הבורסה משיקה מדד אג"ח של חברות הנדל"ן הזרות

המדד יקרא - "תל בונד גלובל" ויורכב מ-25 סדרות אג"ח, בשווי שוק של כ-14.5 מיליארד שקל ■ כיום נסחרות בת"א יותר מ-50 סדרות זרות - כ-10% מסך השוק הקונצרני

אג"ח / צילום: רויטרס
אג"ח / צילום: רויטרס

לאחר שיותר מ-20 חברות נדל"ן זרות, הפועלות בארה"ב, הנפיקו בת"א חוב שהיקפו כ-16 מיליארד שקל, משיקה הבורסה בימים אלה מדד אג"ח חדש, "תל בונד גלובל", שיתבסס על איגרות חוב שקליות של חברות הנדל"ן הזרות.

בבורסה מציינים כי איגרות החוב שייכנסו למדד זה נסחרות בתשואה גבוהה יותר ביחס לאג"ח הנכללות במדד "תל בונד שקלי", שרמת הדירוג בו זהה ל"תל בונד גלובל". המדד ממוקד באיגרות שקליות בריבית קבועה של חברות זרות ללא זיקה לישראל, והוא יצטרף לקבוצת מדדי "תל בונד", לצד "תל בונד-תשואות" ו"תל בונד-תשואות שקלי". האג"ח שייכנסו אליו, אגב, ימשיכו להיסחר במסגרת המדדים הקיימים.

המדד, שיושק ב-16 ביולי (לפי נתוני סוף יום המסחר של ה-6 ביולי), יורכב מ-25 סדרות אג"ח בשווי שוק כולל של כ-14.5 מיליארד שקל, מרביתן מענף הנדל"ן. במדד ייכללו אג"ח לא צמודות בריבית קבועה, בעלות דירוג A מינוס ממעלות או 3A ממידרוג, לפחות. תקרת המשקל לכל סדרת אג"ח שתיכלל במדד תהיה 6%.

מיועד למשקיעי לונג, שורט וגידור

מספר החברות במדד צפוי לעמוד על 18 (חלקן עם יותר מסדרת אג"ח אחת), כשחברת דה-זראסאי צפויה להובילו עם משקל של 11.1% (תקרת המשקל לכל חברה תעמוד על 20%). נכון להיום כולל המדד תשואה פנימית ברוטו משוקללת של 4.7% ומח"מ משוקלל של 3.6 שנים.

עוד מציינים בבורסה, כי המדד החדש מותאם לשלושה סוגים מרכזיים של משקיעים: "משקיעי לונג" המבקשים לגוון את תיק ההשקעות שלהם באמצעות מדד אג"ח בדירוג גבוה, עם תשואה עודפת; "משקיעי שורט", שסבורים כי דירוג האג"ח אינו משקף את הסיכון הגלום בהן ולכן תמחורן בשוק יקר; ומשקיעי "גידור" המחזיקים אג"ח מפלח שוק זה, שבתקופות שפל מבקשים לגדר את השקעתם באמצעות מכשירי שורט על המדד.

בשוק ההון המקומי הונפקו עד היום עשרות אג"ח של חברות נדל"ן זרות, וכיום נסחרות בבורסה של ת"א יותר מ-50 סדרות מסוג זה - קרוב ל-10% מסך הסדרות הקיימות בשוק הקונצרני בישראל. בעתיד הקרוב צפוי להתווסף עוד מספר לא מבוטל של סדרות חדשות, חלקן של חברות שעד כה לא הנפיקו ניירות ערך בשוק המקומי.

הרוב המוחלט של הסדרות באפיק זה זוכות לדירוגי A ומעלה. 73% מהסדרות מאופיינות בדירוג מקבוצת ה-A, ו-25% בדירוגים גבוהים של קבוצת AA ומעלה. מבחינת סוג ההצמדה, אפיק זה מתאפיין בעיקר בסדרות שאינן צמודות למדד (שקליות) - 85% מקרב האג"ח של חברות הנדל"ן הזרות. תופעה זו מאפיינת את מרבית הסדרות המונפקות בשנים האחרונות, לאור הירידה בביקוש לסדרות צמודות מדד בשוק המקומי.