נשיא לשכת רו"ח, יזהר קנה: "אני חושש מנטישת הדור הצעיר"

קנה בכנס לשכת רו"ח באילת: "שכרם של רואי החשבון בחברות הציבוריות באופן פרדוקסלי נמוך משמעותית בהשוואה לשכר-הטרחה בתאגידים פרטיים. שכר-טרחת רואי החשבון בחברות אלה הוא שכר נמוך ביותר ועפ"י רוב מוגדר ברמת 'מחירי הפסד'"

יזהר קנה / צילום: איל יצהר
יזהר קנה / צילום: איל יצהר

"ידוע לכולנו המשפט 'כי אדם הוא חף מפשע כל עוד לא הוכחה אשמתו'. בעידן של אינטרנט ומהירות המידע, משפט ברור זה מחייב התייחסות שונה של רשות המסים והרגולטורים בבואם לחקור מייצגים - רואי חשבון - ובהודעותיהם לעיתונות. לא אחת אנו נתקלים בכותרות מרעישות על חקירות ומעצרים, ואשר בסופו של עניין מתבררות שלא כצעקתה. ואולם באינטרנט הן ימשיכו לחיות שנים רבות ואולי אף לעד".

כך אמר הבוקר (א') נשיא לשכת רואי החשבון, רו"ח יזהר קנה, בפתיחת כנס לשכת רואי החשבון השנתי הנערך באילת. הדברים נאמרו, בין היתר, על רקע מעצרו לפני כשבועיים של רואה החשבון אבישי ברדוגו, שותף מסים בכיר במשרד קסלמן וקסלמן, במסגרת חקירת חברת אורבוטק על-ידי רשות המסים - מעצר אשר הפך לשיחת היום בכנס.

"אין לנו מחלוקת על החשיבות בשמירה על חוקי המדינה, על תשלום מס אמת ועל דיווח נאות בדוחות הכספיים, אשר מוגשים לציבור המשקיעים או למוסדות האשראי השונים. אין לנו גם מחלוקת על חשיבות המלחמה בהלבנות הון ומניעת טרור", אמר רו"ח קנה, אך הוסיף מיד: "ואולם אנו חלוקים ביותר על התמהיל בחלוקת הנטל, כמו גם על חלק מההוראות המחייבות רואי חשבון בחובות דיווח שונות. אל להם לרגולטורים לשכוח כי החבויות השונות של הדיווח חלות קודם כל על המדווחים ולא על רואי חשבון, כלומר על המיוצגים ולא על המייצגים. אל להם למחוקק ולרגולטור לשכוח שכאשר מבוצעת עבירה בדיווח היא קודם כל של המדווח".

לדברי קנה, מנהל רשות המסים, רו"ח משה אשר, שותף לדיעה, כי הזרקור המופנה לציבור רואי החשבון בהליך האכיפה איננו מידתי.

"יש לי חשש גדול כי הפעולות הננקטות כיום - או שאינן ננקטות - בהקשר למקצוע ראיית החשבון יגרמו לנזקים בלתי הפיכים למקצוע ולכלכלה הישראלית", אמר קנה והוסיף כי "מקצוע ראיית החשבון חוטף בשנים האחרונות מכות מתמשכות ומתגברות של מגבלות והוראות רגולציה ופגיעה הולכת ומתגברת בשכר-הטרחה של כולנו".

קנה התייחס בין היתר לחובות הדיווח המוגברות שהוטלו על רואי החשבון, בין היתר, על תכנוני מס המנוגדים לעמדת רשות המסים, שעליהם נישומים יידרשו להצהיר במסגרת הדוחות השנתיים שיגישו. הרשימה מתפרסמת בהמשך לפי החקיקה שעברה אשתקד, נישומים יידרשו "לשים זרקור" עבור רשות המסים מעל תכנוני מס שביצעו שאינם תואמים את עמדת הרשות. במקור, הייתה אף כוונה להטיל על נישומים חובת דיווח בכל פעם שקיבלו ייעוץ מקצועי, חוות-דעת של מומחה מס וכן חובות דיווח נוספות, ואולם חלקים מהחקיקה נבלמו לאחר מאבק שניהלו הלשכות המקצועיות נגדם (לשכות רואי החשבון, עורכי דין ויועצי המס).

לדברי רו"ח קנה, אומנם בעקבות לחץ הלשכה נבלמו חלק מצעדי המשך להוראות אלה ונעצרה החקיקה -אך טרם בוצעה התפנית והתיקונים הנדרשים. "הגיע הזמן לחשב מסלול חדש כמו שאומר הוויאז ולתקן חלק מהחקיקה הנמהרת שבוצעה. מסלול חדש זה אינו נדרש רק לטובת ציבור רואי החשבון, אלא לא פחות גם לטובת הקהילה העסקית כולה, אשר אחד מעמודי התווך לתפקודה התקין הוא מקצוע ראיית חשבון איתן ומקצועי. נכון יהיה אם כנסת ישראל תעצור עתה בחקיקת חוקים חדשים וחלף זאת תתעמק בבחינה של יישום החקיקה וביצוע תיקונים לה ככל הנדרש באותם מקומות אשר נראה כי שפכו את המים עם התינוק". 

"חושש מנטישת הדור הצעיר"

קנה התייחס בנוסף לאחת הבעיות הבוערות של המקצוע בשנים האחרונות מנקודת המבט של לשכת רואי החשבון - שכר-הטרחה הנמוך של רואי החשבון בחברות הציבוריות. "אני חושש מפני נטישת הדור הצעיר את תחום הביקורת הקלאסית בחברות ציבוריות", אמר והוסיף, כי "ישנה ירידה מתמדת בשכר-טרחת רואה החשבון בכלל ובחברות ציבוריות בפרט. שכרם של רואי החשבון בחברות הציבוריות באופן פרדוקסלי נמוך משמעותית בהשוואה לשכר-הטרחה בתאגידים פרטיים. שכר-טרחת רואי החשבון בחברות אלה הוא שכר נמוך ביותר ועל-פי רוב מוגדר ברמת 'מחירי הפסד'".

לדבריו, זוהי אינה רק הבעיה של רואי החשבון אלא סוגיה בעלת השפעות רוחב. "כתוצאה מהבעייתיות בשכר-הטרחה למול רגולצייה קשוחה, השותפים במשרדי רואי החשבון מעדיפים שלא לקבל תיקים כאלה של חברות ציבוריות, עקב העובדה שבתיקים אלה יש את כל ה'פגמים' לרבות בשעות עבודה מטורפות, רווחיות נמוכה או שלילית וחשיפה משפטית אפשרית עקב פרופיל מסוכן של החברות הציבוריות הכולל תביעות ייצוגיות בפוטנציה, דרישה מוגברת של תקינה ודיווח ואכיפה מנהלית", אמר.

"משרדי רואי החשבון הגדולים עושים את השיקול הקר, לפיו את הרווח לא נשיג בביקורת שהיא לב המקצוע, אלא במוצרים נלווים כמו כתיבת תוכניות עסקיות או ייעוץ בתחום המיסוי. מי שנפגע בתהליך הזה הם המשרדים הקטנים והבינוניים אשר עוסקים בראיית החשבון הקלאסית ולא יכולים, כמו המשרדים הגדולים, לאזן בשירותים נלווים או נוספים. מי שנפגע גם כמובן הוא ציבור המשתמשים בדוחות הכספיים, אשר בסופו של דבר בנסיבות אלה יקבל עבודת ביקורת פחות טובה" .

קנה התייחס למאבק בהלבנת ההון ובעבירות המס ולחקיקה שנולדה על רקע המאבק. "כידוע לכולם חוקקה הכנסת לפני למעלה משנה מכלול חקיקתי בתחומי הלבנת ההון, אשר לו השלכות על הציבור בכלל ועל רואי החשבון בפרט. עוד במהלך החקיקה עצמה וגם לאחריה קיימנו דיונים רבים עם מנהל רשות המסים ועם גופי אכיפה נוספים במשרד המשפטים ומחוצה לו, והצבענו על הלקונות השונות בחקיקה הנובעות בחלקן מהחיפזון בחקיקה כמו גם אי-בהירויות.

"חשוב לציין כי גופי האכיפה השונים היו קשובים לפנייתנו, ובעקבותיהם פורסמו הנחיות ודברי הסבר, אשר לא רק שהבהירו את הדברים, אלא גם במקומות מסוימים תרמו למעשה להפחתה בהחמרה לכאורה, כפי שנראתה בהסתכלות ראשונה".