נעצרו 20 מלווים ב"שוק האפור" בחשד לאלימות קשה נגד לווים

עפ"י החשד, משאיחרו החייבים בתשלומיהם, הופעלה נגדם ונגד משפחתם אלימות חמורה, שסיכנה לא אחת את חייהם באופן ממשי; במספר מקרים הפכה אלימות זאת אף לניסיונות רצח

שוק האפור / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
שוק האפור / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

כוחות משטרה רבים פשטו בלילה שעבר (א') על ביתם של 20 חשודים, שלפי החשד קשורים ל"שוק האפור". זאת, בתום פעילות סמויה שארכה מספר חודשים, שבמהלכה נאספו ראיות הקושרות את החשודים לעבירות אלימות חמורות בשל אי-עמידתם של הקורבנות בתשלומי החזר הלוואות בשוק האפור לידי גורמים עברייניים.

החשודים שנעצרו הועברו לחקירה במשטרה, שבה שותפים גם אנשי מקצוע מיחידת יהלו"ם של רשות המסים.

במשטרה ציינו כי "עשרות רבות של לווים, שנקלעו לקשיים כלכליים, הפכו לכבולים לזרועותיו האלימות של ארגון עברייני זה, שלא בחל בנקיטת אמצעים שסיכנו את חיי הציבור. פעילות סיכול נגד גורמים כאלה, המטילים מורתם תוך סיכון חייו של ציבור נורמטיבי, תימשך כל העת תוך שימוש באמצעים וביכולות מתקדמות העומדות לרשות משטרת ישראל, על יחידותיה המקצועיות והייחודיות".

לדברי המשטרה, היא עסקה חודשים ארוכים בחקירה סמויה נגד פעילות ארגון פשיעה בגזרת לכיש של המחוז הדרומי במשטרה. זאת, לאחר שלאחרונה זיהו במשטרה כי חלה עלייה במקרי האלימות החמורה. מדובר ברצף אירועים שכללו, בין היתר, הצתות כלי רכב ועסקים, השלכת רימונים, ניסיון רצח ועוד.

פעילות אינטנסיבית וחקירה סמויה שנערכו ביחידה המרכזית העלתה כי המכנה המשותף לכלל המקרים הוא חובות בגין הלוואות שנטלו הקורבנות ב"שוק האפור" מארגון פשיעה, שראשו מרצה בשנים האחרונות, משנת 2010, מאסר של 15 שנים שנגזרו עליו בגין חברות בארגון פשיעה, ניסיון רצח, סד"ח (סחיטת דמי חסות), הלבנת הון והימורים.

על-פי החשד, אנשי הארגון הנ"ל העניקו, באמצעות יד-ימינו ורעייתו, הלוואות לכל דורש. להערכת המשטרה, מדובר במאות לווים שמרביתם ככולם אזרחים נורמטיביים, תושבי אשדוד, אשקלון, קריית מלאכי והסביבה, ומדובר בהלוואות הנושאות עמן ריבית חודשית גבוהה מאוד.

משאיחרו החייבים בתשלומיהם, הופעלה נגדם ונגד משפחתם אלימות חמורה, שסיכנה לא אחת את חייהם באופן ממשי. במספר מקרים הפכה אלימות זאת אף לניסיונות רצח, ביניהם ניסיון שסוכל בחודש פברואר השנה באשדוד. במקרה זה הגיעו שני חשודים אל ביתו של תושב העיר, כשבאקדח שברשותם כדור בבית הבליעה. פעילות מקצועית של יחידות המשטרה הביאה לסיכול ניסיון חיסול זה ולמעצרם.

בלילה שחלף הפכה חקירת המשטרה לגלויה, עת שבוצע בו גל מעצרים נרחב. במהלך מעצרם ערכו כוחות המשטרה חיפוש בנכסיהם של העצורים, ונתפסו סכום כסף רב, המחאות של חייבים שנסחטו ורכוש רב. הרכוש כולל, בין היתר, מספר כלי רכב שבכוונת המשטרה לדרוש את חילוטם.

כלל החשודים הועברו לחקירה במשטרה, ובהמשך היום יובאו בפני בית המשפט באשקלון לדיון בבקשה להאריך את מעצרם.