זעם במערכת הפוליטית על ההסדר של פישמן: "נמאס מהקומבינות"

ח"כ עמיר פרץ: "לציבור יש סיבה טובה לכעוס על הקומבינה הזאת שמכנים בשם הנוח 'תספורת'" ■ ח"כ חיים ילין: "עסקים קטנים ומשקי-בית אשר נאנקים תחת ריביות אסטרונומיות, יהיו אלה שישלמו על ההתנהלות החזירית של פישמן"

עמיר פרץ / צילום: איל יצהר
עמיר פרץ / צילום: איל יצהר

הסדר החוב של איש העסקים אליעזר פישמן ממשיך להעסיק גם היום (ב') את המערכת הפוליטית, או לפחות את חלקה. "קשה לתפוס איך זה שמתוך 1.7 מיליארד שקל שחייב פישמן, הוא צפוי להחזיר לכל היותר רק 400 מיליון שקל", אמר ח"כ עמיר פרץ, המועמד לראשות מפלגת העבודה. "לציבור יש סיבה טובה לכעוס על הקומבינה הזאת שמכנים בשם הנוח 'תספורת'. הוויתור על 1.3 מיליארד שקל הוא ויתור על כספי הציבור ועל חשבון הציבור".

הסכום שעליו מדבר פרץ, צריך לומר, מהווה רק את החלק המשועבד בחוב הכולל של פישמן, שעומד על למעלה מ-4 מיליארד שקל.

לדברי פרץ, תופעת "התספורות" צברה תאוצה בעקבות הרפורמה בקרנות הפנסיה ובשוק ההון בתחילת העשור הקודם. על המערכת הבנקאית, ממנה נטל הלוואות בסכום כולל של כמה מאות אלפי שקלים על-פי הצהרת ההון שהגיש לאחרונה, הוא לא השמיע ביקורת.

"לפני כ-15 שנה היה לי עימות גדול מול נתניהו (שהיה אז שר האוצר -ש.נ). התנגדתי לכך שקרנות הפנסיה יוכלו להשתמש בכל כספי החוסכים ולהמר עליהם במיזמים פרטיים. אמרתי אז שלא יהיה מי שיגן על האזרח הקטן מול האינטרסים של בעלי ההון. נתניהו התעקש והצליח להעביר חוק שיצר אשראי זמין וזול לבעלי ההון במשק, על חשבון כספי החוסכים", אמר פרץ. "זהו המצע שעליו נולדה תופעת התספורת".

גם ח"כ חיים ילין (יש עתיד), החבר בוועדת הרפורמות, תקף היום את הסדר החוב של פישמן: "עסקים קטנים ומשקי-בית אשר נאנקים תחת ריביות אסטרונומיות וקורסים תחת הנטל, יהיו אלה שישלמו על ההתנהלות החזירית של פישמן ושאר בעלי הון ששמים את טובתם האישית לפני הכול", אמר ילין, שבניגוד לפרץ לא בחל בביקורת על הבנקים: "נותני האשראי במערכת הבנקאית מחלקים אשראי בצורה פראית וללא ביטחונות, בחסות ובגיבוי בנק ישראל שלא ברור את מי הוא מייצג".

לדבריו, "הצעתי להטיל סנקציות פליליות על נותני האשראי נבלמה על-ידי משרד המשפטים, אך בהיעדר צעד הרתעתי שכזה, אל לנו להתפלא שטייקונים ימשיכו לקבל תספורות ענק ויחס מלטף על חשבון כספי הציבור של כולנו. במקום למנוע את גזילת כספי הפנסיות הבאה, אנחנו רואים את המערכת הבנקאית מתייצבת לצד טייקון כושל ומשמנת בהטבות את מועדון המקורבים לצלחת, במקום לדאוג לציבור הרחב".

בעקבות דרישה של ח"כ איילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני), ועדת הכלכלה של הכנסת תדון מחר (ג') בהסדר החוב של פישמן, אותו הגדירה נחמיאס-ורבין "שערורייה ציבורית". יו"רית מרצ, ח"כ זהבה גלאון, פנתה במקביל לכונס הנכסים הראשי ולמפקחת על הבנקים, כדי שאלה יתנגדו להסדר כל עוד הוא אינו כולל הכרזה רשמית על פישמן כפושט-רגל.