מחר יום הדין: ראש ה-FBI המודח קומי יעיד בסנאט נגד טראמפ

צפוי לפרט לגבי מאמץ של הנשיא לבטל את חקירת הבולשת הפדרלית נגד היועץ לביטחון לאומי לשעבר ■ היום יעיד בסנאט ראש מערך המודיעין האמריקאי, שצפוי למסור דיווח דומה ■ השאלה: האם טראמפ ניסה לשבש הליכי משפט?

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

שתי עדויות קריטיות בוועדת המודיעין של הסנאט - אחת היום (ד'), האחרת מחר - עלולות לחרוץ את גורל נשיאותו של דונלד טראמפ. בשני השימועים יתמקדו המחוקקים בשתי שאלות מכריעות: האם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ניסה ללחוץ על בכירים בממשלו לפעול להפסקת חקירה של FBI על הקשרים בין אנשי מטה הבחירות שלו לבין גורמים רוסיים במהלך מסע הבחירות לנשיאות אשתקד? והאם לחצים אלה הם בגדר ניסיון לשבש הליכי משפט?

ברקע: שתי הדלפות חדשות, שחושפות את קשיי התפקוד של ממשל טראמפ. האחת: שר-המשפטים, ג'ף סשנס, הציע להתפטר בשלב מסוים בחודשים שחלפו בגלל הקשר הרוסי. טראמפ לא סלח לו על החלטתו לפסול את עצמו מכל פעילות של משרד המשפטים שקשורה בשערוריית רוסיה. זאת, לאחר שסשנס "שכח" לדווח, בעדות בסנאט, על פגישותיו עם גורמים רוסיים במהלך מסע הבחירות, כאשר היה חבר במטה של טראמפ. טראמפ סבור שהפסילה העצמית הזו הניעה שרשרת אירועים שהמיטה על ממשלו את צרת התובע המיוחד, רוברט מולר, שאך זה צירף לצוותו מומחה לענייני מאפיה.

דובר הבית הלבן סרב לומר אמש האם טראמפ מוסיף לתת אמון בשר המשפטים. "לא דיברתי עם הנשיא על כך", אמר הדובר, שון ספייסר, בתשובה על שאלה בנושא זה. פרשנים העריכו, כי התשובה הזו היא איתות שסוף כהונתו של סשנס הולך ומתקרב.

וההדלפה האחרת: ארבעה משרדי עריכת דין בוושינגטון דחו בקשה של טראמפ להעניק לו יעוץ משפטי בפרשיות שקשורות לרוסיה-גייט. עורך-דין באחד המשרדים אמר, כי המשרד חושש ש"הבן-אדם או שלא ישלם לנו או שלא ישמע בקולנו". עורך-דין אחר אמר, שהתקשרות לטראמפ תזיק למוניטין של המשרד ותרגיז לקוחות אחרים.

שתי ההדלפות מראות באיזו מידה בולמות פרשיות הקשר הרוסי את האג'נדה השאפתנית של הממשל ושל המפלגה הרפובליקאית, לרבות מציאת תחליף לאובמה-קייר; הצבעה על תקרת החוב כדי למנוע כיבוי אורות בממשל; ורפורמה בחוקי המס. זה לא מעניין אף אחד. נראה ששום דבר לא זז עתה בוושינגטון. התקשורת כמעט אינה נוגעת בפעילות של הבית הלבן שאינה קשורה לשערוריית רוסיה והאומה כולה מביטה בהשתאות בספקטאקל בפניסלווניה אווניו, כאילו לפניה תאונת רכבות שאו-טו-טו עומדת להתרחש ושאי אפשר למנוע אותה.

את העדות שצפויה להיות המסעירה ביותר ישמיע מחר ג'יימס קומי, ראש FBI לשעבר, שהודח ע"י טראמפ במאי. מיד לאחר ההדחה אמרו "מקורביו" של קומי לאמצעי תקשורת שטראמפ לחץ על ראש הבולשת הפדרלית להפסיק את החקירה על הקשר הרוסי ושקומי סיפר על כך מיד לבכירים ב-FBI ורשם את הדברים כדי לכסות את עצמו. עכשיו צפוי קומי עצמו לומר את הדברים בעדות בשבועה.

קומי אף יעיד, לדברי CNN, שמעולם לא אמר לטראמפ שהוא - הנשיא - אינו משמש מטרה לחקירה של FBI. טראמפ, שניסה להציג את עצמו כנקי מכל רבב, הכריז בזמנו כמה פעמים, כי זה בדיוק מה שקומי אמר לו. ההתנגשות מחר איפוא היא בלתי נמנעת: ראש FBI צפוי להעיד בשבועה שנשיא ארה"ב שקרן. קיימת גם אפשרות שקומי יחווה דעה שבקשת טראמפ להפסיק את חקירת הבולשת על הקשר הרוסי היא בעצם שיבוש הליכי משפט, עבירה פלילית שיכולה לשמש בסיס לייזום הליכי אימפיצ'מנט (הגשת כתב אישום נגד הנשיא) בבית-הנבחרים.

ובעוד שעל קומי נמתחה ביקורת בגין התנהלותו בפרשת המיילים של הילארי קלינטון, הוא ידוע כאדם ישר, חסר פניות. דמוקרטים ורפובליקאים נותנים בו אמון. איש לא יטיל ספק באמינותו, למעט טראמפ וצוות הבית הלבן, שינסו לחורר את עדותו.

היום צפוי להעיד בוועדת המודיעין של הסנאט ראש מערך המודיעין של ארה"ב, דניאל קוטס. על פי הדלפות במדיה, מספרים מקורביו, שבמארס, כתום ישיבה בבית הלבן, שבה השתתפו כמה אנשים, ביקש טראמפ מקוטס ומראש CIA, מייק פומפיאו, להישאר בחדר וביקש משאר המשתתפים לצאת. כשנותרו לבדם החל טראמפ להתלונן על חקירת FBI נגד אנשיו וביקש מהם לפעול אצל קומי להפסקתה. קוטס החליט לא להתערב. היום הוא יצטרך להעיד בשבועה על התנהלות טראמפ באותה שיחה. נראה שהמחוקקים ימצאו קווי דמיון בין התנהלות טראמפ עם קומי לבין התנהלותו עם קוטס.

אלה אפוא ימים הרי גורל והמדיה כמרקחה. "כל העיניים נשואות לג'יימס קומי מחר", זועקת כותרת של "וושינגטון פוסט", שמגדיר את השימוע שבו הוא יופיע כ"היסטורי". טראמפ עצמו מתכונן, לדברי מקורביו, לצפות בשימוע ולהגיב בזמן אמת על דברים שירגיזו אותו בציוצים בטוויטר. "טראמפ, זועם ומתוסכל, מתכונן להחזיר מלחמה שערה במהלך עדות קומי", אומר ה"פוסט".

מקורבים ועובדים בבית הלבן תיארו לעיתון את הלך הרוח של טראמפ כך: "הנשיא שואף למלחמה (עם מבקריו). הוא צמוד עתה יותר מתמיד לערוצי החדשות שמשודרים בו זמנית מכמה מסכים באגף המגורים הנשיאותי... הוא זועף למראה מה שהוא מכנה פייק ניוז. הוא רותח מזעם על כך שהאג'נדה שלו תקועה בקונגרס ובבתי-המשפט".

"טראמפ מלא חימה, ברמה האישית ביותר, שההתקשורת האליטיסטית מקבלת את הסיפור הרוסי ומשבחת את קומי", סיפר ניוט גינגריץ', לשעבר יו"ר בית-הנבחרים וידידו של טראמפ.

פרקליטיו של הנשיא ועוזריו בבית הלבן מנסים לשכנע אותו לא לצייץ על דברי קומי בשימוע, אך ככל הנראה טראמפ יתעלם מהצעות אלה.