מנהל רשות המסים: "נכיר בהוצאות הנפקות ראשוניות"

לדברי שריה אורגד, סמנכ"ל אסטרטגיה ופיתוח עסקי בבורסה: "הייתה ירידה של 40% בהיקף הפעילות של הציבור בבורסה, וחייבים לשנות את המצב הזה" ■ נירית איבי, יועצת בכירה למנכ"ל האוצר: "צריך לטפל במונופול של אנטרופי בשוק ההון"

משה אשר / צילום: איל יצהר
משה אשר / צילום: איל יצהר

"נכיר בהוצאות הנפקה ראשונית לכל החברות הציבוריות" - כך אמר היום (ג') מנהל רשות המסים, משה אשר, במסגרת הוועידה הכלכלית השנתית של איגוד החברות הציבוריות.

לדברי אשר, "המס על הבורסה הוא לא שחקן חשוב כמו שאמרו כאן. גם אחרי שעלה המס, הבורסה המשיכה לעלות. בעלי השליטה הם החשובים בקבלת ההחלטה, ולאו דווקא המס. בחוק ההסדרים האחרון ירד מס החברות, שהעלה את שווי החברות מיידית. גם בהיי-טק ניתנו הטבות מס ניכרות. קידמנו את נושא הפטור ממס על הוצאות הנפקה בבורסה. עד היום ההטבה הייתה רק לחברה תעשייתית, והחלטנו לתת לכל החברות כהוראת שעה, שתסוכם בקרוב".

מוקדם יותר נערך בוועידה פאנל בנושא "מניות או דירות - אפליית המס על שוק ההון", בהשתתפות בכירים ממשרד האוצר, הבורסה ושוק ההון.

לדברי נתן חץ, בעלים ומנכ"ל של אלוני חץ, "הפכו את המשקיעים בבורסה לפושעים, והייתה תקופה ארוכה של אווירה אנטי-עסקית שעכשיו קצת נרגעה. עכשיו יש לנו הזדמנות ליצור שינוי ממשי". 

לדברי נירית איבי, יועצת בכירה למנכ"ל שר האוצר, "הסביבה האנטי-עסקית מעכירה את הכלכלה הישראלית ואת האקו-סיסטם של שוק ההון. שר האוצר ומנכ"ל האוצר מחויבים לקטר הצמיחה של הסקטור העסקי. הבאנו לפתיחת הבורסה לחברות חדשות, ואנחנו צריכים לבדוק עוד נושאים מעבר לרפורמה במערכת המס, במיוחד בנושא המונופול של אנטרופי בשוק ההון".

לדברי שריה אורגד, סמנכ"ל אסטרטגיה ופיתוח בבורסה לניירות ערך, "הייתה ירידה של 40% בהיקף הפעילות של הציבור בבורסה, וחייבים לשנות את המצב הזה. פטור ממס לרווחים של עד 60,000 שקל בשנה ישנה את המגמה, ייתן דחיפה משמעותית ויגביר את מחזורי המסחר בבורסה".

לדברי עו"ד נועה לב-גולדשטיין, מנהלת מחלקת מסים במשרד איתן מהולל ושדות, "אפשר לעודד דרך המס גם את המשקיעים וגם את בעלי החברות. צריך להוריד את שיעור המס על שוק ההון ל-15%, כדי ליצור שוויון בשוק".

אילן פלטו, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, סיכם את הדיון ואמר: "בשורה התחתונה, חובה לפעול לרפורמה במערכת המס על שוק ההון. גם שוק ההון ירוויח, וגם נוכל לסייע בפיצוץ מבוקר של בועת הנדל"ן. אנחנו צריכים להנגיש את ההשקעה בבורסה לציבור הישראלי ולהפסיק את אפליית המס".