בני זוג מישראל מתכננים מהפכה בעולם מדפסות התלת-ממד

לי-בת נלסון ומשה מולכו הקימו את הסטארט-אפ LEO Lane שמאפשר לתאגידי ענק להדפיס מוצרים בתקן איכותי ולצמצם את המלאי: "הפוטנציאל עצום"

לי-בת נלסון ומשה מולכו / צילומים:David Garb
לי-בת נלסון ומשה מולכו / צילומים:David Garb

לי-בת נלסון ומשה מולכו הקימו לפני שלוש שנים את חברת הסטארט-אפ LEO Lane אשר מתכנן לבצע מהפכה בעולם מדפסות התלת-ממד. נלסון הייתה שותפה בקרנות הון סיכון והשקיעה בחברת התלת-ממד אובג'ט הישראלית שלימים התמזגה עם סטרטסיס ועבדה בין השאר ביבמ ובאורבוטק. מולכו לעומת זאת שימש בתפקיד ניהולי בחברות SaaS דוגמת פאנאיה (Panaya) ו-Mobixell. המפגש בין שני היזמים התרחש בלוקיישן לא שגרתי - בסלון. נלסון ומולכו נשואים כבר 27 שנים.

החזון של LEO Lane (שנקראה בתחילת הדרך Make it LEO) הוא לשפר ולייעל את תחום הייצור על ידי הדפסה תלת-ממדית. החברה הוקמה במסגרת חממת TheTime של אילן שילוח וגייסה כסף מאנג'לים (ביניהם אדי שלו) וגם מקרן First Time שאותה מובילים שילוח, ניר טרלובסקי ויונתן בן ארצי. החברה לא עוסקת בייצור פיזי של מדפסות אלא ביצירת שירות ענן שמאפשר אחידות ובקרה מראש על איכות המוצר.

"אנחנו בעצם חברת תוכנה", אומר מולכו בראיון זוגי ל"גלובס", "אנחנו מאפשרים לחברות להדפיס חלקים בתלת-ממד וככה אין להן צורך לשמור על מלאי גדול של חלפים. כל חברה יכולה לייצר כל מוצר מתי שהיא רוצה ואיפה שהיא רוצה. מקינזי מעריכים שהשוק הזה יגלגל 400 מיליארד דולר בשנת 2025 והפוטנציאל הוא עצום".

החלום על מדפסת תלת-ממדית בכל בית רחוק מאוד מלהתגשם, אולם הטכנולוגיה מתחילה להיות רלוונטית גם לצרכן הסופי ולא רק לתאגידי ענק. "לפני חודשיים", אומר מולכו שמכהן כמנכ"ל החברה, "אדידס חשפו נעליים שבהן הסוליה מותאמת למשקל של הבן אדם. אם מדובר באדם שנוהג לרוץ, אז ידפיסו לו סוליה קצת יותר קשיחה באזורים מסוימים. אפשר לייצר לו מדרס תלת-ממדי לפי מאפיינים כמו משקל וסוג הפעילות הגופנית".

"מחסן וירטואלי"

- הכסף הגדול בתחום הזה עדיין נמצא בתעשייה.

נלסון: "נכון. אנחנו רואים את זה למשל אצל חברה כמו בואינג שכבר לא צריכה לייצר כמות גדולה של חלפים. יש למעשה מחסן וירטואלי שבו החלפים שמורים בתור קבצים וכאשר מתעורר צורך - מדפיסים את החלק הרלוונטי. גופים אחרים שעושים שימוש בטכנולוגיה הזאת הם יצרנית הרכב דיימלר וחברת הרכבות הגרמנית דויטשה באהן".

לדברי נלסון ומולכו, רוב העלות (78%) של חלקי חילוף רבים בעולם אינה נובעת מחומרי הגלם ומתהליך הייצור - אלא מגורמים כגון אחסון במחסנים, שינוע וגריטה של חלפים אשר בסופו של דבר לא נעשה בהם שימוש. ההנחות האלה מבהירות את הפוטנציאל הגדול לשינוי בשוק, אולם הן לא מביאות בחשבון את האפשרות שחלק מסוים יודפס בצורה לא תקינה.

נלסון: "יש אפשרות לחיסכון גדול, אבל אם החלק לא יוצא בצורה הנכונה, אתה לא תרצה להשתמש בו. אתה יכול להדפיס את כל החלקים במכונה אחת שאתה שולט בה טוב, אבל לא תקבל חסכון גדול. החוכמה היא לייצר את החלקים בצורה מבוזרת ונכונה. הטכנולוגיה שלנו בעצם 'עוטפת' את קובץ המוצר שכולל את כל המידע לגבי הרכיב - גובה, משקל, באיזה חומרים מדובר וכן הלאה. הקובץ שלנו למעשה מאפשר ליצרנים לאכוף את החוקים שלהם ולהדפיס את החלקים רק בלוקיישנים שבהם הם יקבלו את המוצר המדויק".

נציין כי LEO Lane פועלת במודל של SaaS (תוכנה כשירות) ובימים אלה היא חתמה עם SAP על הסכם שיתוף פעולה ואינטגרציה שמוערך במיליוני דולרים.

- באיזה שווקים השירות שלכם רלוונטי?

נלסון: "אנחנו רואים את זה בתחבורה, בעיקר במכוניות שם מדובר בכמויות גדולות של חלפים. אמנם הרבה יותר זול לייצר מכונית בהשוואה למטוס אבל עדיין מדובר בחיסכון מאוד גדול. תחום אחר הוא 'מוצרים לבנים' - תנורים, מכונות כביסה וכן הלאה".

מולכו: "נתקלנו בנתונים שלפיהם 20% מהחלפים בעולם יישארו במלאי לפחות שנתיים. במשך הזמן הזה מזיזים אותם מפה לשם, מישהו אולי בא לספור את זה, להוריד את זה או לנקות את האבק. זה שוק של מיליארדים. לחברה שמייצרת מכונות כביסה למשל, ישתלם להמשיך להציע חלפים למכונות מדגמים ישנים יחסית. היום אם תחפש חלק לדגם ישן - כנראה שלא תמצא.

"היצרניות רוצות לספק את החלפים כדי לעודד נאמנות אצל הצרכנים, אבל היום זה פשוט לא משתלם להן בגלל העלות הנלווית. הפתרון שלנו יאפשר לנהל מלאי היברידי - חלק מהחלפים יהיו חלפים פיזיים במחסנים וחלקם יהיו שמורים בקבצים דיגיטליים שאפשר לשלוף ולהדפיס תוך זמן קצר".

- אתם לא מייצרים את החלק וגם לא מדפיסים אותו בפועל. איפה הטכנולוגיה שלכם כן מעורבת?

מולכו: "לצורך האנלוגיה, בוא נדבר על הדפסה בדו-ממד. אם אתה מכין מסמך בקובץ וורד ושולח אותו להדפסה, יכול להיות שהוא ייצא מהמדפסת ב-A4 או בגודל אחר. אם אתה מייצר קובץ PDF - אי אפשר לשנות את תוכן המסמך או ההגדרות, וזה בעצם מה שאנחנו עושים. בעבר אם היית מכין פרזנטציה בפאואר פוינט במחשב שמערכת ההפעלה שלו בעברית ואז טוען את אותה פרזנטציה במחשב שפועל באנגלית, הכל היה קופץ מצד לצד. ב-PDF זה לא קורה. זה כמובן הרבה יותר מורכב כאשר מדובר בתלת-ממד".

- מה יקרה אם אני אנסה להדפיס חלק במדפסת לא מתאימה?

מולכו: "הקובץ יסרב. מבחינת החברות והמותגים הגדולים עדיף לא לייצר חלק מאשר לייצר חלק פגום. אגב, לא מדובר בהכרח בניסיון לעגל פינות, זאת יכולה להיות פשוט טעות אנוש.

"אם נניח שאני שולח לך קובץ צבעוני - אתה יכול לבחור את ההגדרות ולהדפיס אותו בשחור לבן. בזכות הטכנולוגיה שלנו האופציה הזאת לא תהיה קיימת".

"יש בינינו אמון"

- אי אפשר בלי השאלה המתבקשת - איך זה לעבוד עם בן / בת הזוג?

נלסון: "האמת היא שאני מאוד חששתי, אבל זה עלה מעל ומעבר לציפיות. יש בינינו אמון ואנחנו מכירים אחד את השני ככה שאנחנו כמעט לא צריכים לדבר. לא רציתי לוותר על מי שלדעתי הוא הבן אדם הכי טוב בתחום רק בגלל שבמקרה הוא נשוי לי".

מולכו: "היו לנו חששות לגבי ריבים אפשריים וגם לגבי עניין הסיכון הכלכלי בתור משק בית. הטלפתיה הזאת שלי-בת מדברת עליה מאוד משתלמת. היא זאת שהביאה את החזון".

נלסון: "אני הבאתי את הבעיה והוא את הפתרון".