הבור התקציבי הצפוי ב-2019-2020 - מעל 20 מיליארד שקל

כך עולה מעדכון תוכנית התקציב הרב-שנתית שיוצג לממשלה ביום א' ■ המשמעות: הממשלה תיאלץ לבצע קיצוץ רוחבי והעלאת מסים או קיצוץ בתקציבי המשרדים האזרחיים

שר האוצר שיכין את תקציב 2019-2020 יידרש לסגור בור תקציבי של 21.7 מיליארד שקל - כך עולה מעדכון תוכנית התקציב הרב-שנתית שיוצג לממשלה ביום ראשון הקרוב. המשמעות היא קיצוץ בתקציבי המשרדים האזרחיים (בריאות, חינוך רווחה), או קיצוץ רוחבי בתקציבי הפעילות של הממשלה והעלאת מסים - וזאת בהנחה שהאוצר לא יצליח לבצע התייעלות, ושמערכת הביטחון לא תסכים לפתוח את תקציב הביטחון הרב-שנתי שהובטח לה במסגרת הסכם כחלון-יעלון.

הדוח יוצג לממשלה בעקבות חקיקת חוק הנומרטור ב-2015 שנועד להבטיח כי הממשלה לא תתחייב על הוצאות עתידיות ללא כיסוי תקציבי או תוך פריצת מסגרת התקציב.

מסגרת התקציב מוכתבת על-ידי שני כללים פיסקליים: מגבלת ההוצאה ויעד הגירעון. הכלל הראשון קובע לממשלה תקרת הוצאה שמשמעותה שהאוצר אינו רשאי להגדיל את ההוצאה הממשלתית ביותר מ-2.7% לשנה. בחוק התקציב האחרון "כופף" האוצר את הכלל והעלה לעצמו את תקרת ההוצאה ב-2% נוספים ב-2019 וב-0.7% ב-2020. למרות זאת, בדיקת ההתחייבויות שהממשלה נטלה על עצמה נכון להיום מראה כי אלה כבר חורגות מהתקרה ה"מוגבהת" - ב-3.8 מיליארד שקל ב-2019 וב-2.7 מיליארד ב-2020.

באוצר מנסים להתמקד בחצי המלא של הכוס וטוענים כי "מדובר בהיקף צעדי התאמה נמוך ביחס לצעדי ההתאמה שנדרשו בעבר, וזאת לנוכח אי קבלת החלטות תקציביות לשנת 2019 ואילך ללא נקיטה בפעולה מאזנת".

הכלל השני (שכופף בעצמו פעמים רבות בעבר) קובע מתווה רב-שנתי יורד ליעד הגירעון התקציבי, שלפיו יעמוד הגירעון על 2.5% ב-2019 ו-2.25% ב-2020.

על-פי התחזית שתוצג לממשלה ביום ראשון, תידרש הגדלת הכנסות המדינה ב-6.4 מיליארד שקל ב-2019 וב-2.4 מיליארד נוספים ב-2020 כדי שתצליח לעמוד ביעדי הגירעון שנקבעו. ללא צעדים אלה, מעריך האוצר כי הגירעון התקציבי יחצה את הקו המסוכן של 3% ויעמוד על 3.2% ב-2019 ו-3.1% ב-2020. 

"צ'ק בלי כיסוי
 "צ'ק בלי כיסוי