האקזיט של אביהו בן-נון: מכר מניות UMI תמורת 31 מיליון שקל

כך עולה מתשקיף יבואנית הרכב שתגייס כ-1.1 מיליארד שקל באג"ח ■ ב-2016 הסתכמו הכנסות החברה בכ-3.3 מיליארד שקל - עלייה של 10% לעומת 2015

חברת יוניברסל מוטורס (UMI) מקדמת את הנפקת האג"ח שלה, בהיקף של כ-1.1 מיליארד שקל. החברה תנפיק שתי סדרות אג"ח - האחת בהיקף של כ-600 מיליון שקל והשנייה בהיקף של כ-500 מיליון שקל - שיחליפו את אלה של החברה הבת שלה UTS, העוסקת בליסינג תפעולי ובהשכרת רכב בישראל (תחת המותג "Avis"). ההנפקה תבוצע בדרך של הצעת רכש חליפין לאיגרות חוב (סדרות ח' ו-ט') של UTS.

כיום נמצאת UMI בבעלות מלאה של חברת המזרח של משפחת עיני, לאחר שבתחילת נובמבר 2016 השלימה את רכישת מניות שותפתה, קרדן ישראל (46.1%), בתמורה לכ-398 מיליון שקל.

מהתשקיף שפירסמה UMI עולה כי באפריל האחרון רכשה חברת המזרח גם את החזקתו של מפקד חיל האוויר לשעבר, אביהו בן-נון (3.9%), תמורת 31 מיליון שקל - מחיר המשקף שווי של כ-800 מיליון שקל ל-UMI.

בן-נון, שנחשב לאדריכל הקמתה של UMI, שימש במשך שנים רבות יו"ר החברה והמנכ"ל שלה. במקביל למכירת המניות הוא חתם על הסכם שלפיו הוא ימשיך להיות מועסק על ידי UMI כדירקטור מטעמה של המזרח למשך שלוש שנים, בעלות שכר רבעונית של 83.3 אלף שקל (כלומר, עלות שנתית של כ-330 אלף שקל).

גידול של 28% במכירות שברולט

פעילותה המרכזית של UMI היא יבוא ומכירת רכבי ג'נרל מוטורס (GM) האמריקאית, ובעיקר המותג שברולט, כמו גם אספקת חלקי חילוף ויבוא ומכירת משאיות איסוזו (דרך שותפות בחלקים שווים עם חברת תעבורה של משפחת לבנת בחברת UTI). במשך תקופה ארוכה ג'נרל מוטורס אף החזיקה ב-10% מ-UMI.

מהתשקיף עולה כי החברה, שעיקר הכנסותיה נובעות ממכירת רכבי GM, לא נהנתה מהתחזקות השקל מול הדולר, ולמרות עלייה כמותית של 24.5% במכירות כלי הרכב שלה אשתקד ל-12,353 יחידות, נרשמה ירידה חדה ברווחיות. מכירות מותג שברולט - המותג העיקרי של UMI - הסתכמו ב-2016 ב-10,146 יחידות - גידול של 28% לעומת 2015.

נתח השוק השנתי הממוצע של UMI בשוק הרכב הישראלי עמד בשנים האחרונות על 4.5%, אם כי ב-2014 חלה קפיצה ל-6.7%, בעת שהחברה מכרה 15 אלף מכוניות, ובשנה שעברה הנתח היה 3.9%.

ב-2016 הסתכמו הכנסות החברה בכ-3.3 מיליארד שקל - עלייה של 10% לעומת 2015, 45.2% מתוכן הגיעו ממכירת כלי רכב, תחום השירות והחלפים סיפק 9% מההכנסות, פעילות הליסינג 29.6%, השכרת רכב 6.3%, ופעילות המשאיות היתה אחראית ל-4.1% מההכנסות.

עם זאת, שיעור הרווח הגולמי של מכירת המשאיות (חברת UTI) הוא הגבוה ביותר, ועמד אשתקד על 17% (רווח גולמי של 26.6 מיליון שקל על הכנסות של 152.8 מיליון שקל). הרווח הנקי שתרמה UTI לשורה התחתונה של UMI אשתקד, הסתכם ב-11.8 מיליון שקל.

תחום מכירת הרכבים הניב רווח גולמי זעום של 1.6% בלבד (כ-27 מיליון שקל מתוך הכנסות של כ-1.7 מיליארד שקל). רווחיות פעילות הליסינג, המתבצעת תחת UTS, עמדה על כ-6% (רווח גולמי של 65.4 מיליון שקל על הכנסות של כ-1.1 מיליארד שקל). ואילו תחום השכרת הרכבים, גם הוא תחת UTS, הניב רווח גולמי של כ-9 מיליון שקל על הכנסות של 230 מיליון שקל - כלומר, כ-3.9%. בשורה התחתונה רשמה UTS הפסד נקי של כ-35 מיליון שקל אשתקד.

שורת הרווח התפעולי של UMI הצביעה על ירידה של 11.8% לעומת 2015, לרמה של כ-89 מיליון שקל, ובשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי זעום של כ-3.5 מיליון שקל לעומת רווח של 16.5 מיליון שקל ב-2015 ו-39 מיליון שקל ב-2014. בנטרול הפרשה למס נרשם גידול של 74% ברווח הנקי אשתקד לכ-34 מיליון שקל.

ברבעון הראשון של 2017 גדלו הכנסות UMI לעומת הרבעון המקביל אשתקד ב-12% לכ-900 מיליון שקל, ובשורה התחתונה רשמה החברה עלייה של 22% ברווח הנקי לכ-11 מיליון שקל.

UMI (ראשי תיבות של יוניברסל מוטורס) הוקמה בתחילת שנות ה-90, לאחר שמשפחת עיני חליטה להתמזג עם חברת ליאו גולדברג, שהיתה אז בבעלות קבוצת קרדן, וייבאה בנפרד מותג אחר של GM - אופל - שנהנה בישראל מפופולריות לא מבוטלת.

יוניברסל
 יוניברסל