ועד עובדי רמ"י מאיים בסכסוך עבודה וטוען למכרזים "תפורים"

בין היתר הוועד דורש להקפיא את המכרזים ולנהל אותם מחוץ לרמ"י ■  המנכ"ל שמרון: "אני דוחה מכל וכל את ההאשמות והרמיזות בדבר חוסר תום לב ו/או תקינות פרסום המכרזים"

עדיאל שמרון / צילום: תמר מצפי
עדיאל שמרון / צילום: תמר מצפי

ועד עובדי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הודיע למנכ"ל עדיאל שמרון ולשר האוצר משה כחלון, כי נשקלים מהלכים להכרזה על סכסוך עבודה, על רקע של טענות, כי במכרזים למספר תפקידים בכירים סומנו מראש אלה שיזכו בתפקידים. שמרון דוחה את טענות הוועד ולדבריו "נדמה כי מהלכים אלו נובעים מתחושות אישיות ומנקמנות שלא במקומה. מהלכים אלו עלולים לפגוע בעבודה השוטפת של הרשות ויפגעו, בסופו של דבר בכל עובדי הרשות, עליהם אתם מתיימרים להגן".

מדובר בשלוש משרות שלאיושן פורסמו מכרזים: סגן מנהל הרשות, מנהל אגף בכיר לאסטרטגיה תכנון ומדיניות, ומנהל אגף בכיר למשאבי אנוש. במסגרת המכרזים נעשו מספר שינויים בהגדרת התפקידים, וכן נעשתה הקלה בתנאי הסף, בניסיון ובוותק. יצוין, כי במסגרת הרפורמה ברמ"י, במסגרת ניהול כוח האדם קיבל המנכ"ל חלק מהסמכויות של נציב שרות המדינה.

ועד העובדים הארצי טוען, כי "במסגרת המכרזים שפורסמו, פועלת ההנהלה לכאורה בחוסר תום לב ויש כוונה, להבנתנו, לאייש את המשרות המפורסמות בניגוד לכללי המנהל התקין ו/או הנחיות היועץ המשפטי לממשלה.

"במסגרת זו נציין את סד הזמנים הקצר, תנאי הסף הבלתי סבירים ומתאימים, את ה"דחיפות" הפתאומית בפרסום, את התנאים הבלתי עניינים, שאין בהם, לכאורה, כדי לתרום לקידום והצלחת הרשות. עוד נראה לכאורה כי המכרזים מכוונים למשתתפים ספציפיים בהסתמך, בין היתר, על דרישות מיוחדות, הכשרה וניסיון מאוד ספציפיים וכדו'.

"התלונות שהגיעו לוועד גרסו, כי כבר עתה ניתן להצביע על הזוכים בתפקיד בכל משרה מרשימת המשרות המוצעות וקיים חשש כבד, לכאורה, שלא שיקולים מקצועיים הובילו את הנהלת הרשות, אלא שיקולים פרסונליים. תחת מסווה של פרסום מכרזים, מבוצע על ידכם שינוי מבני מהותי באופן צד צדדי, ואשר על כן ועד העובדים דורש:

א. להקפיא את המכרזים עד להגעה להסכמות בכל הנושאים שעל הפרק.

ב. על רקע החשש הכבד לכאורה של "תפירת" המכרזים אנו דורשים שהמכרזים ינוהלו מחוץ לרשות מקרקעי ישראל והרכב וועדת הבוחנים יקבע במלואו שלא על ידי מנהל רשות מקרקעי ישראל ו/או מי מטעמו ובפרט שיש לכם שליטה מלאה על זהות מרבית חברי הועדה.

ג. לחזור בכם ולהימנע ממעשים חד צדדיים, ככל שברצונכם למנוע מצב של פניה להסתדרות להכרזת סכסוך עבודה ברשות".

 "איוש המשרות מחויב המציאות"

המנכ"ל שמרון ענה לוועד: "אני דוחה מכל וכל את ההאשמות והרמיזות בדבר חוסר תום לב ו/או תקינות פרסום המכרזים הנדונים. האשמות אלו עדיף היה לו לא היו נטענות כלל ויש בהם משום האשמות שווא והוצאת דיבה ושם רע.

"אין כל סיבה וודאי שאין כל עילה להכרזת סכסוך עבודה על רקע האמור בהודעתכם וככל שוועד העובדים וההסתדרות יחליטו להתקדם בהליך זה הנהלת רמ"י תפעל על פי הדין כנגד ההכרזה.

"למעלה מן הצורך אציין, כי מדובר במכרזים פנימיים בהם יכולים להשתתף עובדי רמ"י ומכרזים אלו מהווים הזדמנות לקידום של עובדים אלו מתוך המערכת. המכרזים, כמו עשרות מכרזים אחרים שפורסמו ברשות, מתנהלים על פי כל הכללים וכל דין וועדת הבוחנים - על פי שיקול דעתה הבלעדי - תבחר את המועמד המתאים ביותר, ככל שיהיה כזה.

"מדובר בתפקידי ליבה בהנהלת הרשות אשר אינם מאוישים ואיוש המשרות הינו מחויב המציאות ויסייע רבות בקידום כל הנושאים המצויים לפתחה של הרשות. תיאורי התפקיד תואמים את התפקידים, כמעט באופן גנרי לתפקידים אלו בשירות המדינה, והשינויים הקלים שנעשו בהם אינם מהותיים והינם בסמכות ההנהלה. יתרה מזו, תפקידים אלו אינם חלק מההסכם הקיבוצי ולכן הנהלת הרשות יכולה וצריכה לעשות את ההתאמות הנדרשות על מנת לשפר את תפקוד עבודת המטה.

"לא ברורה כלל הטענה בדבר פגיעה בעובדים והיא נדחית על הסף. להיפך, המכרזים הינם פנימיים וככל שיבחרו מועמדים לתפקידים אלו הרי שאיושם יאפשר קידום של עובדי הרשות לתפקידים בכירים".