אחרי האזהרה בארה"ב: מכון התקנים בודק את הסיכון בספינר

עקב מקרי פציעה ממשחק בספינר בישראל ובארה"ב, במכון התקנים הגיבו לחששות ההורים והבהירו כי המוצרים נבדקים באופן סדיר: "צעצועים לא תקינים נפסלים ולא משווקים" ■ עם זאת, במכון הדגישו כי על ההורים להקפיד שילדים מתחת לגיל המומלץ לא ישחקו בספינר

ספינר/ צילום: שאטרסטוק
ספינר/ צילום: שאטרסטוק

הרשות להגנת הצרכן בארה"ב פרסמה אמש (א') הודעה ובה המלצה להורים שלא לקנות לילדיהם ספינר, בעקבות שני מקרים בהם ילדים בלעו חלקים מהצעצוע הפופולרי. היום (ב') הודיע מכון התקנים הישראלי כי הוא בודק את הצעצוע הפופולרי ואת התאמתו לתקן הישראלי 562 "בטיחות צעצועים".

במכון התקנים הבהירו כי הספינר נבדק "כפי שנבדקים כל שאר הצעצועים הנמכרים בארץ". עוד נמסר כי "בדיקות בטיחות הצעצועים באות להבטיח כי ילדים המשחקים בצורה סבירה עם הצעצוע יהיו מוגנים מפני סכנות כמו רעילות, חנק, פינות חדות ועוד".

במכון התקנים גם הדגישו כי התקן לא מוריד מאחריות ההורים, שצריכים לשים לב לאזהרות היצרן בנוגע לגיל המומלץ.

"צעצועים שנמצאו לא תקינים בבדיקה של מכון התקנים, נפסלים ולא משוחררים לשיווק. הפיקוח בשווקים נתון בידי משרד הכלכלה והתעשייה", סיכם מכון התקנים את ההודעה הרשמית.

בארה"ב פרסמו הודעה חריפה עוד יותר וכתבו: "אנו ממליצים להורים להרחיק את הצעצוע המדובר מילדים שיכולים להיחנק מחלקים קטנים - יש להזהיר ילדים גדולים שלא להכניס את המשחק לפה". 

החקירה בארה"ב נפתחה לאחר שביוסטון שבטקסס ילדה בת 10 נאלצה לעבור ניתוח, אחרי שבלעה חלק מהספינר עמו שיחקה. במקרה שני באורגון בלע ילד בן 5 חלק מהמשחק והובהל לבית החולים, לאחר שנחנק.

גם בישראל כבר התרחש מקרה פציעה מספינר. לפני כשבועיים ילד כבן 13.5 מראשון-לציון הובהל לניתוח בבית החולים, לאחר שחתיכה של הספינר ניתקה ממנו ונתקעה על אצבעו באופן שלא היה ניתן להסיר אותה. המקרה התרחש כשהילד שיחק עם הצעצוע, ויצאה ממנו חתיכה הדומה לטבעת, והילד ענד אותה על אצבעו האמצעית. לאחר זמן מה ניסה הילד להסיר את הטבעת מאצבעו בשל כאב שהתפשט ביד, אך גילה כי אינו מסוגל לעשות זאת. 

לפי דודו של הילד, שדיווח על האירוע בקבוצות וואטסאפ בהן הוא חבר כדי להזהיר את הציבור, הילד פנה לאביו בטלפון וביקש את עזרתו. אביו אמר לו לשים סבון על ידו ולנסות להוציא את הטבעת, אך הניסיון לא צלח. כשההורים שבו הביתה, הם ראו שהאצבע של הילד התנפחה והכחילה. הם לקחו אותו לבית החולים, שם נדהמו הרופאים לראות את המחזה המוזר ואמרו כי טרם נתקלו באירוע שכזה. לאחר מכן הם הבהילו את הילד לניתוח, ובהרדמה מקומית הסירו את הטבעת בהצלחה.