אקסון מובייל: תגליות הנפט בגיאנה כפולות מההערכות

דיווחה כי היקף התגליות מתייחס לבלוק STABROEK שבגיאנה וצמוד לבלוק שבבעלות משותפת לה ולרציו פטרוליום

קידוח נפט בים סוער / צילום: רויטרס
קידוח נפט בים סוער / צילום: רויטרס

אקסון מובייל  הכריזה ביום שישי האחרון על קבלת החלטת FID לפיתוח התגליות בבלוק STABROEK שבגיאנה ועדכנה כי היקף הרזרבות בבלוק גדל משמעותית ומוערך כעת בטווח של בין 2 מיליארד ל- 2.5 מיליארד חביות נפט (כפול מהכמות שהוערכה מוקדם יותר). אקסון מציינת כי מדובר באחת מתגליות הנפט הגדולות ביותר בעשור האחרון. 

החל משנת 2015 אקסון מבצעת קמפיין קידוחים אינטנסיבי בגיאנה במהלכו נמצאו בבלוק STABROEK ארבע תגליות (SNOEK , PAYARA ,  LIZA DEEP , LIZA).  קמפיין הקידוחים של אקסון ממשיך ובהודעתה עדכנה כי כעת עם סיום הקידוח הרביעי ב- LIZA תעבור האסדה לבצע קידוח הערכה בתגלית PAYARA וכן תבחן פרוספקטים נוספים בשכבות עמוקות יותר. עוד ציינה אקסון את פעילות האקספלורציה הנרחבת שלה באגן גיאנה-סורינאם לרבות בבלוק KAIETEUR המשותף לה ולרציו פטרול יהש .

תגלית LIZA DEEP ובחינת הפרוספקטים בשכבות העמוקות שמתחת לתגלית PAYARA מעידות על הפוטנציאל לתגליות במספר רב של שכבות שונות בשטחים הסמוכים בפרט ובאגן גיאנה-סורינאם בכלל.

בבלוק KAIETEUR המשותף לרציו פטרוליום ולאקסון מתבצע בימים אלו סקר סייסמי תלת מימדי בהיקף עצום של כ- 5,700 קמ"ר (שטח המקביל ליותר מ- 14 רישיונות ימיים בישראל). שטח הסקר המקורי שתוכנן ל- 4,000 קמ"ר הורחב על-ידי אקסון בעקבות רמזים גיאולוגים ( Leads ) נוספים שנתגלו בבלוק. כזכור, בהתאם להסכם שנחתם בין רציו פטרוליום לאקסון מוביל, רציו פטרוליום אינה נושאת בעלויות הסקר. 

המכון הגיאולוגי של ארצות הברית ( USGS ) מדרג את אגן גיאנה-סורינאם במקום השני בעולם בפוטנציאל הפרוספקטיביות לאגנים הנמצאים בשלבי חיפוש ראשוניים ומעריך כי הפוטנציאל באגן הוא של כ- 13.6 מיליארד חביות נפט וכ- 32   TCF   של גז טבעי. כאמור, נכון להיום התגליות באגן הן אלו של אקסון מוביל והמוערכות כיום כאמור בטווח של 2-2.5 מיליארד חביות.