ההצעה לפיצול דירות בבנייה רוויה ירדה מהפרק

ועדת הרפורמות בראשותה של חברת הכנסת רחל עזריהדנה היום בהצעת החוק לפיצול צמודי קרקע ובין היתר החליטה לבטל את האפשרות לפצל דירות גם בבנייה רוויה

רחל עזריה / צלם: איל יצהר
רחל עזריה / צלם: איל יצהר

ועדת הרפורמות בראשותה של חברת הכנסת רחל עזריה (כולנו) דנה היום (ג') בהצעת החוק לפיצול צמודי קרקע. נזכיר כי הצעת החוק קודמה בראשית הדרך על ידי ח"כ אלי כהן (כולנו) שמונה מאוחר יותר לשר הכלכלה, והיא מציעה לאפשר לבעלי צמודי קרקע לפצל את הנכס לדירה נוספת שאותה יהיה ניתן להשכיר.

בדיון שנערך היום, טרם התקיימו הצבעות, אך חברי הוועדה הגיעו לסיכומים בנוגע לסעיפים שונים בהצעת החוק. ראשית כל, שינוי מהותי עליו דובר במסגרת הצעת החוק, שהציע לשלב גם אפשרות לפיצול דירות בבנייה רוויה ולא רק בבנייה צמודת  קרקע - ירד מהפרק. נזכיר כי יו"ר הוועדה ניסתה לקדם אפשרות של שילוב בנייה רוויה באפשרות הפיצול אולם נתקלה בהתנגדות מצד ראשי הרשויות. לאחר דיונים בנושא הוחלט כי נושא הבנייה הרוויה לא ייכלל בהצעת החוק הנוכחית אך במקביל הוחלט על הקמת צוות שיכלול ראשי רשויות וגורמי מקצוע מהמשרדים הממשלתיים הרלוונטיים בראשו תעמוד ח"כ עזריה שידון בעניין בהמשך הדרך.

עוד על פי הסיכומים אליהם הגיעו היום בוועדה, השטח המינימאלי לדירה המפוצלת ייקבע על 45 מ"ר וזאת לעומת 55 מ"ר בנוסח הקודם ו-60 מ"ר בנוסח המקורי של הצעת החוק. נושא נוסף מתייחס למי שיחליט לפצל את צמוד הקרקע ולאחר תקופה ירצה לבטל את הפיצול - במקרה הזה הוסכם כי השבת המצב לקדמותו לא תחייב בקשה להיתר בנייה אלא רק הודעה לרשות המקומית.

בנוסף, נותרו עוד כמה נושאים עליהם הוועדה עוד צריכה להמשיך ולדון. כך למשל, סוגיית היטל ההשבחה טרם נפתרה, השאלה האם הפיצול יהיה חייב בהיטל או פטור. נושא נוסף שעדיין לא נקבע סופית מתייחס להכללת צמודי קרקע במושבים. נזכיר כי בדיונים המוקדמים של הוועדה נקבע כי צמודי הקרקע יוחרגו ממנה וזאת בשל התנגדות המגזר הכפרי, אולם כעת נידון הנושא מחדש וייתכן כי בסופו של דבר יימצא הפתרון לשלב גם את בתי המושבים בהצעת החוק.