שתיקת השפנים

מה אומרת ההיעלמות של בנק ישראל משוק המט"ח בימים האחרונים? ■ מדריך השקעה במט"ח

שקלים / צילום: תמר מצפי
שקלים / צילום: תמר מצפי

ביום שישי האחרון קבע השקל שיא כל הזמנים חדש - 77.76 נקודות תוך שהוא משלים התחזקות מרשימה של 5% מתחילת השנה. התחזקות זו בולטת עוד יותר לנוכח הפרסומים שבנק ישראל רכש מתחילת השנה סכום שיא של למעלה מ-5 מיליארד דולר במטרה למנוע את התחזקותו. לכך יש להוסיף פעולות שביצע האוצר להמרת החוב הדולרי של המשק בחוב שקלי שמשמעותן כמו רכישת דולרים. השבוע יתפרסמו נתוני הלמ"ס לגבי החשבון השוטף ברבעון הראשון. הנתונים יצביעו בוודאי על עודף בחשבון השוטף, בעיקר עקב הירידה ביבוא אולם לא סביר להניח כי הפער יהיה כה גדול ועל כן יש לחפש את הגורמים להתחזקות השקל במקום אחר לחלוטין.

שימו לב לשבוע האחרון. ביום שישי 2 ביוני התערב בנק ישראל והשער עלה ל-3.56 שקלים. מבט מהיר על גרף המסחר מלמד כי בשעה 15:00 בדיוק החלו להופיע מוכרים שבמחזור נמוך הצליחו תוך שעתיים לקזז שתי אגורות והשער ירד ל 3.54 שקלים. ביום שני הופיעו במהלך היום עודפי ביקוש קטנים והדולר התאושש קלות לרמה של 3.55 שקלים. בשעה 17:00 חזרו המוכרים ועד הערב קיזזו את העלייה. למחרת במהלך יום המסחר שוב מתחזק הדולר ל-3.55 שקלים וראה איזה פלא - החל מהשעה 16:00 ובמיוחד לקראת חצות מגיע השקל לרמת 3.537 שקלים במחזורים נמוכים. למחרת - אותו סיפור בדיוק. במהלך יום המסחר עולה הדולר ל-3.545 שקלים ובערב הוא יורד ל-3.535 שקלים. כנ"ל ביום חמישי כשלקראת חצות השקל כבר נוגע ב-3.53 שקלים וביום שישי שוב מתחזק הדולר קלות (בעיקר עקב התחזקותו בעולם), נוגע שוב ב-3.54 שקלים וכבמטה קסם החל משעה 15:00 צונח הדולר עד ל-3.525 שקלים! כל זה קורה להזכירכם בימים בהם הדולר בעולם מתחזק ב-1% לעומת האירו וסל מטבעות עולמי.

זו אינה הפעם הראשונה בה אנו מתריעים כאן כי דפוס המסחר בשוק המקומי השתנה לחלוטין בשנתיים האחרונות (במהלכן התחזק השקל ב-15%) ואילו בבנק ישראל לא השכילו להבין זאת והם ממשיכים לרכוש באותו דפוס שבלוני שגם בעבר לא זכה להצלחה כבירה (כמובן שבמחלקת המחקר בבנק חושבים אחרת וזה בסדר) אבל בשנתיים האחרונות אפשר לקבוע על סמך התוצאות כי בנק ישראל נוחל כישלון מוחלט במלחמה.

■■

קל מאד להוכיח כי עיקר התחזקות השקל בתקופה זו נובע מפעילות לילית במחזורי מסחר דלים, ממניפולציות מכונות מסחר שמונעות מהדולר להתחזק כשהוא מתחזק בעולם אולם מתירות לו להיחלש במקביל להיחלשותו בעולם והשנה ניתן לראות באופן מובהק גם כי שחקני האופציות נרתמו למשימה והם "עוזרים" לשקל להתחזק בכול מועדי הפקיעה.

בנק ישראל במקום לפתור את הבעיה שכל כך קל לפתור אותה, מעדיף כמו בנושאים אחרים לאחרונה, להתעסק בהכנת אליבי (כולנו מבינים שהתערבות הבנק מנעה תיסוף חד יותר ולא היינו צריכים עבודת מחקר שאף אחד לא מבין את המספרים בה על מנת לסנגר על פעולת הבנק). התעשייה הישראלית והיצוא בפרט מתחילים כבר להרגיש את החבל על הצוואר כי מנטרות כגון התייעלות ופריון, כוחן יפה עד מידה מסוימת ובדיוק כמו הבדיחה עם האיכר, הסוס והמים בסופו של תהליך ההתייעלות נקבל תעשיה מתה או חיה אבל במקום אחר.

שתיקת הבנק והיעדרותו מהשוק בשבוע האחרון מוזרה משהו. בכל הזדמנות בה מופיעים ראשי הבנק הם מדגישים את מחויבותם להמשך הפעילות בשוק. יכול להיות שבבנק נפל סוף סוף האסימון וביחד עם האוצר (או לחוד) הם מכינים לנו הפתעה? בינתיים זה נראה כמו שתיקת השפנים. אהיה הראשון לאכול את הכובע במידה וטעיתי.

יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים. yf@energyfinance.co.il ,www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי

*** החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.