שר הכלכלה ויועצו הכלכלי של טראמפ נפגשו: "הקשרים יפותחו"

היועץ הכלכלי גארי כהן הגיע לארץ עם פמליית הנשיא טראמפ שסיים אחר-הצהריים ביקור של 27 שעות בישראל

אלי כהן / צילום: תמר מצפי
אלי כהן / צילום: תמר מצפי

כשברקע חששות בקרב יצואנים ישראלים מפני הרפורמות במס שעליהן הצהיר הממשל האמריקאי, לרבות פגיעה אפשרית בהסכם הסחר החופשי בין ארה"ב לישראל - נפגשו היום (ג') שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, ויועצו הכלכלי של נשיא ארה"ב, גארי כהן. היועץ הכלכלי כהן הגיע לארץ עם פמליית הנשיא טראמפ שסיים אחר-הצהריים ביקור של 27 שעות בישראל.

הפגישה בין השניים הייתה סגורה לסיקור תקשורתי, אך בסופה נשמע שר הכלכלה כהן מעודד: "היועץ כהן אמר כי הסכם הסחר החופשי הקיים בין המדינות יישמר וכל החלטה שתתקבל בעתיד בארה"ב - תיבחן לעומק ויוכנסו בה שיקולים שיכללו שמירה על מעמדה הייחודי של ישראל", אמר כהן ל"גלובס".

במשרדו של כהן אמרו עוד כי "השר ויועצו הכלכלי של הנשיא הסכימו כי יש להמשיך ולחזק את הקשרים הכלכליים בין ישראל לארה"ב תוך הגדלת הסחר והיקף ההשקעות, והודגשה חשיבות קשרי המו"פ (מחקר ופיתוח) הבילטרליים בין המדינות".

טרם ביקורו של טראמפ בארץ, הביע יו"ר מכון היצוא, רמזי גבאי, דאגה מכוונת הממשל האמריקאי לבחון את הסכמי הסחר של ארה"ב עם מדינות בעולם, תוך הטלת מכסים על יבוא מהן. כ-1,940 יצואנים ישראלים מייצאים לארה"ב וב-2016 הסתכם היצוא הישראלי אליה בכ-29 מיליארד דולר שמהווים 30% מסך היצוא של ישראל.

במכון היצוא חוששים כי הרעה בהסכמי הסחר תשליך על היצוא הישראלי לארה"ב ותפגע בכושר התחרות של חברות ישראליות בשוק זה. כך, בקהילה העסקית בישראל ניכר חשש גם מפני רפורמות המס שמתכוון להחיל ממשל טראמפ. יצואני היי-טק ישראליים חוששים מהורדת מס החברות בארה"ב מ-35% ל-15%. במצב זה, מזהירים במכון היצוא, ייווצרו פערי מס משמעותיים בין המדינות, כך ששיעור המס בארה"ב יהיה נמוך יותר מזה שבארץ ועסקים ישראליים יבחרו לבסס את פעילותם דווקא בארה"ב.

בנוסף, בישראל חוששים כי ביטול הטבות מס לבנקאים בוול סטריט ומיסוי תאגידים אמריקאיים על רווחים שהם משיאים בחו"ל - יפגעו בהשקעות אמריקאיות במשק הישראלי. הנפגעות המיידיות במצב כזה הן תעשיות ההיי-טק, אך יתכנו פגיעות גם בתעשיות נוספות, שכן נגישותן למקורות מימון - תוגבל.