מנהל רשות המסים עוצר את השומות לפוסט-דוקטורנטים

ההודעה של משה אשר נמסרה על רקע הטענות שהשמיעו האוניברסיטאות כבר בתחילת השנה, ולפיהן אנשי רשות המסים ביקשו למסות במספר מקרים מלגות קיום של פוסט-דוקטורנטים

משה אשר / צילום : אוריה תדמור
משה אשר / צילום : אוריה תדמור

מנהל רשות המסים, משה אשר, הבהיר היום (ב') במהלך דיון משותף לוועדות הכספים והמדע של הכנסת כי הוא הורה לעצור את כל הליכי השומה הנוגעים לגופי מחקר ולחוקרים ישראלים המצויים בפוסט-דוקטורט, עד להשלמת המגעים שהוא מנהל בעניין עם המועצה להשכלה גבוהה.

ההודעה של אשר נמסרה על רקע הטענות שהשמיעו האוניברסיטאות כבר בתחילת השנה, ולפיהן אנשי רשות המסים ביקשו למסות במספר מקרים מלגות קיום של פוסט-דוקטורנטים, על אף שהתיקון לחוק משנת 2010 קבע כי לא ימוסו מלגות לימוד של חוקרים, אלא אם הן ניתנו בתמורה לעבודה.

"מאז הדיון הקודם קיימנו שתי פגישות עם המועצה להשכלה גבוהה והוועדה לתכנון ותקצוב, ואנו נמצאים בדיאלוג מואץ", מסר אשר. עם זאת, הוא רמז: "בחקיקה של שנת 2010 לא נאמרה המילה 'פוסט-דוקטורט'".

שולמית גרי, סגנית נשיא מכון ויצמן למינהל וכספים, השיבה על כך: "נכון שהמילה 'פוסט-דוקטורנטים' לא הופיעה, אבל כשהנושא עלה אז לדיון, הוסכם כי לתחולת החוק ייכנסו כל התארים וכל החוקרים".

בנייר עמדה שהגיש ועד ראשי האוניברסיטאות, נכתב כי יש לראות בפוסט-דוקטורנטים סטודנטים לכל דבר המצויים עדיין בהליך ההכשרה לקראת הפיכתם לחוקרים. עוד הובהר כי בין הפוסט-דוקטורנטים לאוניברסיטאות לא מתקיימים יחסי עובד-מעביד, וכי מעבר לסוגיות הטכניות, הרי שבמהות מיסוי המלגות עומד בסתירה מוחלטת לתוכנית הממשלה להשבת המוחות לאקדמיה.

גם ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני), שעמד בעבר בראשות המל"ג, אמר על כך: "צריכה להיות הלימה בין מדיניות המיסוי לבין המדיניות שמבקשת לעודד השבת חוקרים לאקדמיה. יש לנו הרבה ישראלים שעושים פוסט-דוקטורנט בחו"ל, ומעט מדי שעושים אותו כאן בארץ".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) הוסיף: "לא יכל להיות שפקיד שומה מחליט שהוא משנה סדרי בראשית על דעת עצמו, ולא יכול להיות שאתם עושים דברים כאלה בלי להגיע לכנסת קודם".

סמוטריץ' מחה גם על העובדה שנציגי האוניברסיטאות ביקשו להיפגש עם אנשי רשות המסים במשך חודשים ארוכים, אולם המגעים בין הצדדים החלו רק בהתערבות ועדת המדע וועדת הכספים.