אושר לקריאה ראשונה: חצי יום חופשה למצביעים בפריימריז

ח"כ מאיר כהן: "המטרה היחידה היא שהמעסיק יידע שהעובד קשור למפלגה ויוכל לבקש ממנו עזרה. ככה יוצרים מאפיות"

מליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת
מליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה היום (ב') לקריאה ראשונה את הצעת החוק של יו"ר הקואליציה דוד ביטן ויו"ר ועדת הכנסת יואב קיש, לאפשר לעובדים לנצל יום או חצי יום חופש על חשבונם לצורך הצבעה בבחירות המקדימות למפלגות (פריימריז). בעד ההצעה הצביע לצד ביטן וקיש גם יו"ר ועדת העבודה אלי אלאלוף (כולנו) בשל השתייכותו לקואליציה ולמרות שהסתייג ממנה עקרונית, ונגדה הצביעו חברי הכנסת מאיר כהן (יש עתיד) ועבדאללה אבו מערוף (הרשימה הערבית המשותפת).

קיש הסביר כי ההצעה נולדה כתוצאה מתלונות של עובדים על מעסיקים שלא אפשרו להם לנצל חופשה לצורך הצבעה, זאת משום שהחוק הנוכחי מאפשר שני ימי בחירה לעובד כאשר רק אחד מהם ניתן לניצול שלא במסגרת רשימת המועדים המיוחדים. "המטרה שלי פשוטה וברורה והיא להעלות כמה שיותר את שיעור ההצבעה הפריימריז", הצהיר קיש. כהן, שיו"ר מפלגתו יאיר לפיד כבר הביע התנגדות תקיפה להצעה, אמר במהלך הדיון: "המטרה היחידה של החוק הזה היא שהמעסיק יידע שהעובד רשום במפלגה ויש לו השפעה בפריימריז, כדי שאם המעסיק יצטרך איזו עזרה הוא יוכל לבקש מהעובד. ככה יוצרים מאפיות". כהן הלין על כך שבאותה שעה שביטן וקיש מבקשים לקדם את ההצעה המדוברת, ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה פעמיים את ההצבעה על הצעתם של אילן גילאון, מירב בן ארי ויעקב מרגי, שנועדה לעובדים לנצל יום בחירה אחד ביום הראשון ללימודים של ילדיהם.

נציגי ארגוני המעסיקים, כמו הנציגים של משרדי המשפטים, האוצר, הכלכלה והעבודה, הבהירו כי הם אינם מסתייגים מהאפשרות לנצל יום חופש מלא אך הביעו התנגדות לאפשרות שהעובדים ינצלו חצי יום חופש בלבד. ההתנגדות נובעת בעיקר מקושי תפעולי לכאורה שיוטל על המעסיקים, בעיקר במקומות עבודה עם משמרות שיתקשו להחליף עובד שיצא לחצי יום בלבד. נציגת התאחדות התעשיינים הבהירה כי אם מדובר היה רק בבחירות לפריימריז ההתאחדות הייתה מסכימה גם לחצי יום חופש, אולם החשש המרכזי הוא מפני "תקדים" שיכשיר ניצול של חצי יום חופש נוספים. נציגת הממונה על השכר במשרד האוצר הציעה כי העובד יציג "סימוכין" לכך שהוא אכן הצביע בפריימריז, אולם ההצעה נתקלה בהתנגדות תקיפה של אלאלוף: "זו חזרה לפנקס האדום".

למרות ההתנגדות של הגורמים המקצועיים לצי יום חופש, ח"כ ביטן הבהיר כי הוא לא מוכן ליום חופש מלא. "זה לא בא בחשבון. לחייב יום חופש מלא יביא לכך שהחוק לא יישום כי אם אדם צריך להפסיד יום שלם זה פשוט לא יקרה. אני מציע לאפשר אפילו פחות מחצי יום חופש, משהו כמו שעה שעתיים. העיקרון הוא לאפשר הצבעה בלי נזק כלכלי לעובד", הסביר ביטן.

"מה שאתה רוצה זה לאפשר הצבעה מאורגנת במקומות עבודה גדולים שממילא עשיתם עד היום בשטיקים כאלה ואחרים, רק שהפעם תכשירו את השרץ", טען ח"כ כהן. ביטן לא נשאר חייב: "ביש עתיד מתנגדים כי הפריימריז היחידים שלהם זה ריצה של מאה מטר לכיוון היו"ר".

בסופו של דבר הוחלט לאשר את ההצעה המקורית, אולם לקראת ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית לדון באפשרות להכניס שינויים כך שניתן יהיה לנצל חופש של שעות ספורות לצורך ההצבעה בפריימריז.