קרן סל חדשה: הרובוטים עושים את העבודה, גם בשוק ההון

השימוש הגובר ברובוטים ובבינה מלאכותית צפוי לשנות את פניהם של מגזרים רבים בכלכלה העולמית ■ קרן הסל החדשה BOTZ מאפשרת למשקיעים להיחשף לתחום המתעורר

רובוטים שהוצגו בכנסי טכנולוגיה בפריז / צילום: בלומברג
רובוטים שהוצגו בכנסי טכנולוגיה בפריז / צילום: בלומברג

אנו חיים בעידן של חדשנות טכנולוגית מתמדת, שמשפיעה על חיינו בכל התחומים. אחת המגמות הבולטות בשנים האחרונות היא אוטומציה של תהליכים רבים תוך שימוש בכלי הבינה המלאכותית (AI - Artificial intelligence) ורובוטים.

השימוש ברובוטיקה כבר אינו מוגבל לרצפת הייצור של מפעלים תעשייתיים גדולים בלבד, כמו מפעלי הרכב והאלקטרוניקה, אלא מתרחב בשנים האחרונות לתחומים חדשים לגמרי, כמו האנליטיקה הארגונית, הרפואה, הביטחון, החקלאות ועוד. לפי הערכות, שוק הרובוטיקה הגלובלי צפוי לצמוח בקצב דו-ספרתי ולהגיע לכ-150 מיליארד דולר עד שנת 2020, כאשר סגמנט הבינה המלאכותית צפוי לגדול פי עשרה בחמש השנים הקרובות.

אמצעי להגדלת הייצור המקומי

הגורמים המובילים לשימוש הגובר ברובוטים כוללים תהליכי התייעלות בלתי פוסקים במגזר הארגוני, עם ניסיון לחסוך בעלויות ייצור תוך שיפור איכות המוצר הסופי. תהליכי הגלובליזציה שהתחוללו בשני העשורים האחרונים, הובילו למעבר משרות רבות מהעולם המפותח לעולם המתפתח, אבל במקביל גם פערי השכר בין שני העולמות האלה הצטמצמו, ובכך הגיע תהליך זה למיצוי חלקי. לעומת זאת, העלייה המתמדת במידת המורכבות הטכנולוגית מחייבת שימת דגש חזק על איכות ובקרה - דבר שאינו מתאפשר לעתים קרובות בתהליכי הגלובליזציה ומיקור חוץ.

בשנים האחרונות גברו קולות במדינות המפותחות להחזיר את הייצור "הביתה", נוכח הלחצים החברתיים והגיאו-פוליטיים, ובכך השימוש באוטומציה וברובוטים מאפשר לחברות מהעולם המפותח להגדיל את נתח הייצור המקומי בלי לפגוע בשיעורי הרווחיות. הדבר צפוי להוביל לחיסכון של כ-25% בעלויות השכר, לצד שיפור של כ-30% בפריון העבודה עד שנת 2025.

פוטנציאל גדול ברכב האוטונומי

השימוש הגובר ברובוטים צפוי לשנות את פניהם של סקטורים רבים. המגזר התעשייתי, לדוגמה, שנמצא כבר עכשיו במצב מתקדם יחסית לשאר הסקטורים מבחינת השימוש ברובוטים, משתמש בכלי האוטומציה עבור 10% מהתהליכים העסקיים בלבד, כאשר נתח זה צפוי לעלות ל-25% בעשור הקרוב.

המגזר הביטחוני הציג התקדמות של ממש בשימוש ברובוטים (כולל מזל"טים, אמצעי תקשוב ולוחמה אלקטרונית) - דבר שהוביל לחיסכון בכוח אדם ולמניעת עוצמת הפגיעה בלוחמים. בתחום הרפואה, השימוש ברובוטים נעשה בעיקר לצורך איסוף וניתוח מידע רפואי כדי לשפר את יעילות הטיפול ולהפוך אותו לממוקד יותר. ואולם שימוש זה הגיע באחרונה גם לתחום המסורתי של ניתוחים, עם יכולת לבצע פעולות ניתוח מורכבות באמצעות רובוטים חכמים ומדויקים.

התחום המתעורר בעל הפוטנציאל הגדול ביותר אולי הוא תחום כלי הרכב האוטונומיים (ללא נהג). מדובר בפיתוח מהפכני, שעליו שוקדות חברות ענק כמו גוגל ואפל, ובו רשמה הטכנולוגיה הישראלית הישג אדיר עם פיתוח שבבים לנהיגה בטוחה על ידי חברת מובילאיי, שנמכרה באחרונה לענקית השבבים אינטל תמורת סכום עתק של כ-15 מיליארד דולר.

בראייה ארוכת הטווח, שוק כלי הרכב האוטונומיים צפוי להגיע ל-80-90 מיליארד דולר עד שנת 2030, שוק האנליטיקה והבינה המלאכותית צפוי לגדול לכ-70 מיליארד דולר, שוק הרובוטים הרפואיים מוערך ב-18 מיליארד דולר, ואפילו מגזר החקלאות השמרני צפוי להוות שוק יעד של כ-16 מיליארד דולר לפתרונות הרובוטיים.

מובילאיי תופסת 5% מהחזקות הקרן

מתוך מטרה לספק חשיפה לתחום החדיש של הרובוטיקה, הוקמה לפני פחות משנה, בספטמבר 2016, קרן סל חדשה המכונה Robotics & Artificial Intelligence ETF (סימול: BOTZ). קרן הסל מנוהלת על ידי חברת הניהול Global X, המתמחה בקרנות סל מיוחדות מוטות אפיקי צמיחה והשקעות גלובליות. למרות גילה הצעיר, הציגה קרן BOTZ גידול מרשים בהיקף הנכסים, שעומד כעת על כ-154 מיליון דולר, כשעיקר הצבירה היתה בחודשיים האחרונים.

קרן BOTZ מונה 30 רכיבים, בעיקר ממגזר התעשייה והאלקטרוניקה, כאשר מרבית החזקותיה הן חברות גדולות ומבוססות, שאמורות ליהנות במידה המירבית מהפריסה של כלי האוטומציה במגוון שווקים.

מבחינה גיאוגרפית, המדינה המובילה בהרכב הקרן היא יפן (כ-46% מנכסיה), ארה"ב נמצאת במקום השני (23% מהנכסים), שווייץ ובריטניה במקומות השלישי והרביעי (10% ו-6% בהתאמה), ואילו ישראל מקבלת גם היא מקום של כבוד, עם נתח של כ-5% מהרכב הקרן, בזכות מניית מובילאיי (סימול: MBLY).

נציגות בולטות בקרן BOTZ הן חברת Intuitive Surgical (סימול: ISRG) האמריקאית, שפיתחה מערכת רובוטית המכונה DaVinci לביצוע ניתוחים מדויקים במיוחד; חברת התעשייה האירופית ABB (סימול: ABB בארה"ב או ABBN VX בשווייץ); חברות יפניות המתמחות ברובוטים לרצפת ייצור במפעלי תעשייה, כמו Keyence (סימול: 6861 JP), SMC Corp (סימול: 6273 JP) או FANUC (סימול: 6954 JP); חברת Trimple האמריקאית (סימול: TRMB), המתמחה בתחום האוטומציה לחקלאות; חברת iRobot (סימול: IRBT), המוכרת היטב למיליוני בתי אב ברחבי העולם; וכאמור גם מובילאיי הישראלית.

קרן הסל BOTZ רשמה באחרונה ביצועים חזקים, עם עלייה של 26% מתחילת השנה, לעומת עלייה של 16% במדד נאסד"ק הכללי ו-19% במדד נאסד"ק 100. היקף נכסי הקרן מסתכם ב-154 מיליון דולר, עם סחירות גבוהה יחסית, ומחזור יומי ממוצע של כ-3 מיליון דולר בשלושת החודשים האחרונים. דמי הניהול של הקרן הם 0.68% בשנה.

קרן הסל BOTZ Robotics & Artificial Intelligence ETF

חברת הניהול: Global X

היקף הנכסים: כ-154 מיליון דולר

הרכב ההחזקות לפי מדינות: יפן (46% מהנכסים), ארה"ב (23%), שווייץ (10%), בריטניה (6%), ישראל (5%) ומדינות נוספות

נציגות בולטות בקרן: חברת Intuitive Surgical האמריקאית, חברת התעשייה האירופית ABB, חברות יפניות כמו Keyence או SMC Corp, חברת iRobot וגם מובילאיי הישראלית

ביצועי הקרן מתחילת השנה: עלייה של 26%

מחזור יומי ממוצע: כ-3 מיליון דולר (בשלושת החודשים האחרונים)

דמי ניהול: 0.68% בשנה

■ הכותב הוא אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם