שאפו: משרד הרישוי מחזיר אגרות נהיגה ליורשי נהגים

שינוי הגישה - בעקבות תביעה ייצוגית ■ הנוהל של אי-החזרת הכספים הותיר בקופת רישוי משרד הרישוי סכומים עודפים, שלפי הערכה זהירה הסתכמו בכ-3 מיליון שקל מדי שנה

תורים ב משרד הרישוי בחולון / צילום: דרור פויר
תורים ב משרד הרישוי בחולון / צילום: דרור פויר

משרד הרישוי אימץ לאחרונה נוהל חדש, העוסק בהחזרת אגרות ליורשים של בעלי רישיון נהיגה שהלכו לעולמם לפני תום תקופת הרישיון. הודעה על קיומו של הנוהל החדש נמסרה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב במסגרת דיון בתביעה ייצוגית שהוגשה בנושא.

התביעה הוגשה בחודש ינואר 2017 על-ידי עורכי הדין ניצן גדות ודורון רדעי ממשרד רדעי-גדות. במסגרתה נטען כי רשות הרישוי אינה מעדכנת יורשים על זכאותם לקבלת החזר יחסי של אגרת רישיון הנהיגה, בהתאם להוראת תקנה 220א לתקנות התעבורה. כתוצאה מכך נשארו בקופת רישוי הרישוי סכומים עודפים, שלפי הערכה זהירה הסתכמו בכ-3 מיליון שקל מדי שנה.

במסגרת התביעה התבקש בית המשפט לחייב את רשות הרישוי לנקוט בפעולות יזומות בכל הנוגע להשבת הכספים הללו ליורשים, כגון פרסום מודעה לציבור, פנייה בכתב ליורשים, הכנת טופס בקשה ייעודי להחזר אגרת רישיון נהיגה ועוד.

רשות הרישוי קיבלה למעשה את התביעה מיוזמתה והודיעה כי החלה, מ-20 באפריל השנה, לשלוח ליורשים מכתב שבמסגרתו היא מיידעת אותם על הזכאות להחזר אגרת רישיון נהיגה ששולמה בעד התקופה שלאחר הפטירה.

הרשות צירפה למכתבים אלה טפסי "החזר תשלום אגרת נהיגה", שאותם יש להחזיר יחד עם העתק של צו ירושה או צו קיום צוואה לצורך קבלת ההחזר הכספי בפועל. בנוסף לכך, רשות הרישוי שיפרה את המידע המצוי בנושא זה באתר האינטרנט שלה.