חיכוך עם ברייטפוד: הקיבוצים שוקלים מכירת חלקם בתנובה

בקיבוצים כועסים על העיכוב במינוי ראש הנציגות של ברייטפוד בישראל ועל כך שהתפקיד נשאר לא מאויש, והם נותרו בתחושה שבחברה מפחדים לקבל החלטות

המרכז הלוגיסטי של תנובה בבאר טוביה / צילום: רפי קוץ
המרכז הלוגיסטי של תנובה בבאר טוביה / צילום: רפי קוץ

ארגוני הקניות של הקיבוצים החלו לבחון את מכירת החזקותיהם (26%) בחברת תנובה. לפני כחודש התקיימה ישיבה של 12 הקיבוצים, ובה החליטו ראשי הקיבוצים כי הגיעו למבוי סתום לאור העיכוב במינוי כראש הנציגות של ברייטפוד בישראל וסגן יו"ר תנובה מטעמה, לאחר שיוסי שחר יסיים את תפקידו. בישיבה הוחלט כי תוזמן הערכת שווי חדשה לחברה, שתאפשר לקיבוצים שמעוניינים למכור את חלקם.

בקיבוצים כעסו על העיכוב במינוי ועל כך שהתפקיד נשאר לא מאויש, והם נותרו בתחושה שבחברה מפחדים לקבל החלטות. התסכול נבע בין היתר מהעובדה שבזמנו הם לא מכרו את חלקם בתנובה, ומאז הרכישה הם רואים את הערך שלה צונח.

טרם הוחלט מי יהיה הבנק שיעשה את הערכת השווי הזו, אך בינתיים נפתר חלק מרכזי מבחלוקת הזו, לאחר שלפני כשבועיים הודיעה ברייט דיירי הודיעה היום על מינויו של חיים גבריאלי לנציג החברה בישראל ולסגן יו"ר תנובה.

גורמים בסביבת תנובה העריכו היום (ב') כי גם לאחר שחיים גבריאלי מונה לתפקיד, תהליך בחינת השווי תימשך, ובסופו של דבר ייתכן שחלק מהקיבוצים כן ירצו למכור את חלקם.

לפני כשנה הבנקים הזמינו הערכת שווי מחברת הייעוץ TASC, ממנה עלה כי שוויה של תנובה נחתך בשיעור חד של יותר מ-40%, מאז הושלמה רכישת השליטה בה לפני כשנה וחצי. הערכת השווי נוקבת לתנובה שווי של 4.5-5 מיליארד שקל בלבד - בעוד החברה נרכשה לפי שווי של 8.6 מיליארד שקל.

גבריאלי נכנס לתפקידו בתקופה מורכבת עבור תנובה ויצטרך להתמודד עם תחרות קשה, ירידה במכירות, הגברת התחרות ופתיחת מכסות היבוא לבשר ולגבינות והשפעתם על נתחי השוק של החברה, שהתמודדה עם שחיקה בנתחי השוק שלה בשנת 2016.

לפני 3 שנים רכשה ברייט פוד את תנובה, חברת-האם של ברייט דיירי. ב-3 השנים האחרונות התמודדה ברייט פוד עם 3 מקרי שחיתות, כשרק בחודשים האחרונים דווח כי לי קה, סגנית הנשיא לשעבר של ענקית המזון, שכיהנה כדירקטורית בתנובה, נידונה ל-3 שנות מאסר בשל קבלת שוחד של יותר מ־1.2 מיליון יואן. לפני שנתיים נודע כי יו"ר תנובה לשעבר, בן הנג גואו, נחקר בשל חשד לשחיתות ונידון ל־6 שנות מאסר; ובאוגוסט 2014 יו"ר ברייטפוד לשעבר, וואנג דזוגנאנג, נשלח למאסר, לאחר שהואשם במעילה של 31 מיליון דולר.

מאז עברה תנובה לשליטת ברייטפוד, היא עברה לא מעט טלטלות, חלקן קשורות להחלפת הבעלות, וחלקן לשינויים בשוק. הירידה בשווי החברה נובעת מירידה ברווחיות החברה, שצפויה ככל הנראה להימשך.

הירידה ברווחיות נובעת הן מהתגברות התחרות בקטגוריות שבהן שלטה תנובה ללא עוררין, כמו החלב הניגר והגבינות הרכות, והן מצעדי רגולציה כגון הכנסת מחיר השמנת לפיקוח. מאז המכירה גם הוחלף המנכ"ל - המנכ"ל הוותיק אריק שור עזב על רקע חילוקי דעות עם הבעלים, ובמקומו מונה אייל מליס.