סלינגר: לישראלים תהיה פנסיה ראויה גם עוד 20 שנה

הממונה על שוק ההון: "אם הרשות המחוקקת תחליט להקים ועדת חקירה, נשתף פעולה" ■ איך לחסוך לפנסיה?

דורית סלינגר / צילום: מתוך וועדת שור ההון
דורית סלינגר / צילום: מתוך וועדת שור ההון

"יש במדינת ישראל שלוש רשויות שונות, אנחנו ברשות המבצעת הוצאנו במהלך השנים המון הוראות ותקנות בנוגע לחובות, נתינתם והחזרתם. אם הרשות המחוקקת תחליט על ועדת חקירה בעניין חובות פישמן או אחרים אנחנו נשתף פעולה" - כך אמרה היום (ג') דורית סלינגר, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון ברשות שוק ההון, בוועידת שוק ההון של "גלובס". סלינגר השיבה לשאלות כתב הביטוח והחיסכון של "גלובס", רון שטיין.

- מה בנוגע לאשראי שנותנים המשקיעים המוסדיים?

"לאורך השנים אנחנו רואים יותר התמקצעות ואקטיביות של משקיעים מוסדיים. בהחלט אנחנו רואים שיפור גם במקצועיות וגם ברכישת מיומנויות בניהול חובות. את האשראים שניתנו ב-2008 לא רואים היום. המשקיעים המוסדיים, אגב, פעילים בעיקר בחברות התפעוליות ולא בחברות האחזקה. ברובד העליון, זה בעיקר הבנקים".

- ומה לגבי אפריקה ישראל?

"זה בדיונים אצל המוסדיים כרגע ונראה מה תהיה התוצאה. כל גוף צריך לבחון ולבדוק את הכדאיות הכלכלית של כל הסדר ומה ניתן ליישום".

- הייתה פעם הפקרות במתן אשראי אצל המוסדיים?

"זו מלה קשה מדי. השוק וגם אנחנו כרגולטור עברנו התמקצעות לאורך השנים".

- את מרוצה מהמצב הנוכחי?

"המצב טוב יחסית ורואים את זה בתשואות שהמשקיעים המוסדיים משיגים".

- יש קריאות למוסדיים להגדיל את ההשקעות בחברות היי-טק. מה את חושבת לגבי זה?

"ההוראות שלנו לא מגבילות אותם לגבי השקעה כזאת או אחרת. הם משקיעים בחברות טכנולוגיה בוגרות יותר. בסופו של יום, תפקידם של המשקיעים המוסדיים לבדוק את הכדאיות של כל השקעה, הם צריכים להגיע לתשואה נאותה עבור החוסך, ברמת סיכון סבירה כמובן. שיקול הדעת הוא שלהם בלבד. אני לא מאמינה שצריך להכריח אותם, אלא בתמריצים".

- הרבה חברות ביטוח וגם בתי השקעות נמצאים על המדף. למה הזרים המובילים במערב לא מגיעים להשקעה בישראל?

"כיום יש בפנינו בקשה אחת ויחידה לרכוש את השליטה בקבוצת הפניקס. אנחנו בודקים בצורה מאוד מקיפה ויסודית. הרבה גופים בינלאומיים מעדיפים להשקיע במדינות אחרות, בין השאר מכיוון שהשוק הישראלי קטן מדי".

- השירות שניתן על ידי חברות הביטוח לישראלים טוב מספיק?

"השקנו את מדד האיכות של חברות הביטוח לפני שלוש שנים הגדולה של המדד היא שהוא מדשה א הדיאנאיי של הארגון. לראשונה הלקוח הוא במרכז אצל חלק מהחברות. חברות מסתכלות על המדד ומשנות את עצמן. מי שלא ישתפר, פשוט לא יהיה במשחק".

- הציבור בישראל יודע להשתמש בכלים שיש לו?

"אנחנו מודעים לזה שבתחום שלנו אנשים יותר אדישים, אבל רואים תנועה קלה ויותר אכפתיות אצל אנשים. גם אם המבוטח לא נוגע במדד השירות, אבל החברות משתפרות רק עבור חלק קטן מהלקוחות - השגנו מה שרצינו. בתחום החינוך הפיננסי אנחנו מנסים ליצור שיתופי פעולה עם גופים אחרים במשק".

- יש מגמה להפחתת רגולציה. איפה אתם משתלבים בזה?

"ברור לכולם שצריך להמשיך עם רגולציה שמטיבה עם הצרכן. אנחנו נמשיך לעשות הכל כדי להטיב עם הציבור, לפשט הליכים. אני מסכימה שיש להקל את העומס על השוק, אבל אם זה מתנגש עם טובת הציבור לא נעשה את זה".

- לציבור הישראלי תהיה פנסיה ראויה בעוד 20 שנה?

"אני מאמינה שכן. המעסיקים בישראל מפרישים לפנסיה שיעור גבוה יחסית למדינות OECD, אבל אין ספק שהריבית הנמוכה בשוק מאתגרת. אם הריבית תימשך כך עוד עשרות שנים אז זה יהיה מאוד אתגרי, אבל שווקים אף פעם לא במצב סטטי".