חדוה בר על פישמן: "מוכנה שתהיה חקירה, נשמח להפיק לקחים"

המפקחת על הבנקים הבהירה בראיון לחדשות 2 כי בכוונתה לפעול לבדיקת סוגיית הסדר החוב של אליעזר פישמן: "שוחחתי עם כל מנכ"לי הבנקים וביקשתי לשקול את ההסדר - בסופו של דבר כולם דחו אותו"

אליעזר פישמן חדוה בר / צילומים: איל יצהר
אליעזר פישמן חדוה בר / צילומים: איל יצהר

"היום לא היינו מאשרים חוב כזה, נפתח בבדיקה": לאחר השבוע הסוער שעבר על הבנקים בישראל, במהלכו נפגע קשות אמון הציבור במערכת בעקבות הסדר החוב חסר התקדים שגיבש לאיש העסקים אליעזר פישמן - המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, הבהירה בראיון לחדשות 2 כי ייפתח הליך חקירה.

תחילה הבהירה בר כי הסדר חוב כזה התאפשר מלכתחילה פשוט כי ההלוואות לפישמן ניתנו לפני עשור, וטענה כי היום הסדר כזה לא היה מאושר: "מדובר בבנקאות של העבר, היום כזה חוב לא היה מאושר. הפיקוח על הבנקים בעבר דרש שהבנקים יירדו בצורה דרמטית לחבים הגדולים".

"אני בהחלט מוכנה שתהיה בדיקה וחקירה של הנושא", אמרה בר, והוסיפה כי "נשמח להפיק לקחים, כדי שאמון הציבור בבנקים ישוב. מבקר המדינה בדק את זה, ואני אסכים לבדיקה חדשה".

עוד היא הסבירה כי "חלק גדול מהאשראי של פיישמן ניתן הרבה לפני שהיה בעלים של עיתון. זה נבע מריכוזיות גבוהה של הלווים הגדולים במשק. כזה דבר לא יכול לקרות היום - ניתנו הוראות מפורשות למערכת הבנקאית שלא מעמידים כאלה אשראים".

המפקחת על הבנקים הסבירה מה הוביל לשינוי בעמדתה בכל האמור לבדיקה חוזרת: "עלתה הצעה לוועדת חקירה פרלמנטרית, ולא תמכנו - אך המתנו לבדיקה, ודעתנו שונתה, ונאפשר בדיקה. כשראינו את ההצעה להסדר החוב - שוחחתי עם כל המנכ"לים של הבנקים ואמרתי להם שאני מצפה שההסדר יישקל לא רק בזווית הפיננסית, אלא בזווית של אמון הציבור במערכת הבנקאית. ראינו שכל הבנקים דחו את ההסדר על הסוף".