רק 50% מהצרכנים הערבים מחזיקים בכרטיס אשראי

מסקר שנערך עבור אתר Panet והלא TV לקראת חודש הרמדאן, עולה כי הנתון לא גדל בשנתיים האחרונות ■ עוד עלה כי רבע מהצרכנים הערבים כלל אינם מחזיקים בחשבון בנק ■ מותג הסמארטפון הבולט בקרב בני המגזר הערבי הוא סמסונג

כרטיסי אשראי / צילום: shutterstock
כרטיסי אשראי / צילום: shutterstock

האוכלוסייה הערבית בישראל מהווה יותר מ-20% מאזרחי המדינה, כוח צרכני עצום. לרגל חודש הרמדאן, המתאפיין בגידול משמעותי בהיקף הקניות, ערך מכון "מותגים יפעת גת" סקר עבור אתר החדשות בערבית Panet מקבוצת פנורמה. הסקר, שנערך בקרב 1,500 נשאלים, חושף הרגלי צריכה השונים מהמגזר הכללי. כך, אחד הנתונים הבולטים הוא שרק למחצית מציבור הצרכנים הערבים יש כרטיס אשראי, לעומת כ-90% בקרב הצרכנים במגזר הכללי. נתון זה זהה לממצא סקר שנערך לפני שנתיים עבור "גלובס".

הנתון המפתיע אינו עומד בהלימה עם הגידול המסיבי של קניות האונליין בקרב כלל הציבור, שמטבע הדברים כרוך באחזקה של כרטיס אשראי, ואכן מהסקר עולה כי 58% מהצרכנים הערבים אינם מבצעים קניות אונליין לעומת 17% שכן ו-21% שקונים ברשת לעתים רחוקות. מדובר בגידול לעומת 2015, אך עדיין בשיעור מינורי ביחס למגזר הכללי.

"הציבור הערבי לא מאמין בכרטיסי אשראי מתוך חשדנות", מסביר בסאם ג'אבר, בעלי קבוצת פנורמה. "זה פספוס של הבנקים ושל חברות האשראי שפוסחות על פרסום ממוקד ובשפה הערבית. המגזר הערבי קונה מאותן חברות מסחריות כמו המגזר הכללי ועדיין בהשוואה לכוח הפרסום שלהן, הן אינן מפרסמות בכלי התקשורת בערבית בסכומים משמעותיים.

"ההערכות של תקציבי פרסום של המגזר הכללי במדיות בשפה הערבית הם פחות מ-100 מיליון שקל בשנה. זה סכום מצחיק בהשוואה להיקף הפרסום בשפה העברית ולהיקף הקניות של האוכלוסייה הערבית מהערים הסמוכות".

עוד בעולם הבנקאות מעניין לגלות כי רבע מהצרכנים הערבים אינם מחזיקים בחשבון בנק, 60% מנהלים חשבון בבנק אחד ו-15% מנהלים חשבון ביותר מבנק אחד.

כרטיס האשראי הדומיננטי, בשונה מהמגזר הכללי, הוא כרטיס של ויזה כאל (28%). 24% מחזיקים בלאומי קארד ו-20% בכרטיס אשראי מבית ישראכרט. 7% ציינו שהם מחזיקים באמריקן אקספרס ובהתאם לשיעור מחזיקי החשבון בבנק דיסקונט, 6% מחזיקים במפתח דיסקונט.

נתון אחר שעולה מהסקר הוא של-80% יש מכשיר סלולרי, ו-73% מחזיקים בסמארטפון. המותג הבולט הוא סמסונג (51%), אחריו אפל (39%) ו-5% מחזיקים ממכשירים של LG. בהשוואה לסקר מ-2015 עולה כי סמסונג התחזקה משמעותית, אז שיעור המחזיקים בסמארטפונים שלה היה כ-30%, במקום השני אחרי אייפון (38%).

לפי הסקר, 38% מהצרכנים הערבים מכפילים את ההוצאות שלהם בימי הרמדאן, 25% מעריכים שהם מוציאים 50% יותר בתקופה זו ו-15% מעריכים שההוצאות גדלות ב-30%. במונחים כספיים, 36% סבורים שהם מגדילים את סל הקניות שלהם ב-1,000-3,000 שקל ו-28% סבורים שהם מגדילים את סל הקניות שלהם ב-5,000 שקל ומעלה. כך, 77% ציינו שהם קונים יותר מוצרי מזון, 9% ציינו שהם קונים יותר בגדים ו-2% קונים יותר מתנות.

גם בפן התיירותי נרשמת פעילות ערה מיד עם תום הרמדאן תוך דגש על ימי עיד אל פיטר. "בימי החג לא יהיה חדר פנוי במלונות שחביבים על המגזר הערבי", אומר ג'אבר, ומציין כי יש העדפה ברורה לאתרים בישראל תוך דגש על אילת. "מעבר לכך באופן מסורתי הציבור הערבי טס לטורקיה, לירדן ולמצרים, וככל שהמצב הכלכלי מתחזק הצרכנים הערבים מאמצים את אתרי התיירות של הציבור הישראלי כמו יעדים באירופה".

הבנקים המועדפים על הצרכן הערבי
 הבנקים המועדפים על הצרכן הערבי