טראמפ: "ג'יימס קומי הוא מדליף"; קומי: "טראמפ שקרן"

(עדכון) - נשיא ארה"ב בטוויטר: "אחרי כל-כך הרבה הצהרות מזויפות ושקרים, זה זיכוי מוחלט. וואו קומי הוא מדליף!" ■ קומי רמז בעדות בסנאט כי טראמפ אשם בשיבוש הליכי משפט או בשת"פ עם הרוסים כדי להשפיע על תוצאות הבחירות

ג'יימס קומי ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס
ג'יימס קומי ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, תקף היום (ו') את ראש ה-FBI המודח ג'יימס קומי, וכינה אותו "מדליף". "אחרי כל-כך הרבה הצהרות מזויפות ושקרים, זה זיכוי מוחלט. וואו קומי הוא מדליף!", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. זאת, אחרי עדותו הדרמטית אתמול של קומי בוועדת המודיעין של הסנאט, שבה הטיל צל כבד על נשיא ארה"ב.

מוקדם יותר הבית הלבן יצא למתקפה במאמץ להדוף את האשמותיו של קומי, שאמר אתמול בסנאט שטראמפ הוא שקרן, "חד וחלק", ושהוא ביקש ממנו - מקומי - להפסיק את החקירה נגד מייקל פלין, היועץ לביטחון לאומי שפוטר אחרי כמה שבועות כהונה בגין שקרים לבכירי הבית הלבן.

מעבר להעלאת הטענות הקשות לכשעצמן על התנהלות טראמפ בסוגיית הקשרים בין מטה הבחירות שלו לרוסיה ב-2016, השיג קומי מטרה חשוב מאוד מבחינתו: הוא הטיל ספקות חמורים ביושרתו של נשיא ארה"ב - יושרה שמלכתחילה נשענה על כרעי תרנגולת - בשידור חי שצפו בו מיליונים רבים, וצוות הנשיא נקלע למצב שבו עליו להבטיח לאומה שמי שעומד בראשה אינו נוכל.

וכך, שרה סנדרס, סגנית דוברת הבית הלבן, נאלצה לומר לכתבים, בתשובה על שאלה האם טראמפ שקרן: "לא, אני בהחלט יכולה לומר שהנשיא אינו שקרן. למען האמת, זה מעליב ששאלה כזו בכלל נשאלת". זו אמירה שמוטב היה לה לא להאמר. אבוי למנהיג שנאלץ להגן כך על כבודו המחולל. בזיכרון עולה, כמובן, הכרזתו הידועה לשמצה של הנשיא לשעבר ריצ'ארד ניקסון, בנובמבר 1973, בעיצומה של פרשת ווטרגייט: "אני לא נוכל". לימים התברר שהוא אכן היה נוכל, ואנו יודעים כיצד הסתיימה נשיאותו.

טראמפ עצמו, בנאום לוחמני לפני אוהדים, נוצרים אוונגלים, אמר אמש: "אנו נמצאים עתה במצור, אך אנו נצא מחוזקים יותר, טובים יותר". הוא השתמש בציטוט מספר ישעיהו (פרק א', פסוק י"ז) אולי כדי להצטייר כצדיק בעיני שומעיו האדוקים: "למדו היטב, דרשו משפט, אשרו חמוץ (חזקו ידי עשוקים - ר.ד.), שפטו יתום, ריבו אלמנה".

"האינטרסנטים, הממורמרים שכשלו בוושינגטון, יעשו כל מה שביכולתם כדי להכשיל את מאמצינו לעשות את הדבר הנכון, ולהכשיל אתכם", אמר טראמפ. "הם ישקרו, הם יציבו מכשולים, הם יפיצו משטמה ודעות קדומות, אך אנו לא נחדל ממאמצינו לעשות את מה שראוי... אנו יודעים להאבק יותר מכל אחד אחר, ואנו לעולם לא נוותר. אנחנו מנצחים, ואנו נצא למאבק".

ופרקליטו הפרטי של טראמפ, מארק קסוביץ, הכחיש לגמרי את הטיעון המרכזי של קומי - שטראמפ ביקש ממנו להפסיק את חקירת פלין. לא היה ולא נברא, אמר הפרקליט. למעשה, קסוביץ האשים את קומי בשבועת שקר (ראש FBI העיד בשימוע בשבועה). הפרקליט יצטרך להוכיח את טענתו, משימה שעלולה לחייב את העלאתו של טראמפ עצמו על דוכן העדים.

למרבה הפלא, מי שלא השתתף בחגיגת הוקעתו של קומי היה טראמפ עצמו, שכבש את יצרו ולא צייץ אפילו פעם אחת על הופעתו של ראש FBI לשעבר, כנראה במצוות הפרקליט שהסביר למרשו את הסיכונים המשפטיים שצפונים בציוצים שלו.

בבסיס עדותו של קומי היה מאמץ שיטתי ומכוון לקעקע את יושרתו של טראמפ ולהדגיש את חומרת ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016 . מעדותו עולה, שאף לא בשיחה אחת מתשע פגישותיו או שיחותיו עם הנשיא, טרח טראמפ לשאול כיצד מתקדמת החקירה על מאמצי הרוסים לתקוע טריז בתהליך הבחירות.

ראש הבולשת לשעבר סרב להשיב על שאלה האם לדעתו טראמפ אשם בשיבוש הליכי משפט או בשת"פ עם הרוסים כדי להשפיע על תוצאות הבחירות. ההתחמקות הזו היא אולי הלא-אמירה המהדהדת ביותר בעדותו. לדבריו, מי שייצטרכו לקבוע זאת הם FBI והתובע המיוחד שממונה על החקירה, רוברט מולר.

אבל קומי קבע, באופן שאינו משמע לשתי פנים, כי טראמפ פיטר אותו בגלל חקירת FBI על התערבות רוסיה בבחירות בארה"ב: "פוטרתי במאמץ לשנות את הדרך שבה מתנהלת החקירה הזו, ולכך יש חשיבות רבה מאוד... אני משוכנע שאם כך הדבר, מולר ימצא לכך ראיות".

קומי אמר כי עשה רישומים בעקבות כל שיחה פרטית שלו עם טראמפ מפני שהוא "חשש באמת ובתמים", שהנשיא יפיץ שקרים על השיחות האלה בעתיד. הוא לא נהג כך - המשיך קומי - אחרי שיחות פרטיות שניהל עם שני הנשיאים הקודמים, ברק אובמה וג'ורג' וו. בוש.

"זה היה שילוב של כמה דברים - העובדה שהייתי לבד, הנושא שנדון (החקירה על רוסיה) ואופיו של האדם שמולו ישבתי... תחושת בטן שזה יהיה חשוב להגן על הארגון שבראשו עמדתי (מפני דברים שישמיע טראמפ)", אמר קומי.

קומי הודה כי הוא עצמו יזם הדלפות לעיתונות מרישומים אלה כדי להביא למינוי תובע מיוחד לחקור את הקשרים בין מטה הבחירות של טראמפ לבין הרוסים ואת הנסיבות שגררו את פיטוריו. (ידיעות שציטטו הדלפות אלה יוחסו ל"מקורבי קומי"). קסוביץ תקף את קומי בגין ההדלפות ואמר כי השלטונות יצטרכו לקבוע האם יהיה עליו לתת את הדין על כך.

בתשובה על שאלה לגבי איום סמוי של טראמפ, שכדאי לו - לקומי - להיזהר מפני שאולי קיימות הקלטות של שיחותיו עם הנשיא, השיב ראש FBI לשעבר: "אלוהים, אני מקווה שיש הקלטות כאלה. מבחינתי, זה בסדר גמור לפרסמן".

קומי גילה כי מסר את כל רישומיו על השיחות עם טראמפ לידי התובע המיוחד, רוברט מולר, שמרכז עתה את החקירה הפדרלית בנושא רוסיה וקשרי מטה טראמפ עם הרוסים. הימצאות המסמכים האלה בידי מולר עשויה להצביע על כך, שהשלב הבא של החקירה עשוי להקיף גם את הנשיא.

למעשה, קומי הודה, בפעם הראשונה, כי FBI בדק את פעילויותיו של טראמפ עצמו. לדבריו, התנהלותו של הנשיא נכללה במסגרת חקירת הבולשת, אם כי טראמפ עצמו לא שימש מטרה ספציפית של החקירה. זה הרקע לכך, שקומי הודיע לטראמפ, באחת משיחותיהם, שהוא אינו משמש מטרה לחקירה.

מדברי קומי עולה, שהוא משוכנע שטראמפ ניסה להתערב בחקירה של FBI - התערבות בלתי נאותה - אך ההתערבות לא הבשילה לדרישה או בקשה מפורשת להפסיק את החקירה. לדברי ראש FBI, ביקש ממנו טראמפ שלושה דברים: 1. את נאמנותו (בצעד שנראה כאיום סמוי לפטר את קומי); 2. "להסיר את הענן" של ההתרשמות כאילו הנשיא עצמו משמש מטרה של החקירה; 3. לסיים את החקירה הספציפית בעניינו של מייקל פלין, היועץ לביטחון לאומי, שפוטר לאחר כמה שבועות כהונה.

קומי סיכם זאת כך: "הבקשה הייתה להכריז ברבים שאני, הנשיא, אינני נמצא אישית תחת חקירה". אך ראש FBI לשעבר הוסיף כי טראמפ לא ביקש ממנו להפסיק את כל החקירה על התערבות רוסיה בבחירות.

ראש FBI לשעבר ציין כי הוא ראה בהחלטת טראמפ לדבר עמו ביחידות, באמצע פברואר, "עובדה משמעותית מאוד" מפני שהנשיא ביקש מאנשים אחרים שהיו בחברתם לצאת מהחדר. (בשיחה זו העלה טראמפ את חקירת FBI לגבי הקשרים בין מטה הבחירות שלו לבין הרוסים, וביקש מקומי "להניח" את החקירה של מייקל פלין). קומי סיפר, שזו הייתה פגישה בלשכה הסגלגלה ונכחו בה שר המשפטים, ג'ף סשנס, חתנו של הנשיא, ג'ארד קושנר ואחרים. טראמפ ביקש מהנוכחים לצאת ופנה במיוחד לסשנס וקושנר שהשתהו. מדברי קומי עולה, שהמאמץ של טראמפ לדבר עמו ביחידות מראה שהוא הבין שהוא עומד לעשות משהו לא ראוי.

קומי פתח את עדותו בקביעה שהוא חש עצמו "מבולבל ומודאג במידה הולכת וגוברת" בעקבות הסברים שהשמיע הבית הלבן על פיטוריו, ובמיוחד לאחר שטראמפ עצמו אמר כי הוא "חשב על רוסיה" כאשר החליט לפטר אותו. לאחר הכל, טראמפ אמר לו קודם לכן שהוא מרוצה מביצועיו בבולשת הפרדלית ושהוא מקווה שימשיך בתפקידו.

קומי ציין כי לפני שטראמפ הודה ש"חשב על רוסיה" העלה הנשיא סיבות אחרות לפיטוריו."הממשל בחר להשמיץ אותי, ומה שחשוב יותר, את FBI, באומרו שהוא פיטר אותי בגלל המוראל הנמוך ב-FBI ומפני שסוכני הבולשת איבדו אמון בו... אלה היו שקרים, פשוט שקרים, חד וחלק".

"הרוסים התערבו בתהליך הבחירות שלנו בתחכום ובמומחיות רבה, אין שום בכך, זה לא פייק ניוז (כפי שאמר הנשיא)", אמר קומי. "זה דבר חשוב. אנשים צריכים להבין זאת".

עוד העיד קומי כי טראמפ הודיע לו, שהוא "מצפה לנאמנות" וביקש ממנו להסיר מעליו "את עננת החקירה" שמנהלת הבולשת הפדרלית בפרשיות הקשר הרוסי.