"נרמסים תחת המגף הטורקי": פיטורים אגרסיביים בסינרג'י

רק 50 עובדים צפויים להישאר ביצרנית כבלי החשמל משדרות, אשר מתקשה להתמודד עם יבוא זול מטורקיה, והפסדיה מגיעים לעשרות מיליוני שקלים בשנה

כשנתיים וחצי לאחר שקיבלה לידיה את השליטה בחברת סינרג'י כבלים במסגרת הסדר חוב, קרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו מבצעת מהלך פיטורים נרחב של מרבית עובדי החברה, ובכלל זאת רוב חברי ההנהלה - כך נודע ל"גלובס". מהלך הקיצוצים נעשה בניסיון להציל את המשך פעילותה של סינרג'י, על רקע הקושי שלה להתמודד עם תנאי השוק המאתגרים והפסדים ניכרים המוערכים בכמה עשרות מיליוני שקלים בשנה.

סינרג'י כבלים מייצרת ומשווקת כבלי כוח להולכת חשמל, ופועלת באזור התעשייה הסמוך לשדרות. החברה נמצאת בימים אלה בתהליך קיצוץ נרחב שבסיומו היא צפויה להיוותר עם כ-50 עובדים בלבד, לעומת כ-175 עובדים כיום, וכ-250 עובדים שהעסיקה ב-2015, לאחר רכישתה על-ידי פורטיסימו.

ככל הידוע, מאז נרכשה החברה על-ידי פורטיסימו, השקעת הקרן בסינרג'י הגיעה ליותר מ-100 מיליון שקל, לאחר שבמסגרת הסדר החוב שנערך בה, הזרימה פורטיסימו יחד עם בעל השליטה הקודם בחברה, סטיבן אלבאום, 15 מיליון שקל להתמודדות עם התחייבויותיה המיידיות של החברה אז, ובהן תשלום שכר עובדים.

כיום מחזיקה פורטיסימו בסינרג'י במלואה, וכמו במקרה שהיה לה במפעל תעשיית הזכוכית פניציה, שסבל מהפסדים משמעותיים ועבר מהפך תחת בעלותה, פורטיסימו לא צפויה לוותר על סינרג'י והיא מבצעת את מהלך הפיטורים הנוכחי כחלק מצעדיה להחזיר אותה לרווחיות. פורטיסימו, בראשותו של יובל כהן, היא אחת מקרנות הפרייבט אקוויטי הבולטות והמצליחות בשוק המקומי, שעד היום גייסה כ-1 מיליארד דולר במסגרת ארבע קרנות.

מנכ"ל סינרג'י כבלים, אפי קולטין, הסביר היום כי "סינרג'י עושה כל מאמץ כדי לשרוד, אבל מאוד קשה לעשות את זה במצב השוק הנוכחי. לכן אנחנו מצמצמים את קווי הייצור ומתאימים אותם לגודל האספקות שלנו לחברת חשמל במסגרת מכרז לחמש שנים שזכינו בו, לפרויקטים של תשתיות, וליצוא - בעיקר לצפון אמריקה לפעילות של חוות אנרגיה מתחדשת. נצמצם את העובדים ונשאיר קווי ייצור עם תפוקה גבוהה כדי לקיים רמת מכירות סבירה".

לדברי קולטין, "סינרג'י כבלים היא יצרנית כבלי הכוח היחידה בארץ, המפעל שלה מוגדר כמפעל מועדף וכבסיס לתשתית לאומית והיא מהווה ספק אסטרטגי לחברת החשמל. יכולת ההישרדות של המפעל היא בתלות במכירות לחברת חשמל ולשוק המקומי, וכיום אנחנו נרמסים תחת המגף הטורקי - מתוך מכירות בהיקף של כ-1 מיליארד שקל כבלים בישראל, כ-80% מיובאים מטורקיה, לא כולם עומדים בתקן הנדרש, ונמכרים במחירי היצף.

"לכן אנחנו לא יכולים להתמודד על פעילות בשוק המקומי. בכל מקום שחברת החשמל יכולה לקנות כבלים מיבוא היא עושה זאת, וכחברה זה מחסל אותנו. במקרה של חיסול המפעל שלנו לגמרי, הדבר יוביל למצב שבו לא יהיה יצרן כבלים בישראל, והתוצאה בטווח של כמה חודשים תהיה עלייה במחירי הכבלים. נוסף על מחיר, צריך לזכור שחברת החשמל זה תשתיות לאומיות, ויש הבדל משמעותי באיכות בין הכבלים שלנו לאלה המיובאים".

כאמור, סינרג'י כבלים עברה לידי פורטיסימו במסגרת הסדר חוב שאושר על-ידי ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע בתחילת 2015, והנושים הגדולים של החברה אז היו מחזיקי האג"ח, עם חוב בהיקף של קרוב ל-90 מיליון שקל, ובנק הפועלים, שלו הייתה חייבת החברה כ-40 מיליון שקל. בעקבות הסדר החוב, ששיקף תספורת אגרסיבית של כ-70%, היא הפכה לחברה פרטית.