פרשת מכון וולקני: "רה"מ ומשרד החקלאות מטעים את בג"ץ"

כך טוענים בכירים במשרד החקלאות בעקבות הסתרת דוח השולל את העברת המכון לצפון וטענת הפרקליטות בבג"ץ כי "חוות-הדעת הונחה בפני הממשלה"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

גורמים בכירים במשרד החקלאות טוענים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ומשרד החקלאות, במסגרת תגובתם באמצעות הפרקליטות לעתירה לבג"ץ של חוקרי מכון וולקני ועובדי משרד החקלאות נגד היוזמה להעתקת מכון וולקני לצפון, לא אומרים אמת ומטעים את שופטי בג"ץ. הדיון בבג"ץ יתקיים ביום שני הקרוב (19.6) בפני הרכב של 3 שופטים: אסתר חיות, דפנה ברק-ארז ודוד מינץ. 

העתירה הוגשה בעקבות החשיפה ב"גלובס" על קיומו של מחקר ודוח חסוי של המועצה הלאומית למחקר ופיתוח (המולמו"פ) במשרד המדע, דוח שעצם קיומו הוסתר.

מתחקיר "גלובס" עולה כי המועצה הלאומית לכלכלה שבמשרד ראש הממשלה, בראשות פרופ' אבי שמחון, ביקשה מהמולמו"פ לבחון את ההצעה שמקדם שר החקלאות אורי אריאל להעתיק את מכון וולקני ממרכז הארץ לגליל המזרחי.

המולמו"פ, זרוע החשיבה האסטרטגית של משרד המדע ממליצה לממשלה על מדיניות לאומית בנושאי מו"פ, מפיקה דוחות ועורכת סקרים על מצב המדע והמחקר בישראל, ככלי להשגת היעדים הלאומיים.

מחקר המולמו"פ בענין מכון וולקני, שהסתיים ביולי 2016, שולל באופן החלטי את היוזמה ואת השלכותיה. המסקנה של צוות חוקרי המולמו"פ היא ש"תהליך העתקה של מכון וולקני לצפון טומן בתוכו סכנה להמשך קיום מחקר חקלאי מתקדם במדינת ישראל בשנים הקרובות, ולכן יש להימנע ממנו".

למרות חוות-הדעת השלילית של המולמו"פ, מינה ראש הממשלה נתניהו בסוף חודש ינואר ועדה מייעצת כדי לבחון את העתקת פעילות מכון וולקני לצפון. לתפקיד יו"ר הוועדה המייעצת נבחרה שירי ברנד, ממלאת-מקום ראש מנהל התכנון במשרד הפנים. חברים נוספים בוועדה הם עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י); שלמה בן-אליהו, מנכ"ל משרד החקלאות, שמקדם יחד עם אריאל את היוזמה להעתקת המכון; פרופ' אבי שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, שהזמינה מהמולמו"פ את הדוח; ואודי אדירי מאגף התקציבים במשרד האוצר. יו"ר מכון וולקני, פרופ' אלי פיינרמן, מונה למשקיף בוועדה.

על-פי מידע שהגיע לידי "גלובס", בישיבה הראשונה של הצוות ב-1.2.17, פנה המשקיף פרופ' פיינרמן לחברי הוועדה ושאל, האם מישהו מחברי הוועדה מכיר או שמע על דוח ציבורי בנושא של העתקת מכון וולקני לצפון? איש מחברי הוועדה לא הגיב לשאלה, למעט פרופ' אבי שמחון, שאמר: מה זה חשוב אם יש או אם אין דוחות - אנחנו עכשיו יושבים בוועדה ודנים בנושא באופן ענייני.

"לפזר את הצוות"

בתגובה לחשיפת "גלובס" על קיום הדוח ומסקנותיו ("העתקת מכון וולקני לצפון תסכן את המחקר, ויש להימנע מכך", 15.2.17), הוציא משרד החקלאות הודעה שפורסמה בתקשורת, לפיה "הדוח שהוזכר לא הגיע לידינו, ולכן אין לנו יכולת להגיב אליו בצורה רצינית ומקצועית".

חוקרי מכון וולקני טענו כי תגובת משרד החקלאות איננה נכונה, ובדיון בוועדת המדע של הכנסת טענו כי הדוח הוסתר במכוון עקב מסקנותיו. החוקרים הגישו עתירה לבג"ץ נגד המגמתיות של הוועדה, ודרשו לפזר את הצוות שמינה נתניהו, משום שההליך כולו מרוקן מתוכן את חוק המועצה הלאומית למחקר ופיתוח, ולחילופין לשנות את הרכב הצוות ולצרף אנשי מדע בעלי הבנה בתחום המחקר החקלאי. שופטת בית המשפט העליון, ענת ברון, הקפיאה את עבודת הוועדה עד לדיון ביום שני. 

הטענה בענין אי-אמירת אמת לבג"ץ נוגעת לסעיף 42 בהודעת הפרקליטות לבג"ץ, בו נאמר: "חוות-דעת המולמו"פ הונחה בפני הממשלה, וחזקה כי תובא במסגרת מכלול השיקולים בעת קבלת ההחלטה, ככל שתתקבל".

"גלובס" ביקש ביום שני את תגובת ראש הממשלה, שר החקלאות, פרקליטות המדינה, פרופ' שמחון וצוות הוועדה, לטענה על הסתרת דוח המולמו"פ. כמו כן התבקשו גורמים אלה לפרט מתי בדיוק הונחה חוות-הדעת הזו בפני הממשלה, בפני איזה פורום ממשלתי היא הונחה ומי היו חבריו.

כמו כן התבקש הסבר לשאלה, איך ייתכן שחוות-דעת כזו "הונחה בפני הממשלה" כנטען בפני בג"ץ, אבל המשרד הרלוונטי לכך, שהוא משרד החקלאות, הכחיש כל ידיעה לגבי קיומו של דוח כזה?

למרות מספר תזכורות, עד לפרסום הידיעה לא הגיעה תגובה של אף גורם.