בדרך לשבירת המונופול? עסקת גז ראשונה למאגר כריש

בעלת החזקה במאגר צפויה להכריז ביום א' על עסקה עם אור אנרגיות ודליה אנרגיות, בעלת תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל ■ המחיר יהיה נמוך מ-4.5 דולר ליחידת חום

אסדת קידוח / צילום: רויטרס
אסדת קידוח / צילום: רויטרס

חברת אנרג'יאן, בעלת חזקת מאגר כריש, צפויה להכריז ביום ראשון על עסקת גז ראשונה עם אור אנרגיות ועם החברה האחות דליה אנרגיות, בעלת תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל הפועלת באתר צפית סמוך לקיבוץ כפר מנחם. אור מתעתדת להקים תחנת כוח נוספת בצפית, בהספק של כ-800 מגה-ואט.

פרטי העסקה לא ידועים, אך נראה שמדובר בעסקת השלמה לעסקה שחתמה אור אנרגיות עם מאגר לוויתן בסוף שנה שעברה, לאספקת 8.8 מיליארד מ"ק גז טבעי על פני 20 שנה, במחיר מוערך של 4.7 דולר ליחידת חום, כלומר כ-1.5 מיליארד דולר. המחיר מכריש צפוי להיות נמוך מעט מהמחיר בלוויתן, ולעמוד על פחות מ-4.5 דולר ליחידת חום. הכמות בעסקת כריש צפויה להיות כ-0.5 BCM בשנה.

על פי הדיווח שהוציאה דלק בנושא העסקה עם אור אנרגיות, לרוכשת אפשרות להפחית את כמות הגז הנרכש ב-50% בתוך 4 שנים מרגע אישור אנרג'יאן כבעלת רישיונות כריש ותנין - אישור שניתן באמצע דצמבר האחרון - או מרגע מתחילת יישום ההסכם. סעיף זה, שהוכנס להסכם מתוקף מתווה הגז, צפוי להיות בעל השפעה רבה על הכמויות שתרכוש אור מכריש.