טיסבורי שמפתחת טיפול למחלות עיניים גייסה 32 מיליון דולר

מייסד החברה הוא אנדרו זלצמן, שהוביל בעבר את אינוטק להנפקה בנאסד"ק ■ את ההשקעה הובילה קרן אורבימד, והשתתפו בה Clarus Ventures ,Healthcap ופונטיפקס

חברת טיסבורי (Tisbury) הודיעה היום (ד') על השלמת סבב גיוס ראשון בהיקף של 32 מיליון דולר. החברה שמפתחת תרופה לטיפול במחלת העיניים גלאוקומה הוקמה על ידי פרופ' אנדרו זלצמן. המשקיעים בחברה הם קרן אורבימד, קלארוס וונצ'רס, Healthcap ופונטיפקס.

טיסבורי פיתחה תרופה שפותחת את פתחי הניקוז בזווית העין ומורידה משמעותית את הלחץ התוך עיני המאפיין את הגלאוקומה. מדובר בפיתוח של זלצמן על בסיס מחקריה של פרופסור מוניקה יבלונסקי מאוניברסיטת טנסי בארה"ב, אשר מתמחה בשימוש בננו חלקיקים בהובלת תרופות. כיום נמצאת החברה בשלב הניסויים בבעלי חיים. הסכום שגויס ישמש להמשך הניסויים האלה, לביצוע ניסויים בבני אדם ולפיתוח תרופות נוספות לגלאוקומה.

זלצמן מוכר לשוק הביומד הישראלי כמייסד של חברת אינוטק, שהוקמה בישראל והיום נסחרת בנאסד"ק. הוא מספר כי "לאחר שפרשתי מאינוטק הקמתי חברה בשם Radikal Therapeutics בארה"ב. חלק מהצוות הגיע מאינוטק והיה מעוניין להמשיך באותו התחום. פיתחנו פלטפורמה של תרופות שיכולות להשפיע על הלחץ התוך עיני. בינתיים ראינו את ההשפעה של התרופה בבעלי חיים ובעיניים שנלקחו מבני אדם, לאחר מותם. אחד המוצרים הגיע לבשלות והוצאנו אותו לספין-אוף, טיסבורי". בנוסף לתרופות לתחום עיניים מפתחת החברה גם תרופות ללחץ דם בריאות, דלקות בלבלב ועוד.

זלצמן מספר כי "בנוסף לרדיקל, הקמתי גם את זלצמן קפיטל וונצ'רס, אשר מחזיקה בין היתר במעבדה של 100 מ"ר בגולן, שמעסיקה 40 מדענים שמבצעים מחקרים עבור חברות אחרות, מחקר בסיסי ויישומי. המעבדה נפתחה לפני כשנה. אנחנו עורכים שם מחקר משלנו, שממומן על ידי הפעילות עבור החברות האחרות. שתי החברות מנוהלות על ידי הבת שלי, נדירה זלצמן, ואני משמש כיו"ר. עשינו עלייה רשמית ב-2008. אשתי, בת-שבע, היא דימונאית במקור.

"החלוקה בין החברות היא כזו שבוונצ'רס אנחנו עורכים את המחקר היותר מסוכן ובסיסי, לפעמים ללא מטרות מסחריות בכלל, וכן את העבודה עבור גופים מסחריים אחרים וכן אנחנו מציעים שירותי לימוד והכשרה בתחום פיתוח התרופות.

"מיזם כזה אינו בר-ביצוע עם משקיעים אחרים, ולכן רדיקל כולה בבעלות שלי ושל משפחתי וכך גם זלצמן וונצ'רס. אולם, כשמוצר הופך מסחרי, כמו עכשיו, אנחנו יכולים לגייס מבחוץ כפי שעשינו עכשיו, עם טיסבורי".

גארי שטרנברג, מנכ"ל טיסבורי, אמר היום: "אנו גאים על סגירת סבב הגיוס בהשתתפות משקיעים מהשורה הראשונה בעולם ומחויבים לפיתוח תרופה חדשנית לטיפול במחלה קשה הגורמת לעיוורון במיליוני אנשים בעולם".

ניסים דרוויש, שותף מנהל באורבימד ישראל, ציין כי "התרופה שפיתח אנדרו זלצמן היא בעלת פוטנציאל משמעותי לטיפול בגלאוקומה ובעלת מנגנון פעולה ייחודי מהתרופות הקיימות בשוק. לחברה טכנולוגיה ייחודית וצוות ניהולי ויועצים מהמובילים בעולם בפיתוח תרופות למחלות עיניים".

טיסבורי היא ההשקעה השנייה בתוך כשבועיים של אורבימד ובשני המקרים מדובר בהשקעה של סכומים גדולים יחסית בחברות צעירות המפתחות תרופות פורצות דרך. נראה כי הקרן מעריכה שהשקעה משמעותית, כבר בשלב המוקדם, יכולה לתת לחברות הישראליות נקודת זינוק תחרותית מול המקבילות שלהן בעולם.

ב-1996 הקים זלצמן את חברת אינוטק הישראלית-אמריקאית אשר פיתחה תרופות למגוון התוויות, כגון סרטן, מחלות לב ומחלות דלקתיות. אינוטק הייתה אחת מכמה חברות שקמו בישראל בשנות ה-90 וביקשו להתבסס כחברות ביוטק עצמאיות אשר אחראיות על כל שרשרת הערך, כולל הייצור (ביניהן ניתן למנות גם את אינטרפארם ו-BTG).

בדומה לחברה החדשה, טיסבורי, גם אינוטק התממנה במשך שנים על בסיס מענקים, ורק ב-2004 גייסה לראשונה הון סיכון. בסבב השני שלה ב-2005 גייסה החברה סכום נאה של 35 מיליון דולר. בסבב הגיוס השתתפו קרנות זרות וכן קרן פיטנגו הישראלית, כשאת ההשקעה הוביל השותף ד"ר ניסים דרוויש, היום שותף מנהל באורבימד שמובילה את הסבב הנוכחי בחברה החדשה של זלצמן. לאינוטק היה סניף במסצ'וסטס, סניף ברעננה בו התבצעו הניסויים שלה וב-2005 היא רכשה מתקן ייצור בדימונה שהיה שייך לפני כן לחברת די פארם. בשיאה העסיקה החברה עשרות עובדים בדימונה.

חברת טיסבורי

שנת הקמה: 2006

תחום פעילות: תרופה לגלאוקומה

מייסד ומנכ"ל: פרופ' אנדרו זלצמן

גיוסי הון: 32 מיליון דולר

משקיעים: אורבימד, קלארוס וונצ'רס, Healthcap ופונטיפקס.