ערעור אזריה: השופט הציע גישור; שפטל הסכים, התביעה לא

בביה"ד הצבאי מתקיים הדיון האחרון בערעור שהגישו שני הצדדים בעניינו של החייל שהורשע בהריגת מחבל מנוטרל ■ עו"ד שפטל, המייצג את אזריה: "7 חיילים העידו שחשו בסכנה" ■ השופט צבי סגל: "אני מחפש את המילים 'טעיתי בשיקול-הדעת'"

הדיון בערעור של אלאור אזריה / צילום: אלון רון
הדיון בערעור של אלאור אזריה / צילום: אלון רון

הדיון האחרון בערעורים במשפט אלאור אזריה נפתח הבוקר (א') בבית הדין הצבאי ביפו. בא-כוחו של אזריה, עו"ד יורם שפטל, ערער על הרשעתו בהריגה ועל העונש שנגזר עליו, 18 חודשי מאסר. מנגד, התביעה ערערה נגד קלות העונש. 

עו"ד שפטל הצביע בדיון על שינויי גרסאות של עדי התביעה, ואמר כי "למ"פ יש 9 גרסאות, לרב"ט מ' יש 14, הם ליבת התיק ולא קול צורם בודד. נשמע מההכרעה שאף אחד לא חש בסכנה, אבל 7 חיילים העידו שחשו בסכנה". על כך ענה השופט, תת-אלוף אבי פלד, כי לא הצליח להבין מדוע "המערער פעל בשונה מיתר החיילים והקצינים בשטח".

השופט צבי סגל השיב לחלק מטיעוניו של שפטל כי הסנגורים בערכאה הקודמת לא העלו אותם, וכי לא ניתן להציג ראיות חדשות בערעור. לשאלתו מדוע מסר אזריה את קסדתו אם חשש ממטען על גופו של המחבל, ענה עו"ד שפטל כי "בפסקה לא נכנסים לדקויות כאלה".

על הטענה כי אזריה "טעה", ענה השופט סגל כי אין התייחסות לכך בדבריו של החייל, והתובע עו"ד נדב ויסמן הוסיף: "כי אזריה השיב שבנסיבות כפי שראה בשטח, הוא לא טעה".

בהמשך הדיון קרא השופט לשני הצדדים להגיע להידברות ביניהם. שפטל קרא לו להגיש הצעת גישור, אולם התביעה מסרבת לכך. 

בדיון הקודם ענה התובע הצבאי נדב ויסמן לטענות ערעור ההגנה, ולאחר מכן פרש את טענות ערעור התביעה על קלות העונש. במהלך הדיון אמר ויסמן כי "מדובר בהרשעה חמורה מאוד, וגזר הדין לא עולה בקנה אחד עם מתחם הענישה. בוודאי עונש של 18 חודש לא עומד בגין חומרת העבירה, ולכן ראוי להחמיר בעונשו".

עוד טען ויסמן כי במתחם העונש הנכון בין העבירה ועברו הטוב של אזריה, העונש צריך לעמוד על בין 3 ל-5 שנים. "בעקבות היסוד הנפשי בביצוע ההריגה ולצד זכויותיו זה מתחם הענישה הראוי לטעמנו הוא 3 עד 5 שנות מאסר, לא פחות".