משפחת עיני מקדמת: UMI תנפיק אג"ח ביותר ממיליארד שקל

המהלך יאפשר מחיקת אג"ח שהנפיקה החברה הבת יו.טי.אס ■ באחרונה רכשה משפחת עיני את החזקות קרדן ב-UMI לפי שווי חברה של 865 מיליון שקל

דוד עיני / צילום: יוסי כהן
דוד עיני / צילום: יוסי כהן

קבוצת הרכב UMI, המחזיקה במלוא הבעלות על חברת הליסינג והשכרת הרכב יו.טי.אס (לשעבר קרדן רכב), מתכננת לבצע הנפקת אג"ח ראשונה לציבור. ההנפקה של UMI, שצפויה להיות בהיקף של יותר ממיליארד שקל, אמורה להתבצע בדרך של הצעת רכש חליפין לאיגרות חוב של יו.טי.אס.

שתי סדרות האג"ח של יו.טי.אס (ח' ו-ט') הן בהיקף כולל של כ-1.1 מיליארד שקל. אג"ח ח'  היא שקלית בעלת מח"מ של שלוש שנים, בהיקף של כ-520 מיליון שקל ונסחרת בתשואה של 2.5%; ו-אג"ח ט'  היא סדרה צמודת מדד במח"מ של שלוש שנים ובהיקף של כ-600 מיליון שקל, הנסחרת כיום בתשואה של 1.8%.

UMI נמצאת בשליטת משפחת עיני, לאחר שבתחילת נובמבר השלימה המשפחה את רכישת המניות של שותפתה הוותיקה, חברת קרדן ישראל (46.1% ב-UMI), תמורת כ-398 מיליון שקל (לפי שווי חברה של 865 מיליון שקל ל-UMI). בעקבות השלמת העסקה מחזיקה משפחת עיני (באמצעות חברת המזרח) ב-96% מ-UMI, והיתרה מוחזקת בידי אביהו בן-נון, מפקד חיל האוויר לשעבר, ששימש במשך שנים יו"ר UMI והמנכ"ל שלה.

קבוצת UMI מייבאת את מותגי ג'נרל מוטורס (GM) - שברולט, קאדילק והטנדרים של איסוזו - וכן מחזיקה בבעלות על חברת הליסינג והשכרת הרכב יו.טי.אס (אוויס ישראל), ושותפה יחד עם תעבורה, שנמצאת בשליטת משפחת לבנת, ביבוא משאיות איסוזו. נתח השוק של החברה 3.9% והיא מכרה אשתקד כ-11 אלף רכבים.

UMI (ראשי תיבות של יוניברסל מוטורס) הוקמה בתחילת שנות ה-90, לאחר שמשפחת עיני החליטה להתמזג עם חברת ליאו גולדברג, שהיתה אז בבעלות קבוצת קרדן וייבאה בנפרד מכוניות ממותג אחר של GM - אופל. במשך תקופה ארוכה ג'נרל מוטורס אף החזיקה 10% ממניות UMI.

מהדוח האחרון שפרסמה קרדן ישראל לפני השלמת עסקת המכירה, עולה כי את תשעת החודשים הראשונים של 2016 סיימה UMI עם הכנסות של 2.64 מיליארד שקל ורווח תפעולי של 81.4 מיליון שקל, ובשורה התחתונה נרשם רווח זעום של 638 אלף שקל בלבד (חלק בעלי המניות). ב-2015 כולה הסתכמו הכנסות UMI ב-3 מיליארד שקל, הרווח התפעולי ב-103 מיליון שקל והרווח הנקי ב-21.5 מיליון שקל. ההון העצמי של החברה עמד בסוף ספטמבר 2016 על 616 מיליון שקל.

מדוחות החברה הבת יו.טי.אס לרבעון הראשון של 2017 עולה כי הכנסות החברה גדלו ב-12% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, והסתכמו בכ-437 מיליון שקל. את החלק הארי בצמיחה תורמת עלייה של 23% בהכנסות ממכירת כלי רכב, שהסתכמו ברבעון ב-216 מיליון שקל. הרווח התפעולי של החברה קפץ ב-184% והסתכם בכ-12.5 מיליון שקל, ובשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של 2.5 מיליון שקל, לעומת הפסד של 780 אלף שקל ברבעון המקביל.

הוצאות המימון של החברה ברבעון הסתכמו בכ-15 מיליון שקל - גידול של 37% לעומת הרבעון המקביל. המהלך להחלפת האג"ח אמור ככל הנראה להביא להורדה חדה בהוצאות המימון של יו.טי.אס (שיש לה חובות בהיקף כולל של כ-2 מיליארד שקל כיום) לצד גיוס חוב בחברה האם בריבית נמוכה יותר.