אפליקציה חדשה תסייע לחקלאים לקטוף את הפירות בזמן

האפליקציה AclaroMeter של חברת AclarTech תתמקד תחילה ב"ניטור" ענבים, אך בעתיד הפתרון אמור להיות רלוונטי לרוב הפירות הקיימים בשוק

הקיץ נמצא מעבר לפינה והוא מביא איתו עומסי חום כבדים, נחילי מדוזות וכוויות. לעונה החמה יש גם לא מעט יתרונות, אחד מהם הוא ללא ספק ענבים, אבל גם ענבים יכולים לגרום לעוגמת נפש במקרה שבו אתה מגלה שבו אתה טועם אותם ומגלה שהם חמוצים.

סטארט-אפ ישראלי חדש ישיק השבוע מעין "מוניטור לפירות" - אפליקציה ששמה AclaroMeter אשר תדע מתי בדיוק כדאי לקטוף את הענבים. הפיתוח הזה שייך לחברת AclarTech שמפתחת טכנולוגיה לבדיקת בשלות, איכות וטריות של תוצרת חקלאית. בשלב הראשון תתמקד החברה ב"ניטור" ענבים, אך בעתיד הפתרון שלה אמור להיות רלוונטי לרוב הפירות הקיימים בשוק. נציין כי בשלב זה החברה פועלת במודל של B2B (עסק לעסק) ואינה מציעה חיישנים לצרכן הסופי אלא לחקלאים, סיטונאים, רשתות שיווק ועוד.

עיבוד תמונה וחוכמת ההמונים

חברת AclarTech הוקמה לפני כחצי שנה על ידי היזמים אבי שוורצר, שמכהן גם כמנכ"ל ורובי בויארסקי שמשמש כ-CTO של החברה. בראיון ל"גלובס" מספר שוורצר כי "המוצר שלנו בודק פרמטרים שמקובל לבדוק כבר כיום כמו צבע, רמות סוכר וקשיות". החברה נעזרת בעיבוד תמונה וגם בחוכמת ההמונים ולמידת מכונה על מנת להעריך איכות ובשלות של פירות.

המוצר של החברה מבוסס על אפליקציה לטלפון חכם ועל רכיב בגודל של מצית אשר שולח קרניים אינפרה אדומות לעבר הפרי. בעזרת השינויים בתדר האור ניתן לקבל אינפורמציה לגבי הרכיבים הפנימיים של הפרי ואז להסיק האם הוא בשל.

שוורצר הקים את החברה כמעט במקרה. "יש לי רקע בתחום המחשב ולא בחקלאות", הוא מספר, "גידלתי קצת קלמנטינות בחצר והן היו יבשות. רציתי להגיע למצב שבו הן יהיו יותר עסיסיות. חיפשתי פידבק לגבי מה שקורה בתוך הפרי לפני שהוא בשל, למשל מידע על רמות הסוכר והמים".

הסקרנות הזו הפכה כאמור לפיתרון טכנולוגי אשר עבר פיילוט מוצלח בחברת 'ענבי טלי'. במקביל החברה משתפת פעולה עם משרד החקלאות, כרמל מזרחי ומכון וולקני.

כבר כיום עורכים החקלאים בדיקות לגבי מצב הפירות אולם מדובר בתהליך ממושך, יקר ומסורבל שמבוסס על בדיקות מעבדה. "אנחנו מציעים משהו חדש. בעזרת כמות קטנה יחסית של בדיקות אנחנו יכולים לספק מידע לגבי חלקה גדולה. המוצר שלנו עוזר לדעת מתי המועד האופטימלי שבו כדאי לקטוף את הפרי", מסביר שוורצר.

המודל העסקי של החברה יתבסס על תשלום 'פר' בדיקה. "כל האנליזה תבוצע אצלנו, בענן ולא במכשיר הקצה של החקלאי או המוכר בחנות. אנחנו יכולים לבדוק בין שלושים לארבעים פירות תוך דקה וזה מהיר יותר משמעותית ביחס למצב כיום".

- יש מוצרים דומים בשוק?

"למיטב ידיעתנו אנחנו הראשונים בעולם שמציעים את הפתרון הספציפי הזה".

50% מהפירות והירקות נזרקים

נציין כי הסטארט-אפ AclarTech הוא אחד משורה של סטארט-אפים אשר משתפים פעולה עם TechForGood - ארגון בין לאומי שנוסד בישראל על מנת להיעזר בטכנולוגיה כדי לסייע לחברה ולסביבה. מעבר להיבט הכלכלי והטכנולוגי, הפתרון של AclarTech עשוי למנוע השמדת מזון. החברה מעריכה כי שווי השוק של עשרת הפירות והירקות המובילים בעולם (במקום הראשון ניתן למצוא את העגבניות והענבים) הוא כ-250 מיליארד דולר בשנה. ההערכה היא שכ-50% מהפירות והירקות נזרקים לפח עוד לפני שהגיעו לבית הלקוח - נתון שמצביע על הפוטנציאל המרשים של AclarTech.

מי שכבר זיהו את הפוטנציאל הזה הם המשקיעים בחברה, בהם בועז חלמיש שניהל בעבר את מרקורי. מי שהצטרף לוועדה המייעצת של החברה הוא יונתן בשיא, שכיהן כיו"ר חברת מהדרין אשר עוסקת בשיווק פרי הדר, היה מנכ"ל משרד החקלאות והיה אחד ממובילי תוכנית ההתנתקות. עד כה גייסה החברה כמה מאות אלפי דולרים.

AclarTech

שנת הקמה: 2017

תחום פעילות: ניטור מצבם של פירות וירקות

מייסדים: אבי שוורצר ורובי בויארסקי

משקיעים: TechForGood, בועז חלמיש ואחרים