אושר: צו הקפאת הליכים זמני לגלובוס מקס עד השבוע הבא

(עדכון) - סרט אימה: העובדים לא קיבלו שכר, בעלי המניות ביקשו - וקיבלו - נאמן מקורב ■ בחברה טוענים כי בתחילת השבוע ביטל בנק מזרחי-טפחות את מסגרות האשראי ולקח לעצמו את הסכום שהועבר "ללא התראה"

בית הקולנוע גלובוס מקס / צילום: אמיר מאירי
בית הקולנוע גלובוס מקס / צילום: אמיר מאירי

היום (ג') אושרה בקשת חברת בתי הקולנוע גלובוס מקס, בהסכמת פסגות - הנושה המובטח המהותי של החברה - לצווי הקפאת הליכים עד לשבוע הבא, אז יתקיים דיון בעניין.

לפי הבקשה, בעלי המניות ימשיכו בהזרמת כספים בהיקף של עד 6 מיליון שקל, בעיקר לצורך תשלום לעובדי החברה. בחברה טוענים כי בתחילת השבוע ביטל בנק מזרחי-טפחות את מסגרות האשראי ולקח לעצמו את הסכום שהועבר "ללא התראה".

גלובוס מקס היא אחת משלוש החברות המרכזיות העוסקות בניהול ותפעול בתי קולנוע בישראל ומפעילה 11 מתחמי בתי קולנוע. בנוסף, היא משמשת כמפיצה בישראל של שלושה מאולפני הסרטים ובעלי הזכויות הגדולים בעולם - וורנר, יונייטד ופראמאונט. לפי צו הקפאת ההליכים, היקף החוב שלה הוא כ-160 מיליון שקל.

בהודעת החברה לתקשורת היום נמסר כי "ב-3 השנים האחרונות נקטה החברה פעולות להביא לצמיחה מסיבית של פעילותה, לאור הצמיחה בענף בתי הקולנוע והתחרותיות בענף. בעקבות היקף הבנייה והצמיחה המואצת של הרשת, התמודדה החברה עם בעיות תזרימיות שהקשו על תפקודה. לאור האמור, בעלי המניות העבירו בתקופה האחרונה עשרות מיליוני שקלים להקטנת חובותיה, וזאת עד שיתאפשר לחברה לחתום על הסכם לארגון מחדש של האשראי הקיים וגיוס הון נוסף".

עוד נטען כי לפני כמה ימים העבירו בעלי המניות כ-6 מיליון שקל לצורך תשלום משכורות ל-850 עובדי החברה - ואותם משך מזרחי-טפחות לעצמו.

לפי הבקשה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים, רק בחודשים האחרונים העבירו בעלי המניות העיקריים, סייף הרברט ושטראוס מושאל, כ-65 מיליון שקל לחברה. עוד נטען כי "בשנים האחרונות החברה נטלה הלוואות והתחייבויות שהביאו אותה לסחרור".

לחברה יש חוב של כ-55 מיליון שקל לנושים פיננסיים וחוב נוסף של כ-40 מיליון שקל בגין הוצאות על בתי הקולנוע הקיימים, ספקים שוטפים ועוד.

עוד נטען בבקשה כי במסגרת הבראת החברה היא פעלה מול כמה גורמים פיננסיים לגבי ארגון מחדש של האשראי והזרמת הון נוסף, בהם מזרחי-טפחות, לאחר שהגוף הפיננסי שעמו הייתה החברה בקשר הציב "תנאים שלא ניתן היה לעמוד בהם". לדבריהם, מזרחי-טפחות הודיע בתחילת השבוע באופן בלתי צפוי - "מהיום להיום" ו"ייתכן כי מחוסר הבנה של עמדת החברה" - כי הוא מבטל את מסגרות האשראי.

חברת ואר נכנסה לניהול של גלובוס מקס לפני 3 חודשים, לאחר שהחברה נקלעה למשבר בעקבות סכסוך בין בעלי המניות העיקריים ובנט קפלן, שניהל את החברה בשנים אחרונות והודח לפני חודש וחצי. מי שעומד בראש החברה כיום הוא רו"ח יואב כפיר, מנכ"ל ואר.

גורמים בחברת ואר טוענים כי הם עובדים מסביב לשעון כדי להציל את החברה כבר 3 חודשים, וכי הם קיבלו תשלום רק על מארס ומחצית מאפריל, וכי הכסף שקיבלו הוא בהתאם להחלטת הדירקטוריון שהם חשופים על חצי מהעבודה שלהם.

בעלי המניות ביקשו מינוי נאמן מטעמם

לפי בקשת הקפאת ההליכים, בעלי המניות יעבירו 6 מיליון שקל להמשך פעילות החברה בתקופת ההקפאה, בתנאי שזהות לפחות אחד מהנאמנים תיקבע על-ידם - עו"ד אלונה בומגרטן ממשרד נשיץ ברנדס - ובתנאי שהסכומים ייחשבו כהוצאות הקפאת הליכים ויוחזרו ראשונים.

לאחר שבית המשפט אישר את מינוי עו"ד בומגרטן כמינוי זמני, סערו הרוחות בקרב העובדים ועלול להיווצר מצב שהעובדים יפסיקו להגיע לעבודה, וכך גם הפעילות הרווחית שקיימת לחברה תיפגע. יש לציין כי לחברת גלובוס מקס אין נכסים פרט לפעילות שלה.

גם גורמים בתעשייה אמרו ל"גלובס" כי מדובר בשערורייה שאין כדוגמתה למנות נאמן מטעם החברה; וכי הבקשה הוגשה במעמד צד אחד ללא עמדת כונס הנכסים הראשי, ללא קבלת תגובות הגורמים המעורבים; וכי מדובר בצעד מאוד לא מקובל.

הבור הגדול

גורם אחר המקורב לחברה אמר ל"גלובס" כי "לפני 3 חודשים הוגדלה מידת המעורבות של בעלי המניות, שהזרימו עשרות מיליונים שקלים פנימה, אך לאור הבור הגדול, לא בטוח שזה מספיק".

בין החובות של החברה יש הלוואה של 35 מיליון שקל שלקחה החברה מפסגות, לצד חובות לספקים ולעובדי החברה. ההערכה היא כי גם הספקים וגם העובדים יקבלו את הכסף, וכי בעלי המניות ערוכים לממן את פעילות החברה בתקופת ההבראה. אחד התרחישים האפשריים הוא שהחברה תעמוד למכירה בחלקה או במלואה.

גורמים המקורבים לחברה מדווחים כי בחצי השנה האחרונה הכסף המוזרם לחברה עובר לבנקים, ולא מגיע ליעדו בשל הבור שנוצר. משכורות העובדים למאי, שמעוכבות כבר כמה ימים, מוערכות ב-3 מיליון שקל. "זה תפס את כולם בהפתעה", אומר גורם המקורב לחברה.

עו"ד חיות גרינברג, המייצגת את העובדים, מסרה: "אני שמחה שבית המשפט הבין את המצוקה ואת הדחיפות הנדרשת בכל הנוגע לתשלום שכר לעובדים והורה על הסדרת חוב זה מיידית. אני מאוד מקווה שהחברה תצליח לצאת מהתסבוכת הכספית שבה היא מצויה, ושיושג פתרון לחובות העצומים של נושיה".

ממזרחי-טפחות נמסר בתגובה כי "ביום שישי הודיעה החברה לבנק כי הבעלים אינם מתכוונים להמשיך להזרים כספים לחברה, ואם הבנק לא יעמיד אשראי נוסף מכספו, תפנה החברה לבית המשפט ותבקש הקפאת הליכים בתוך ימים ספורים. על רקע הפסקת תמיכתו של הבעלים, הכוונה לבקש הקפאת הליכים ובהיעדר מוחלט של ביטחונות, החליט הבנק למנוע מהחברה למשוך כספים נוספים".

מגלובוס מקס נמסר כי "הטענות אינן מתיישבות כלל וכלל עם המציאות בשטח. במסגרת הקשר השוטף של החברה עם כלל המוסדות הפיננסיים, עדכנה הנהלת החברה לגבי מצבה הפיננסי, מתוך ציפייה להמשך סיוע מצדם והפעלת החברה כעסק חי, והופתעה מהודעת בנק מזרחי-טפחות כי בוטלה מסגרת האשראי, שכן הכסף שהוזרם לפני כן על-ידי הבעלים, נועד בראש ובראשונה למשכורות העובדים ותשלום לספקים. גם כפיר וחברת הייעוץ לא קיבלו את תשלומי מאי. הסכום המדובר נוגע לתשלומי מארס ואפריל. החברה עושה כל שביכולתה לשלם את משכורות העובדים בהקדם האפשרי וכן לקיים את התחייבויותיה לספקים ונותני שירות אחרים".

הרמת מסכים2
 הרמת מסכים2