של העיתונאים קרן נויבך מקול ישראל ורן רזניק מ"ישראל היום", שהתעקשו להאיר את אחת הפינות החשוכות ביותר בחברה הישראלית. במאי 2016 חשפה נויבך את סיפורה של מטופלת שנקשרה למשך 24 ימים ברצך במחלקה הפסיכיאטרית של בית החולים שיבא (תל השומר), וכן את סיפורם של 15 מטופלים שמאושפזים בבידוד במשך שנים, בבית החולים הפסיכיאטרי שער מנשה (שליד פרדסיה). בראש הוועדה עמד נציב קבילות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר בעז לב, ולצידו 12 חברים נוספים.

על פי המלצות הוועדה, קשירות ואשפוז מטופלים לא יהיו עוד חלק משגרת הטיפול וייאסרו למעשה לחלוטין, אלא במקרים חריגים וקיצוניים בלבד שבהם יובהר כי הדבר נובע מסכנת חיים למטופל או לאחרים - וגם זאת למשך 24 שעות לכל היותר ובכפוף לבקרה מצד מנהלי בתי החולים, משרד הבריאות ומערכת המשפט שתתבצע בין היתר בזכות שינוי חקיקה. הוועדה ממליצה כי כבר בשנה הראשונה ליישום התכנית יופחתו הקשירות והאשפוזים בבידוד בשיעור של 70%, כאשר יישום מלא יתבצע תוך שלוש שנים. גם באותם מקרים חריגים וקיצוניים שיוחלט בהם על אשפוז בבידוד, נקבע כי יש לאפשר למטופל חופש תנועה, אפשרות לצאת לשירותים ואפילו אפשרות חופשית לשמוע מוסיקה או לצפות בטלוויזיה.

החלק החשוב ביותר אולי בהמלצות הוועדה, כמו ברוב המקרים הנוגעים למערכת הבריאות, קשור לכסף. הוועדה קובעת כי יישום התכנית מחייב הקצאה תקציבית מיוחדת של משרדי האוצר והבריאות עבור תחום האשפוז הפסיכיאטרי, וזאת לטובת הגדלת המחלקות, תוספת תקני כוח אדם והכשרה מקצועית. "המערכת הפסיכיאטרית הוזנחה במשך שנים על ידי משרד הבריאות", קובעת הוועדה - אמירה מאוד לא מובנת מאליה לאור העובדה שהיא הוקמה על ידי משרד הבריאות וחברים בה בכירים במשרד.