קריסת העגורן ברמת-גן: "בסבירות גבוהה, הגורם היה כשל טכני"

חברת מליבו בנייה של אורתם-סהר: "האתר היה סגור למשך כחודש וחצי ושב לאחרונה לפעילות, לאחר הטמעת לקחים רלוונטיים ולאחר קבלת כלל האישורים"

קריסת מנוף בבת ים / צילום: עמי קאופמן
קריסת מנוף בבת ים / צילום: עמי קאופמן

הרקע: לפני כחודשיים, ביום א' 19.3, קרסה לפתע זרוע של עגורן באתר בנייה ברחוב נווה יהושע 15 ברמת-גן. הזרוע נפלה על בית ועל כיכר שסמוכה לבית ספר יסודי. מפעיל המנוף נפצע באורח בינוני ופועל נפגע באורח קל.

אתר הבנייה הוא של חברת מליבו בנייה של אורתם-סהר, ששבועיים לפני הקריסה הזו נהרג פועל באתר אחר שלה, בגני תקווה.

באותו אתר עצמו נפצע שבוע לפני הקריסה פועל אחר, שנפל מגובה ופונה לבית חולים תל-השומר במצב קשה עם חבלת ראש כשהוא מורדם ומונשם.

קריסת הזרוע של העגורן עוררה בהלה רבה משום שהתרחשה כחודש בלבד לאחר שמנוף שלם קרס בבת ים. בקריסה בבת ים נפצע קשה מפעיל המנוף, שמאושפז עד היום, ועוד שלושה נפצעו בינוני וקשה, בהם ילדה בת תשע.

לא הייתה זו הפעם הראשונה וכנראה לא האחרונה שבה היעדר הבטיחות באתרי בנייה פוגעת לא רק בפועלים עצמם (12 מהם נהרגו מתחילת השנה, ועוד 92 נפצעו באורח בינוני וקשה), אלא גם בעוברי אורח.

הבוקר (א') נפצעו שלושה פועלים קל בקריסה של פיגומים ברובע יזרעאל בעפולה - באותה שכונה שבה נהרג לפני חצי שנה נאיף עטאללה - וגם כאן קרסו הפיגומים למדרכה שמתחת, ויכלו להיפגע גם עוברי אורח.

מה קרה מאז: בעיריית רמת-גן בדקו באותו שבוע את תקינות כל המנופים בעיר והשביתו שלושה אתרי בנייה. אתר הבנייה עצמו נסגר בצו של משרד העבודה ל-48 שעות.

בחברה עצמה מסרו כי "לאחר האירוע המצער בוצעו תחקירים מקיפים ברמות שונות שהעלו כי בסבירות גבוהה, הגורם לתקלה היה כשל טכני בציוד. מיד לאחר האירוע החברה השביתה את פעילויות העגורנים באתריה השונים (בדומה לנעשה בחיל האוויר) ופעלה אל מול היצרן העולמי. האתר שפעל מיומו הראשון בהתאם לכלל הנחיות הבטיחות המחמירות, היה סגור למשך כחודש וחצי ושב לאחרונה לפעילות, לאחר הטמעת לקחים רלוונטיים ולאחר קבלת כלל האישורים".

מה הלאה: יותר מחודשיים חלפו, ובאתר הבנייה עדיין עומד גוף המנוף שהזרוע שלו קרסה, ומהמשטרה נמסר כי חקירת העניין עדיין נמשכת.

גם החקירה בדבר קריסת המנוף בבת ים עדיין נמשכת. ממשרד העבודה נמסר כי "במקום הוטל צו בטיחות המורה על אי ביצוע עבודות עד לתיקון ליקויים שאותרו במקום. צו זה בוטל בסוף מארס". גם שם חזרו כבר לעבוד אולם עד כה לא הקימו מחדש עגורן.