הדבר הגדול הבא? הטכנולוגיה שגוגל ואמזון מהמרות עליה

ענקיות הטכנולוגיה מאמינות כי מחשוב מבוסס קול עתיד להפוך לפלטפורמה הגדולה הבאה אחרי מהפכת הטלפון הנייד ■ אמזון היא זו שקרובה יותר למימוש החזון, אבל גוגל עושה הכל כדי להדביק את הקצב ■ כל הפרטים בווידאו

חזונה של גוגל לעתיד המחשוב הולך בכיוון הקול: כשתיסעו מהעבודה הביתה, תגידו למכונית שלכם: "או.קיי גוגל", ואם תזמינו אוכל או כרטיסי טיסה, העוזר הדיגיטלי הוא זה שיטפל בביצוע העסקה.

גוגל ניצלה את כנס המפתחים IO שערכה בשבוע שעבר כדי לנסות ולצמצם את הפער בינה לבין אמזון באמצעות חיזור אחר מתכנתים מוכשרים שמסוגלים לבנות כלים ושירותים שיהפכו את העוזר שלה לשימושי יותר. החברה הדגישה את חוויית המשתמש בתוכנה הניידת (Google assistant) ואת מיליוני הדברים שתוכנה זו כבר מבינה, גם באינטרנט וגם בעולם האמיתי.

גוגל חייבת להלהיב את המפתחים האלה, שרבים מהם כבר בונים יישומים עבור מערכת אלקסה של אמזון. בפברואר כבר היו 10 אלף יישומים מופעלי קול עבור אלקסה (המכונים באמזון Skills), לעומת 1,000 ביוני 2016.

שתי ענקיות הטכנולוגיה מאמינות כי מחשוב מבוסס קול יכול להפוך לפלטפורמה הגדולה הבאה לאחר הטלפון הנייד. נכון לעתה אמזון היא זו שקרובה יותר למימוש החזון באמצעות העוזרת הדיגיטלית שלה, אלקסה, לאחר שחתמה השנה על עסקה עם פורד מוטור כדי לאפשר לנהגים לבצע חיפושים, לערוך קניות ולשלוט במכשירים אחרים באמצעות הוראות קוליות מהמכונית שלהם.

אם לא די בכך, הרי שלאמזון יש עסק קניות מקוונות במובייל שמתאים מאוד לעולם החדש הזה, כולל רשת הפצה מסיבית שמאיצה את אספקת ההזמנות לקונים - תחום שבו נתקלת גוגל בקשיים. ה-אקו, קו הרמקולים המחוברים של אמזון שהושק ב-2014, מעניק לאלקסה יתרון ראשוני באמצעות הגעה למיליוני משתמשים בביתם, בעוד שהמכשיר המתחרה של גוגל, הום, יצא לשוק רק לקראת סוף השנה שעברה.

אסיסטנט של גוגל פעיל זה 6 חודשים בלבד. זהו חיסרון רציני כשמדובר ביצירת מעגל קסמים טוב של משתמשים ומפתחים. בכנס ניסתה גוגל להאיץ את סיבוביו של מעגל הקסמים הזה. היא הציעה ל-7,000 המשתתפים בכנס רמקול גוגל הום חינמי, ואשראי בשווי 700 דולר לשימוש בשירות הענן שלה, כל זה בכדי לפתות את המפתחים שיעשו שימוש ברמקול ובשירות הענן לבניית ובדיקת יישומים מופעלי קול חדשים.

כרגע, חייבים לומר, אף אחת משתי החברות אינה מתקרבת עדיין להגשמת חלום המכונה המסוגלת לנהל שיחה טבעית. גוגל, עם זאת, נשענת על מומחיותה ועל יתרונה היחסי בתחומי בינה מלאכותית כגון זיהוי קול והבנת שפה בידי מכונה.

בסופו של יום, כך מבינות שתי החברותף, יבחרו הצרכנים עוזר דיגיטלי אחד "ויהיו נאמנים לו", ואז יבנו מרבית המפתחים על הפלטפורמה הז, כשגם אפל לא בדיוק מתבוננת מן הצד על הנעשה. זוהי, אם כך, גם הסיבה למאמציה הקדחתניים של גוגל לשלב את האסיסטנט שלה בכל המכשירים המחוברים.