משרד האנרגיה: פזגז מנעה תחרות - ותיקנס ב-700 אלף שקל

העיצום הכספי הוטל על פזגז לאחר שמנעה מעבר של לקוחות לחברת גז אחרת ברמלה

חברת פזגז תשלם קנס של 700 אלף שקל, לאחר שמנעה מעבר של לקוחות לחברת גז אחרת ברמלה - כך מודיעה היום (ד') משרד האנרגיה, שהמקרה הועבר אליו.

המשרד ערך שימוע לפזגז בעניין, ועם סיומו החליט מנהל ענייני הבטיחות במשרד להטיל על החברה עיצום כספי בשל הפרת הוראות הדין.

בדיקת המקרה העלתה כי חברת הגז הנכנסת מסרה לחברת פזגז חתימות של יותר ממחצית מבעלי הדירות, בבניין שדירותיו מחוברות למערכת גז מרכזית, ולפיכך היא ביקשה מפזגז להעביר לידיה את התיעוד לגבי המכל הנייח, כמתבקש בחוק. אלא שחברת פזגז לא אפשרה לחברה הנכנסת לבצע את החלפת ספק הגז, לא שלחה את התיעוד המבוקש לגבי המכל הנייח ולא מכרה לה את המכל הנייח, ובכך מנעה מעבר של הצרכנים לחברה המתחרה.

החוק קובע כי מעבר של צרכנים בבניין משותף מספק גז אחד לאחר, דורשת הסכמה בכתב של יותר ממחצית מבעלי הדירות המחוברות למערכת הגז המרכזית, או בעקבות החלטת אסיפה שהתקבלה ברוב של בעלי דירות שנכחו בה. עוד קובעה חוק כי לספק היוצא אסור להתקשר עם צרכן שמסר הודעה על החלפת ספק גז, במשך 6 חודשים מיום מתן ההודעה.

"משרד האנרגיה פועל למען טובת הצרכנים, ולא יאפשר לחברות הפועלות בתחום הגפ"מ למנוע מצרכנים לקבל את המחיר הטוב ביותר עבורם. על-מנת להגביר את התחרות בתחום, המשרד קורא לצרכנים להשוות מחירים בצורה נוחה באמצעות מערכת השוואת המחירים הזמינה באתר", לשון הודעת המשרד. 

בתוך כך נציין כי השבוע אישרה ועדת הכלכלה כי ספק גז שהוחלף בבניין משותף ולא החזיר את הפיקדון במועד - ישלם לצרכן ריבית של 1% בשבוע. מדובר בתיקון לתקנות המקרקעין העוסקות בהחלפת ספק גז בבית משותף, שמטרתן להגביר את התחרות בענף ולמנוע מחברות הגז למגר את התחרות כספקיות גז ביתי לדיירים בבניין משותף.

כיום ספק גז בבניין משותף שהוחלף בספק אחר, חייב להחזיר לדיירים את כספי הפיקדון על הציוד תוך 30 יום. התוספת כעת קובעת כי אם הפיקדון לא יושב במועד, ספקיות הגז יחויבו להשיב את הפיקדון בתוספת ריבית פיגורים של 1% בשבוע. הפיקדון שמשלמים דיירים בבניין משותף עומד על כ-50.1 שקל על מונה הגז ועוד 8-14 שקל עבור הווסת. 

מפזגז נמסר בתגובה כי "החברה דוחה את הטענה בדבר מניעת מעבר לקוחות לחברה אחרת. פזגז הינה חברה שומרת חוק ופועלת במיקרים בהם אין בהירות בחוקים לפי חוות דעת משפטיות. יובהר, כי משרד האנרגיה לא נתן את עמדתו שנים רבות בנושא למרות שהיה מיודע על פרשנות זו בענף. החברה מצרה כי בעקבות פרשנות חדשה אשר לא פורסמה, הוטלו העיצומים. החברה קיבלה את הודעת המנהל בדבר הטלת עיצומים והיא בוחנת את תגובתה".