שכח לשאול את השאלות הקשות

המנהל המיוחד לנכסי פישמן לא שואל מאיפה הרוויחה בתו מיליונים כדי לקנות את דירתו

עורך דין יוסי בנקל/ צילום:תמר מצפי
עורך דין יוסי בנקל/ צילום:תמר מצפי

אתמול (ה') הוגשה לבית המשפט בקשה מאוד מוזרה בתיק אליעזר פישמן. עו"ד יוסי בנקל, המנהל המיוחד לנכסי פישמן, שנלחם לאורך החודשים האחרונים כדי להרים בפועל את המסך בין פישמן לילדיו, הגיש בקשה שמסמנת את הטעות הראשונה שלו בתיק הזה.

על מה מדובר? בנקל מבקש למכור את דירתו המשועבדת של פישמן ברחוב חיסין 15 בתל-אביב (בקרבת תאטרון הבימה). ולמי ממליץ בנקל למכור את הדירה? לא להאמין! לענת מניפז, בתו של פישמן! כלומר, אותו בנקל - שתהה לא פעם במסמכים המשפטיים בתיק כיצד צברו ילדיו ואשתו של פישמן נכסים בעשרות מיליוני שקלים לפחות - מוכר את הדירה לבתו של פישמן, בלי לתהות כלל מאיפה יש לה כסף. רגע, זו בדיחה?

לא, זו לא בדיחה. במסמך שהגיש לבית המשפט, בנקל מתאר בפרוטרוט כיצד התבצעה ההתמחרות על הדירה הנכספת, שבסופו של דבר זכתה בה הבת - ענת מניפז. עו"ד בנקל מציין כי "נוכח ריבוי הפניות וההתעניינות השוטפת של גורמים רבים בדירה", הוא דחה את המועד לקבלת הצעות מצד הרוכשים.

יפה לו לבנקל, אבל מדוע הוא זנח את כל מה שהוא כתב על בני משפחת פישמן? מה קרה שנסוגת, מר בנקל? עייפת מהמאבקים? או שאנחנו חוזרים לאותו תסריט: הרבה רעש של עורכי דין, הרבה שאלות קשות שמתעופפות באוויר - אבל בסוף זה נגמר אותו דבר: בלי בירורים אמיתיים, בלי חקירות אמיתיות ובלי תשובות אמיתיות. הכול מחליק בתוך ערימות של מסמכים משפטיים.

אז הנה מה שעשה בנקל "לטובת" הציבור. הוא קיבל חוות-דעת של שמאי, שקבע כי הדירה הנכספת שווה 6.15 מיליון שקל ובמימוש מהיר 5.227 מיליון שקל (איזה דיוק, טוב שלא ירדו לשקלים ולאגורות). בשלב הבא קיבל בנקל 10 הצעות, שמהן 4 רלוונטיות: זאב בינמן הציע 3.8 מיליון שקל, שרון מאייר-זומר הציעה 4 מיליון שקל, נחום אטרקצ'י הציע 4.25 מיליון שקל, ואילו ענת מניפז הציעה הרבה יותר מכולם: 6.05 מיליון שקל.

כעת התחילה ההתמחרות, שמתוארת במסמך המשפטי כמו סרט מתח. בשלב הסופי נותרו שניים: נחום אטרקצ'י וענת מניפז באמצעות עורכת דינה, "כאשר מפעם לפעם מתעורר ויכוח נוכח בקשות חוזרות מצדה של בא-כוחה של מניפז לשהות שעולה על הזמן שקצב הנאמן, אגב התנגדות חריפה מצדו של מר אטרקצ'י, וכאשר בסופו של דבר שב והורה המנהל המיוחד על מתן דקה אחת בלבד לתשובה, ולאחר מכן, כאשר עלה המחיר של 7 מיליון, הוארך המועד ל-3 דקות, אף זאת חרף התנגדותה של גברת מניפז, אשר שבה ודרשה זמן ארוך יותר".

בסופו של דבר פרש אטרקצ'י מההתמחרות, וזאת לאחר שמניפז העלתה את הצעתה לסך של 7.13 מיליון שקל. אין ספק, בנקל "שיחק אותה", התחיל מ-6 מיליון שקל וסיים ביותר מ-7 מיליון שקל - וזה עוד 2 מיליון יותר מתהליך של "מימוש מהיר". כל הכבוד למנהל המיוחד של נכסי פישמן על מימוש מוצלח של נכס קטנטן מנכסי החייב.

רגע, רגע, רגע: בנקל שכח לשאול את השאלה המאוד רלוונטית: מאיפה בדיוק הרוויחה (לפני מס) גברת מניפז כ-14 מיליון שקל במהלך הקריירה הענפה שלה, שבה שהתה ברובה בקבוצת פישמן עצמה, כפי שבנקל עצמו תהה לאורך החודשים האחרונות? ומה זו בדיוק ההצגה שבה הוא השתתף? במקום לשאול את השאלות הללו, הוא מתפאר שמכר נכס בכמה מיליונים לבתו של החייב.

העסקה הזאת לא צריכה להתקיים ובנקל צריך להתעורר: יש כמה שאלות קשות מאוד שצריך לענות עליהן, בין היתר על הנכסים הרבים שצברו אשתו וילדיו של פישמן, במקום למכור להם את נכסיו.

eli@globes.co.il