תנועת אומ"ץ הצטרפה לתביעה הייצוגית בגבעת עמל בת"א

אומ"ץ: "בסיפור גבעת עמל מגולם עוול חברת שטרם בא על תיקונו"

גבעת עמל / צילום: תמר מצפי
גבעת עמל / צילום: תמר מצפי

תנועת אומ"ץ ("אזרחים למען צדק חברתי ומשפטי"), ביחד עם קבוצה של תושבי גבעת עמל אשר פונו בעבר מהשכונה שבדרום שכונת בבלי בתל-אביב, הצטרפו לתביעה ייצוגית הנידונה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בנושא התנאים לפינוי השכונה.

לבית המשפט המחוזי הוגשה בשנה שעברה בקשה לתביעה ייצוגית נגד רשות מקרקעי ישראל ועיריית תל-אביב-יפו, בשמם של תושבי גבעת עמל, בדרישה לפיצוי על נזקים שנגרמו לתושבי השכונה בגין הזנחה רבת-שנים והתעלמות מהבטחה שלטונית שניתנה להם בשנת 1961 לדיור שווה-ערך במקום.

כבר בתחילת ההליך המשפטי הציגה השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן מתווה פשרה, לפיו הקבוצה הזכאית לפיצוי כוללת כ-120 משפחות אשר התיישבו במקום ב-1961, מועד בו מכרה המדינה את הקרקע ליזמים פרטיים. במסגרת הסדר הפשרה המוצע תקבל כל משפחה אשר תוכיח את זכאותה פיצוי בשווי של דירת שוות ערך במקום. על-פי המחירים כיום בסביבה לדירות 4 חדרים, פיצוי זה הוערך בחצי מיליארד שקלי.

הבעלות על הקרקע מתחלקת בין המדינה 9%, עיריית תל-אביב כ-12% ואלעד מגורים של יצחק תשובה כ-80%.

לאחר פרסום הצעת הפשרה הודיעו התובעים הייצוגיים על הסתלקותם מהתביעה הייצוגית ומהסדר הפשרה המוצע של השופטת, בטענה כי אין הם מעוניינים בפיצוי המוצע, ודי להם בהכרה בעוול שעשתה להם מדינת ישראל, "גם תמורת שקל אחד כפיצוי".

בשבוע שעבר פסקה השופטת אגמון-גונן כי עליהם לשלם כ-10,000 שקל במשותף כהוצאות במסגרת ההליך, וכי ההליך כולו מתחיל מהתחלה, ואם הצדדים ירצו, הם יכולים לעשות שימוש בפרמטרים של ההצעה הקודמת.

עורכי הדין המייצגים בתביעה - משה קריף, ממייסדי הקשת הדמוקרטית המזרחית, וגולן קאשי - ביקשו מבית המשפט להמשיך את הליך התביעה הייצוגית ולהחליף את התובעים הייצוגיים. בית המשפט נעתר לבקשתם, ובימים אלה הוחלפו התובעים הייצוגיים בתושבי גבעת עמל ובתנועת אומ"ץ.

בבקשת ההצטרפות של התנועה אשר הוגשה לבית המשפט, נאמר: "בסיפורה של גבעת עמל בתל-אביב מגולם עוול חברתי בן עשרות שנים שטרם בא על תיקונו החברתי-משפטי. עוול היסטורי חברתי ומשפטי זה שנעשה לתושבי גבעת עמל הונח על שולחנו של בית המשפט הנכבד, והמבקשת, תנועת אומ"ץ, בדעה כי התביעה הייצוגית מהווה הזדמנות לתיקון ראוי".

עו"ד משה קריף, שייצג גם את התובעים הקודמים, אומר: " לאחר עיכוב בן כמעט שנה שלמה, אשר נבע מבקשתם התמוהה של התובעים המייצגים הקודמים להסתלק מן התביעה ומהסדר הפשרה אשר הוצע על-ידי בית המשפט, איפשר בית המשפט את החלפת התובעים הייצוגיים. אנחנו נערכים כעת בכוחות מחודשים, עם תובעים מייצגים חדשים, לנהל את המערכה המשפטית לתיקון המשפטי חברתי הראוי בגבעת עמל.

"לתביעה הצטרפו משפחות אשר התגוררו במקום ונאלצו לעזוב בעבור צרור נקוב או ללא כל פיצוי כלל, משום שתש כוחם במאבק הארוך. יחד עם תנועה ציבורית האמונה על צדק חברתי ומשפטי, נתייצב בבית המשפט כדי לעמוד במשימה החשובה".