ארה"ב: התובע הכללי יעיד על חקירת קשרי טראמפ-רוסיה

ג'ף סשנז הודיע כי יעיד השבוע בפני ועדת המודיעין של הסנאט, כדי להגיב על דברים שאמר ראש ה-FBI המודח ■ בהצהרה מסר כי "חשוב שתהיה לי הזדמנות לטפל בנושאים אלה בפורום המתאים"

ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס

התובע הכללי בארצות-הברית, ג'ף סשנז, יעיד השבוע בפני ועדת המודיעין של הסנאט - כך הודיע הלילה (א') סשנז בהצהרה. זאת, כדי להגיב על עדותו של ראש הסוכנות הפדרלית (FBI) המודח ג'יימס קומי עליו בשבוע שעבר בפני אותה ועדה. סשנז היה אמור להעיד השבוע בפני ועדות המשנה של בית הנבחרים והסנאט.

בהצהרה שמסר נכתב כי הוא ישלח את סגנו לדיון בוועדות המשנה לאחר ששמע כי המחוקקים יתשאלו אותו על חקירת הקשרים בין רוסיה לבין ממשלו של הנשיא דונלד טראמפ. "לאור הדיווחים על עדותו האחרונה של קומי בפני ועדת הסנאט למודיעין, חשוב שתהיה לי הזדמנות לטפל בנושאים אלה בפורום המתאים", נכתב בהצהרת סשנז.

בעדותו בשבוע שעבר אמר קומי כי טראמפ וממשלו שיקרו והשמיצו אותו כשהסבירו מדוע הוחלט להדיח אותו בחודש שעבר. בעדות ארוכה ומתוחה, שנמשכה כשעתיים וחצי, סירב קומי להכחיש שטראמפ ומוסקבה תיאמו מהלכים לפני הבחירות, והודה כי הדליף את המזכר שחיבר לאחר שיחותיו עם הנשיא כדי שימונה תובע מיוחד - כפי שאכן קרה.

לדברי קומי, ההסבר של טראמפ לפיטוריו "היה מבלבל". ראש ה-FBI לשעבר הבהיר כי הנשיא אמנם לא ביקש ממנו לחדול מחקירת קשרי ממשלו עם רוסיה, אך כן דחק בו להפסיק את חקירת יועצו לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין. עם זאת, הוא אמר כי הוא אינו יכול להשיב אם טראמפ שיבש את החקירה, עבירה המהווה עילה למשפט הדחה נגד הנשיא בסנאט. קומי אמר כי אין לו ספק שרוסיה ניסתה להתערב בבחירות לנשיאות.

הוא התייחס בדבריו גם למינוי של רוברט מולר, ששימש בעבר גם הוא ראש הבולשת, לתובע מיוחד של החקירה, ואמר כי המינוי "חשוב כדי להבין אילו מאמצים היו לרוסים בניסיון להשפיע על הבחירות שלנו". מולר מונה לתפקיד אחרי שסשנז התנער מהחקירה בשל פגישות שקיים בעצמו עם שגריר רוסיה בוושינגטון במהלך הבחירות, שעליהן לא דיווח במהלך שימועו בסנאט.

בשבוע שעבר אמרו גורמים המקורבים לבית הלבן לרשת ABC כי סשנז הציע לאחרונה את התפטרותו בעקבות החמרה ביחסים בינו לבין טראמפ. על פי הדיווח, לא ברור מתי נערכה השיחה בין השניים, אולם טראמפ סרב להצעתו.

המתיחות החלה בחודש מארס האחרון, אז סשנז הדיח את עצמו מעיסוק בחקירות הקשורות להתערבות הרוסית במהלך מערכת הבחירות לנשיאות. הודעתו התקבלה זמן קצר לאחר מינויו בממשל טראמפ ויום לאחר שדווח כי הוא נפגש פעמיים עם שגריר רוסיה בארצות-הברית סרגיי קיסליאק. את הפגישות ערך במהלך קמפיין הבחירות, אך בחר להסתיר את עצם קיומן מהסנאט.