"כל הצמיחה במשק מתבססת על הלוואות מהבנקים. זו בועה"

שרגא ברוש מגיב לסקירת הכלכלן הראשי באוצר שפורסמה אתמול: "הולכים ולוקחים כסף מהבנק, קונים מכוניות - וכאילו הצמיחה גדלה. זה עלול להתפוצץ בפנים"

שרגא ברוש/ צילום: התאחדות התעשייינים
שרגא ברוש/ צילום: התאחדות התעשייינים

המדינה מפספסת את ההזדמנות לנצל את העודפים החד-פעמיים בהכנסות ממסים לצורך השקעה בעידוד צמיחה אמיתית ומאבק ברגולציית היתר - כך טוען נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש.

ברוש הגיב על ממצאי הסקירה שפרסם אתמול הכלכלן הראשי באוצר יואל נוה, שניתחה את הסיבות לגידול בצריכה הפרטית במשק. נוה מצא שאשראי זול מממן את הגידול המהיר בצריכת מוצרי מותרות בעיקר בקרב בעלי הכנסות נמוכות, והשווה את המצב למצב משקי-הבית בארה"ב ערב התפוצצות בועת הסאב-פריים ב-2008. (לסיפור המלא)

"זה מקומם שהכלכלן הראשי במשרד האוצר מזהה פתאום שהאשראי למשקי-הבית גדל בצורה מטורפת בשנתיים האחרונות", אומר ברוש. "כבר לפני שנה אמרנו שהצמיחה הזאת לא ברת-קיימא ואפילו מסוכנת, כי היא מתבססת על כסף שלוקחים מהבנקים - כי את הכסף צריך להחזיר בסוף לבנקים".

- אז כל הצמיחה זה בלוף והכל מגיע מהמינוס של הציבור?

"זה ברור. כל הצריכה הפרטית באה מהגדלת אשראי למשקי-הבית. ברבעון האחרון של השנה שעברה האשראי למשקי-הבית גדל ב-2.5 מיליארד שקל. הולכים לוקחים כסף מהבנק, קונים מכוניות וכאילו הצמיחה גדלה. אבל מצד שני בוא נחשוב איך יחזירו את ההלוואות האלה: אם יגדילו את הפריון וכתוצאה מזה יעלה השכר, ויהיה להם כסף להחזיר - זה בסדר. אבל אם חס וחלילה זה לא יקרה, יגיע מועד הפירעון של ההלוואות ואז יצטרכו לצמצם הוצאה, להוציא את הילד מהחוגים כדי שיהיה כסף להחזיר את ההלוואות. לכן לא צריך להתלהב מצמיחה שמבוססת על צריכה פרטית".

- נתוני היצוא לא נראים רע.

"נתוני היצוא של היום לא מחממים לי את הלב, כי מה שאתה רואה היום ביצוא אלה עסקאות שנעשו לפני שנה-שנה וחצי. בעוד שנה נגלה שהיצוא ירד בצורה משמעותית, בטח יצוא הסחורות".

- אז התמונה שעולה מנתוני המקרו של הכלכלה היא מטעה?

"נכון. למשל נתוני התעסוקה שמראים שאין כמעט אבטלה. תבדוק איפה נקלטו העובדים בשלוש-ארבע השנים האחרונות - זה לא בענפים היצרניים. לא בתעשייה, לא במלונאות לא בבניין, לא בחקלאות. זה בשירותים ובמגזר הציבורי. גדלו ההכנסות ממסים - אבל זה בגלל שקנו מכוניות. זה עניין זמני, כי אפשר לקנות כל החיים מכוניות?"

- כחלון ונתניהו לא מבינים את זה?

"עזוב אותי. תשאל אותי על העובדות. היצוא יורד. אנחנו נמצאים היום בסל מטבעות שנמצא 15.5% (מול השקל ע"ב) מתחת לרמה שהוא היה לפני שנתיים וחצי. מי מרוויח 15.5%? בנק ישראל פרסם שכל 10% ירידה במט"ח שווה ל-4% ירידה ביצוא".

- בנק ישראל קונה דולרים וסופג אש. בינתיים הריבית האפסית מתדלקת את חגיגת האשראי, החובות והקניות - ואתה רוצה שיוריד ריבית עוד כדי להחליש את השקל?

"לא, לא. בנק ישראל עושה את מה שהוא יכול. הייתי רוצה שיקנה קצת יותר (דולרים), אבל אין לי טענות אליו. מה שצריך לעשות זה בתחום הפיסקאלי - הפתרון האמיתי זה הגדלת הפריון. האירו והדולר מקטינים לי את כושר התחרות, אז איך אני מגדיל מחדש את כושר התחרות? על-ידי זה שאני אגדיל את הפריון".

- הגדלת הפריון זו ססמה יפה. בפועל זה תהליך שלוקח שנים.

"זה נכון שרואים תוצאות אחרי בין שנתיים וחצי לחמש".

- איזה פוליטיקאי ירצה לעשות משהו שיניב תוצאות בעוד חמש שנים?

"זאת בדיוק הנקודה. אפשר תמיד להגיד 'זה ארוך טווח' ולא לעשות כלום. בעיני חייבים לטפל קודם כל בדברים ארוכי הטווח בגלל שהם לא משפיעים מחר בבוקר. אבל אנחנו כבר 3-4 שנים מדברים על זה. עכשיו אני יוצא מדיון בכנסת שהתחיל ב-2015".

- ובינתיים צריך לתת לציבור להמשיך ולשקוע בחובות?

"זו, לצערי, עלולה להיות בועה. זה יתפוצץ בפנים. ולכן אי-אפשר להימנע מלטפל בהגדלת הפריון. קח את התקופה הזו שההכנסות המדינה גדולות בגלל המכוניות, תשתמש בכסף להשקיע בצמיחה האמיתית שלוקח שנים לייצר אותה".

- מהם שלושת הצעדים הכי חשובים שעל הממשלה לעשות?

"השקעה מאסיבית בחינוך הטכנולוגי, השקעות הון ומודרניזציה בציוד ומו"פ - ולחתוך ברגולציה כמו מטורפים".