תמ"א 38 ברעננה: 153 ליקויי בטיחות ב-21 אתרים

במבצע אכיפה של מפקחי משרד העבודה עלו ממצאים מדאיגים: היעדר גידור, אי-מינוי מנהל עבודה, פיגומים לא תקינים

סוגיית הבטיחות באתרי הבנייה לא יורדת מסדר היום. מהלכים יזומים של מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה חושפים את המציאות הבעייתית באתרי הבנייה. ל"גלובס" נודע כי במסגרת מבצע אכיפה ממוקד שערכו מפקחי משרד העבודה והרווחה לאחרונה בעיר רעננה, באתרי בנייה של פרויקטים מכוח תמ"א 38, נמצאו לא פחות מ-153 ליקויי בטיחות ב-21 אתרים שונים.

נציין כי נושא הבטיחות באתרי הבנייה מקבל משנה תוקף בכל הנוגע לאתרי בנייה במסגרת תמ"א 38 וזאת מהסיבה שפרויקטים אלה תמיד מבוצעים בלב מרקם עירוני בנוי, ולא פעם בבניינים שבהם בעלי הדירות ההישנות ממשיכים להתגורר גם בזמן הפרויקט.

עוד נודע ל"גלובס" כי מבצע האכיפה, בו לקחו חלק צוותים משולבים של מפקחים וחוקרי מחוז תל-אביב של מנהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה, התקיים בעקבות הצטברות תלונות ונתוני פיקוח קודמים אודות תאונות עבודה ומפגעי בטיחות רבים בפרויקטים מסוג תמ"א 38. מבצע האכיפה האמור אינו חד-פעמי, ובמינהל הבטיחות מתכוונים לערוך מבצעים דומים גם בהמשך - בפרויקטים במסגרת תמ"א 38 בערים אחרות ובאתרי בנייה נוספים ברחבי הארץ.

כאמור, במסגרת הביקורת אותרו 153 ליקויי בטיחות שונים, המסכנים הן עובדים והן עוברי אורח, בהם: היעדר גידורים בפתחים מהם עלול אדם ליפול, עבודה המתבצעת בגובה ללא אמצעים למניעת נפילה, אי-ביצוע הדרכות בטיחות לעובדים, אי-מינוי מנהל עבודה באתר, שימוש בפיגומים בלתי תקינים, חוסר בציוד מגן אישי לעובדים, ועוד.

בעקבות הממצאים שהתגלו הטילו מפקחי משרד העבודה והרווחה 15 צווי בטיחות שונים, מהם ארבעה צווי בטיחות גורפים לעצירת כלל העבודות באתר על לתיקון כל הליקויים. באחד האתרים פתחו חוקרי המנהל בחקירה על הפרת צו בטיחות תקף קודם. בנוסף, במהלך הביקור באתר התגלו עבירות בטיחות חדשות. נציין כי צו בטיחות קובע הפסקת עבודה באתר עד תיקון הליקויים ואישור של מינהל הבטיחות.

"מספר הליקויים שהתגלו הוא בלתי נתפס", כך אמר שר העבודה והרווחה חיים כץ בעקבות ממצאי הביקורת, "ליקויי הבטיחות באתרי הבנייה הם פצצה מתקתקת שמסכנת הן את עובדי הבניין והן את כלל האזרחים בקרבת האתרים. הקבלנים צריכים להפנים שהשמירה על נהלי הבטיחות היא חובתם הבסיסית וככל שיזלזלו בה יותר כך אנו נחמיר את הסנקציות הכלכליות נגדם, נטיל קנסות כבדים בגין כל עבירת בטיחות ונדרוש תשלומים גבוהים משמעותית עבור הביטוח הלאומי מחברות רשלניות".

רק בשבוע שעבר אישרה ועדת העבודה בכנסת תקנות שיאפשרו הטלת אחריות אישית ועיצומים כספיים על קבלנים באתרי בנייה שנמצאו בו כשלים בטיחותיים. מדובר בעיצומים כספיים שיכולים להגיע עד ל-35.2 אלף שקל בגין כל עבירת בטיחות. עוד על פי התקנות החדשות, מנכ''ל של חברה שלא יפעל לתיקון ההפרות שנתגלו, ייקנס אף הוא, ברבע מהסכום ועד כ-9,000 שקל. התקנות עתידות להיכנס לתוקפן בתחילת 2018.

על פי מעקב "גלובס", מאז תחילת השנה נהרגו 12 פועלי בניין באתרי בנייה שונים ברחבי הארץ ועוד 101 פועלים נפצעו בינוני עד קשה.