לראשונה: המבוטחים יוכלו לבחור באופן חופשי את בית החולים

כך עולה מהסכמים דרמטיים שמשרד הבריאות גיבש מול קופות החולים ■ הבעיה: חופש הבחירה לא יעוגן באמצעות שינוי חקיקה, מה שיקשה על האכיפה בפועל

בית חולים איכילוב / צלם: תמר מצפי
בית חולים איכילוב / צלם: תמר מצפי

חטיבת בתי החולים הממשלתיים במשרד הבריאות עומדת לחתום על הסכמים פורצי דרך מול קופות החולים, שעשויים לצמצם באופן ניכר את אחד החסמים הגדולים שמונעים כיום תחרות של ממש בין בתי החולים.

ל"גלובס" נודע כי במסגרת ההסכמים, שחלקם כבר גובשו סופית, לראשונה יוכלו התושבים מאשקלון ועד תל-אביב לקבל מקופת החולים התחייבות כספית (טופס 17) עבור כל בתי החולים הממשלתיים באזור, על-פי בחירתם החופשית.

עד היום היו רשאיות קופות החולים להפנות את המטופלים לבתי חולים ספציפיים שעימם התקשרו בהסכמים ועל-פי מידת הכדאיות הכלכלית, תוך התחשבות בקרבת מקום המגורים. הבחירה

תיעשה בין בתי החולים ברזילי (אשקלון), אסותא אשדוד, וולפסון (חולון), אסף הרופא (אזור ראשון-לציון), איכילוב (תל-אביב) ושיבא (תל-השומר). מדובר לא רק בבחירת מקום לניתוח שנקבע מראש (אלקטיבי), אלא גם בבחירת מרפאות חוץ לצורך טיפול, ייעוץ או הדמיה אבחנתית.

הסכמים זהים צפויים להיחתם במקביל גם עבור תושבי הצפון, כך שאפשרות הבחירה תינתן בכל בתי החולים הממשלתיים מהלל יפה בחדרה דרך בני ציון ורמב"ם שבחיפה, גליל מערבי (נהריה) ועד פוריה שבטבריה. לפי שעה, ההסכמים הסופיים גובשו מול שתי קופות החולים הגדולות כללית ומכבי ברמה ארצית, כאשר מול קופת חולים לאומית ההסכם קרוב לגיבוש סופי.

קופת חולים מאוחדת היא היחידה עד עתה שהביעה התנגדות להסכמים במתכונתם המוצעת, אולם על-פי הערכות הדבר נובע משורה של דרישות שהקופה העלתה בניסיון לשפר עמדות. במשרד הבריאות קיוו להכניס להסכמים גם את בתי החולים של שירותי בריאות כללית, אבל גם במשרד מבינים כי הקופה לא תסכים לכך בשל התמריץ הכלכלי שיש לה כיום בהפניית מבוטחיה לבתי החולים שבבעלותה.

אבל לא הכול ורוד במהלך הזה של משרד הבריאות: גורמים במשרד מודים כי ללא שינוי חקיקה שיחייב את הקופות לאפשר חופש בחירה מלא, לא ניתן יהיה לאכוף באופן מוחלט את האמור בהסכמים שבין הקופות לבתי החולים. היעדר החקיקה יביא לכך שהקופות יוכלו להמשיך להעדיף בתי חולים מסוימים על פני אחרים, אולם לציבור יהיה מעתה יותר כוח צרכני וגם הרגולטור יוכל לעקוב אחר תלונות המבוטחים ולדרוש את קיום ההסכמים.

אחת ההמלצות המרכזיות של ועדת גרמן הייתה לאפשר למבוטחים לבחור לפחות בין שני בתי חולים הכוללים לפחות מרכז על אחד (בית חולים גדול עם כל ההתמחויות הרפואיות), אולם זאת באמצעות שינוי חקיקה. ההמלצה הזו, כמו רוב המלצות הוועדה, לא אומצו על-ידי שר הבריאות הנוכחי יעקב ליצמן.

החלק השני של הסכמי העקרונות בין בתי החלים לקופות נוגע לצד הכספי: עד היום נאלצו בתי החולים לנהל מו"מ פרטני מול קופות החולים כדי לגבש הסכם התקשרות אחת לשנתיים. מי שבעיקר נפגעו מכך הם בתי החולים הקטנים בשל כוח מיקוח חלש יותר. כעת נקבע כי חטיבת בתי החולים במשרד הבריאות תרכז בעצמה את ניהול המו"מ מול קופות החולים - מהלך שצפוי להיטיב בעיקר עם בתי החולים הקטנים ולחסוך להם עשרות מיליוני שקלים בשנה. לא מן הנמנע כי הצעד הזה יהווה לא יותר מקיזוז כנגד הצעד השני הנוגע לפתיחת אפשרות הבחירה של המבוטחים - מהלך שעל-פי רוב יטיב עם החזקים והגדולים כמו איכילוב ושיבא.

על-פי הערכות, תושבי אשדוד והסביבה לא ימהרו לבחור בבתי החולים האחרים כעת כשיש להם בית חולים מתקדם ליד הבית. באופן אירוני, המהלך צפוי להשפיע בעיקר על תושבי המרכז אבל טמון בו פוטנציאל מרכזי אחר - הגברת התחרות בין בתי החולים בדגש על האיכות והשירות. ככל שאפשרות הבחירה תהיה בידי המבוטחים, כך מאמינים במשרד הבריאות, כך תגבר המוטיבציה של בתי החולים להשתפר ולהתייעל.