הצד הווירטואלי של המטבע: מכשירי ההשקעה בביטקוין ודומיו

ערכם של הביטקוין ואחיו הצעיר אתריום זינקו בחדות בשבועות האחרונים ■ אם גם אתם רוצים לטעום מההצלחה, אתר Coinbase יכול להיות עבורכם התחנה הראשונה בדרך להשקעה במטבעות הווירטואליים ■ מטבעות וירטואליים – מה זה בכלל?

Bitcoin Billionaire / צילום מסך
Bitcoin Billionaire / צילום מסך

השבוע האחרון בקליפורניה היה ללא ספק השבוע של המטבעות החלופיים - ה"Cryptocurency", כמו שקוראים להם המשקיעים כאן. השקעה בביטקוין ובאחיו הצעיר והמהיר-הרבה-יותר, אתריום, הפכה לספורט הרשמי ולשיחת היום בקרב, ובכן, כולם.

הרעיון, למי שהסתתר מהמציאות האלטרנטיבית הזאת בשנים האחרונות, הוא יצירת מטבע בינלאומי סחיר שאינו תלוי ברגולציה ממשלתית ואינו נתון ללחצי אינפלציה מקומיים, אלא מציע שווי אחיד ומוסכם לכל העולם.

במשך שנים מומחים "חוצבים" מטבעות כאלה (שהם בעצם קוד מתמטי סבוך שניתן להחלפה) ומבין הפרוטוקולים השונים צמח בשנים האחרונות מנצח - הביטקוין. בעולם, על פי הקוד המתמטי, יכולים להימצא רק 21 מיליון "מטבעות" ביטקוין, והערך של כל אחד מהם עלה בשבועות האחרונות לשווי אדיר וכמעט בלתי נתפס של 3,000 דולר.

מי שהיו הראשונים "לחצוב" את המטבעות במחשב הפרטי שלהם עשו סיבוב מרשים מאוד מההשקעה הזו, כשערך המטבע טיפס באלפי אחוזים וגרר גם את הבנקים הגדולים והמשקיעים הגדולים בעולם לשים אחוז קטן מההון שלהם בקונספט החדשני. בדרך הצליח המטבע גם להסב נזק ללא מעט משקיעים, כתוצאה מנפילות של אתרי מסחר וירידת שווי - הוכחה שמדובר באפיק השקעה לגיטימי ואמיתי, אבל גם מסוכן. כיום היקף המסחר בביטקוין מגיע לסכום מטורף של 50 מיליארד דולר.

בשבועות האחרונים צמח מתחרה חדש ומרשים אפילו יותר - מטבע האתריום, שמציע אלטרנטיבה מעט יותר מתוחכמת טכנית לביטקוין, שבזכותה מומחים רבים מעריכים שהוא יצליח להדביק את הפער מאחיו הגדול. כבר היום אתריום נסחר לפי שווי של 30 מיליארד דולר והוא המטבע הקריפטוני השני בשוויו.

אתריום יותר משילש את שוויו בתוך פחות מחודש - משער של קצת מעל 100 דולר לשער של כ-400 דולר נכון להבוקר. לא מפתיע, לכן, למצוא הרבה מאוד יזמים בעמק הסיליקון שמתגאים שהשקיעו במטבע הצעיר "כשעוד היה זאטוט בשווי 4 דולרים למטבע" והצליחו בתוך כמה חודשים להפוך 4 דולרים ל-400 דולר, ומכאן - 1,000 דולר ל-100 אלף דולר.

גם המשקיעים הכבדים מודים שמדובר בהשקעה מסוכנת, אבל מכורים לתשואות יוצאות הדופן. חוסר הביטחון לגבי המצב הפוליטי בעולם וחוסר הוודאות לגבי הרגולציה בארצות הברית, דוחפים עוד ועוד אנשים להשקיע בתחום, ועוד ועוד יזמים לפתח שלל המצאות לתמיכה בתעשייה - מארנקים וירטואליים (או ממשיים) לאחסון המטבעות היקרים ועד לאפליקציות השקעה מתוחכמות המתיימרות לווסת את הסיכון, ואפילו כמה וכמה משחקים שמבוססים על הטרנד. הנה שתי אפליקציות נבחרות למי שרק רוצים לטעום מהטרנד:

Coinbase - האתר המוביל בארה"ב להשקעה במטבעות קריפטוניים עבר שיפוץ בחודשים האחרונים, כיאה לחברה המבקשת להגיע לשווי שוק של מעט מיליארד דולר בהנפקה. אפליקציית סלולר מצוינת ותהליך הרשמה ווידוא פרטים מהיר מאפשר לקוינבייס להיות התחנה הראשונה בדרך להשקעה במטבעות עבור רוב המשקיעים המתחילים.

Bitcoin Billionaire - אולי המשחק הכי פופולרי בקרב חובבי המטבעות החדשים והטכנולוגיים. המשחק, שבנוי כמו משחקים מתחילת שנות התשעים, מציע בגרפיקה מפוקסלת יכולת "לחצוב" מטבעות ביטקוין (תיאורטית בלבד. הממציאים היו צריכים להכניס הבהרה במסך הפתיחה כדי לוודא שהשחקנים מודעים לעובדה שהמטבעות אינם בעלי ערך ממשי) ולבנות מהם הון עצמי ענקי.

המשחק מאפשר לשחקנים "לחוות" את חלום ההתעשרות מהביטקוין - בלי לסכן את ההון העצמי שלהם בכלל. נקודת הפתיחה של כל שחקן היא במשרד קטן ומעופש מול מחשב שמשמש כ"נשק" שלכם בדרך להתעשרות מהירה. המשחק, אגב, זמין בגרסאות גם לאייפון וגם לאנדרואיד.