עונת ההוריקנים בשוק המניות עשויה להתחיל מוקדם השנה

השבוע יעיד ראש ה-FBI לשעבר ג'יימס קומי בפני הסנאט, בבריטניה ייערכו בחירות, ובאירופה יחליט הבנק המרכזי האם להתחיל להדק את הרסן המוניטרי ■ 3 אירועים כאלה, די בהם כדי לגרום למשקיעים לצפות לטלטלה הסוערת ביותר בשוק השנה

בורסות אירופה/ צילום: רויטרס
בורסות אירופה/ צילום: רויטרס

משקיעי המניות בארה"ב ובעולם נערכים למה שעשוי להיות שבוע מסחר סוער, מהיום. שוק המניות עשוי לעבור את הטלטלה השבועית החזקה ביותר שלו עד כה השנה, בגלל שלישייה של אירועים שממתינים לו: עדותו בקונגרס של ראש ה-FBI לשעבר, ג'יימס קומי, הבחירות בבריטניה ביום חמישי וישיבת הריבית של הבנק האירופי המרכזי באותו יום. השלישייה הזו עשויה לעצור את רצף שבירת השיאים בשוק המניות האמריקאי.

"עונת ההוריקן צפויה להתחיל מוקדם מהרגיל השנה מבחינת ממשל טראמפ, כאשר סערה מושלמת של אירועים מתקרבת אלינו", אמר כריס זקארלי, מנהל ההשקעות הראשי של קורנרסטון פייננשל פרטנרז.

קומי, שפוטר על-ידי הנשיא טראמפ בתחילת החודש שעבר, יעיד ביום חמישי בפני ועדת המודיעין של הסנאט על מעורבותה של רוסיה בבחירות לנשיאות בארה"ב, וכן בשאלה אם הופעלו עליו לחצים לבטל חקירה על שיתוף פעולה אפשרי בין הקמפיין של טראמפ לבכירים רוסיים.

"עדות קומי היא כנראה המערכה השנייה בדרמה הנוכחית בקפיטול היל, ואנחנו חושבים שהיא תאריך מאוד את הדרך בפני רפורמת מס משמעותית ותמריצים תקציביים", אמר למרקטווץ' צ'ארלס ריפלי מחברת אליאנץ אינבסטמנט מנג'מנט.

המניות רשמו שיא אחרי שיא בחודשים האחרונים, על רקע הציפיות שממשל טראמפ מבשר עידן ידידותי יותר למשקיעים ולעסקים, באמצעות קיצוצי המס והגדלת ההשקעה התקציבית.

מלבד הופעת קומי בסנאט, מנהל ה-FBI לשעבר, רוברט מולר, מנהל חקירה פדרלית של מעורבות רוסית אפשרית בבחירות לנשיאות של 2016, שעלולה להביא להגשת כתבי אישום פליליים נגד אישים בחוג היועצים הפנימי ביותר של הנשיא.

מהעבר השני של האוקיינוס האטלנטי, הבוחרים בבריטניה ייצאו ביום חמישי לקלפיות בבחירות שהוקדמו לפרלמנט, וממילא לממשלה. למפלגתה השמרנית של תרזה מיי יש כעת רוב של 17 מושבים בפרלמנט, אבל התמיכה בשמרנים נחלשה במפתיע - מה שלא צפוי להשתנות גם אחרי אירע הטרור בלונדון במוצאי שבת.

במילים אחרות, תוצאות הבחירות הרבה פחות ודאיות מכפי שהיו לפני שבועיים-שלושה, ופרלמנט חצוי יקשה על כל מנהיג לנהל מו"מ עם האיחוד האירופי על הברקזיט.

באותו יום ה', בטאלין בירת אסטוניה, מועצת הנגידים של הבנק האירופי המרכזי, ECB, עשויה ליצור זעזועים משלה בשווקים, אם היא תכריז במפתיע או מוקדם מהצפוי על מפנה במדיניותה, כלומר על ריסון ההקלה הכמותית המסיבית שאימץ הבנק בשנים האחרונות.

כלכלנים בדויטשה בנק מאמינים שה-ECB עדיין אינו מוכן להכריז על אקזיט מקניית האג"ח האירופיות הריבוניות השבוע, אבל הוא עשוי לאותת בהודעתו, שצמצום הקניות הללו מתקרב, כדי להכין לכך את שוקי ההון.

גם ללא האתגרים הפוליטיים, השוק נכנס לעונת שנה קשה, כאשר האדישות של הקיץ מתקרבת. בעשר השנים האחרונות, מדדי המניות רשמו ירידה חציונית של 0.79% בשבועיים שבין 30 במאי ו-13 ביוני, לפי נתוני קבוצת ההשקעות והמחקר Bespoke. משנת 1950, יוני הוא בין החודשים הגרועים למניות בארה"ב. רק לחודשי אוגוסט וספטמבר יש תשואות ממוצעות נמוכות יותר בגרף שהכין ריאן דטריק, אסטרטג השוק הבכיר של חברת LPL Financial.

מצד שני, יש למשקיעים גם סיבות להיות אופטימיים. "יוני הוא חודש חלש למניות, אבל הירידות הגרועות ביותר שלו התרחשו כשמדד S&P היה מתחת לממוצע הנע של 200 ימי המסחר הקודמים בתחילת החודש. כשהמדד במגמה שורית, כלומר מעל הממוצע הנע שלו, יוני רשם עליות בשוק ב-59% מהשנים, לעומת ירידות שרשם ב-33% מהשנים", כתב דטריק בסקירה שלו לאחרונה.

ביום שישי פרסם משרד העבודה האמריקאי שהמשק הוסיף לעצמו 138,000 מקומות עבודה במאי, הרבה מתחת לתחזית של 185,000 מקומות עבודה, מצד כלכלנים שנסקרו על-ידי מרקטווץ'. שיעור האבטלה ירד בכל זאת ל-4.3%, הנמוך ביותר משנת 2001. אבל ההאטה ביצירת משרות במשק עוררה הערכות שהפדרל ריזרב יעצור אחרי עוד העלאת ריבית אחת בלבד השנה, ולא השתיים שהוא עצמו צפה. ועדת השוק הפתוח של הפד תתכנס לדיון בריבית במחצית יוני.

לכן, כל שלושת המדדים העיקריים בארה"ב נסגרו בשיא יומי שני ברציפות ביום שישי. מדד S&P עלה ב-1% בסיכום שבועי, דאו ג'ונס עלה ב-0.6% ונאסד"ק עלה ב-1.5% בסיכום שבועי.

S&P500
 S&P500

*** כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2016