חשד: כ-100 רופאים לא דיווחו על הכנסות בעשרות מיליוני ש'

בין הליקויים שהתגלו במבצע ביקורת של רשות המסים: ניפוח הוצאות עבור בניית מרפאה ותשלום מיליון שקל לקבלן ע"י רופא במזומן וברכב מזראטי ■ תופעה חוזרת שהתגלתה בביקורת: רופאים רבים שכללו הוצאות פרטיות כהוצאות עסקיות

רופאים / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ
רופאים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ

אי-דיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים, ניפוח הוצאות עבור בניית מרפאה ותשלום מיליון שקל לקבלן על-ידי הרופא במזומן וברכב מסוג מזראטי, ניכוי מס על-ידי רופא ללא מסמכים בסכום של כ-270 אלף שקל, ומנתח לב בכיר שניכה מס שלא כדין בגין חלק מהוצאות בניית קליניקה שהינה חלק מביתו הפרטי - אלה הם רק חלק מהליקויים שהתגלו במסגרת מבצע ביקורת שערכה רשות המסים בקליניקות ובמרפאות ברחבי הארץ.

מאות מעובדי משרדי מע"מ, בשיתוף-פעולה עם יחידת החקירות, היחידה הארצית לאכיפת הגבייה ומשטרת ישראל, ערכו בשבוע שעבר מבצע ביקורת בענף הרופאים והמרפאות. במסגרת המבצע, שנקרא "רופא נבוכים", נערכו 297 ביקורות, כאשר ב-111 מהן התגלו ממצאים ראשוניים המעידים על אי-דיווח על הכנסות של יותר מ-63 מיליון שקל, תוך התחמקות מתשלום מע"מ בסך של כ-10 מיליון שקל. תופעה חוזרת אליה נחשפו המבקרים היא רופאים רבים שכללו הוצאות פרטיות כהוצאות עסקיות.

בכל שנה עורכת רשות המסים 3 מבצעי מע"מ ארציים תוך התמקדות על ענף עיסוק אחר בכל מבצע. הפעם נבחר ענף הרופאים, שבעיקרו הוא מענפי השירותים. תהליך אימות תשלומי המסים בענפי השירותים הוא קשה מטבעו, מאחר שבדרך-כלל הוא נסמך על מיעוט ראיות חיצוניות הנוצרות בין העוסק - נותן השירות, לבין הלקוח - מקבל השירות, אגב ביצוע העסקה.

בענף הרופאים הקושי מתעצם לנוכח מספר אופני העסקה וריבוי מסגרות התעסוקה של כל עוסק בענף, שהגדרת מיקומן לא תמיד מוגדרת, כגון רופא המקבל פציינטים בביתו. הענף מקיף 14,500 רופאים הרשומים כ"עוסק מורשה", מתוך אוכלוסיית הרופאים המונה כ-25,000 רופאים.

בביקורת שנערכה במהלך המבצע בספרים של אחד הרופאים מהקריות נמצא כי נוכה מס תשומות ללא מסמכים מתאימים בסכום של כ-270 אלף שקל. מהחקירה עולה כי הרופא הכין את הדוחות למע"מ בעצמו, ניכה מס תשומות ללא מסמכים ובנוסף רשם בספר הרופא הוצאות בגין רכישת ציוד למרפאה. מבדיקת המסמכים נמצא כי מדובר בהוצאות פרטיות כמו רכישת מזון, בגדים ותשלומי ארנונה.

בביקורת אחרת שנערכה אצל רופא באחד מהכפרים באזור, נמצא ניכוי מס תשומות בסכומים גבוהים ולא סבירים עבור בניית מרפאה. בעקבות כך נערך ביקור במקום, ועל-פי הערכה מדובר בניפוח של הוצאה זו. הרופא וקבלן העבודות הוזמנו לחקירה, ובחקירה עלה כי חלק מהתשלום בסך של מיליון שקל שולם על-ידי הרופא במזומן וברכב מסוג מזראטי. עוד עולה מהחקירה כי המרפאה נבנתה בקומת העמודים של בית מגורי אחיו של הרופא, כך שגם בהתאם לתקנות הוא אינו יכול לנכות את מס התשומות שעמד על כ-600 אלף שקל.

בביקורת שנערכה למנתח לב בכיר מאזור המרכז,​ נמצא כי הוא בנה בית וניכה מס תשומות בגין חלק מהוצאות הבנייה עבור הקליניקה, שהיא חלק מביתו הפרטי, וזאת בניגוד להוראות החוק.

עוד נמצא במבצע רופא מאזור ירושלים אשר קיזז מס תשומות על הוצאות פרטיות, כגון רכישת מכונית מסוג מרצדס, מסעדות, ביגוד, איפור לאשתו, הלבשה תחתונה ועוד. בחקירתו אמר כי "בברנז'ה" אמרו לו כי כל מה שיש בו 17%, אפשר לדרוש.

בביקורת אחרת נמצא כי קוזז על-ידי רופא, גם הוא מאזור ירושלים, מס תשומות בגין טיולים משפחתיים לחו"ל ונסיעות לחו"ל לצורך צפייה במשחקי כדורגל בסך כ-100 אלף שקל מס.

בביקורת שנערכה לגניקולוג ממודיעין בעל קליניקה פרטית, נמצא כי הגניקולוג לא מדווח על הכנסות מדמי ניהול שהוא מקבל מחברה בבעלותו. בעקבות הביקורת נערכה בדיקה נוספת של חשבוניות שהוציא, אשר ממנה עלה כי הוא היה מדווח להנהלת החשבונות רק על 10% מסכום החשבונית המקורית. הרופא הודה בעבירות המיוחסות לו וטען כי עשה זאת כיוון שהתרגל לרמת החיים הגבוהה שלו.

במקביל למבצע הביקורת, התבצע גם מבצע אכיפה וגבייה בקרב עוסקים חייבים ממגוון תחומים, לאו דווקא רופאים, במסגרתו נגבו כ-103 מיליון שקל מ-1164 עוסקים. כמו כן, עוקלו 35 רכבים.

אצל מנהל חשבונות עם חובות גדולים בגין הפצה וקיזוז חשבוניות פיקטיביות בוצע עיקול רכב מסוג אאודי. בזמן המתנה לגרר, החייב נכנס לרכב וניסה לברוח, תוך כניסה לכביש בו מוצב תמרור אין כניסה. נחישות של העובדים הביאה לתפיסת הרכב והעמסתו על הגרר.

במסגרת ביצוע פעילות גבייה בפרפומריה בירושלים בגין חובות ואי-הגשת דוחות, בוצע עיקול מזומנים מהקופה בנוכחותה של העובדת במקום. העובדת מסרה כי בעל העסק בכלא. העובדים לא עזבו את המקום עד לתשלום סכום נוסף בהעברה בנקאית.