תושב חוץ עצר מכרז לקרקע בטבריה: הפרויקט יסתיר את הנוף

ביהמ"ש הוציא צו נגד שיווק קרקע בבעלות העירייה עד להכרעה האם הבנייה מנוגדת לחוק שמחייב נוף פתוח לכנרת

נוף ממצוק הארבל לכנרת. 6 קומות במדרון ההר - מסתיר את הכנרת או לא? / צילום: בן יוסטר
נוף ממצוק הארבל לכנרת. 6 קומות במדרון ההר - מסתיר את הכנרת או לא? / צילום: בן יוסטר

בית המשפט המחוזי בנצרת עצר מכרז שפרסמה עיריית טבריה, למכירת קרקע בבעלותה, בשל חשש כי הדירות שיוקמו על הקרקע יסתירו את הנוף לכנרת. השופט יונתן אברהם קיבל את הבקשה לצו ביניים שהגיש תושב חוץ, המחזיק בקרקע במורדות הר ארבל, ועשוי לטענתו להיפגע מהתוכנית. השופט קבע כי העירייה לא תשווק את הקרקע עד להכרעה בעתירה המנהלית.

את הבקשה לצו ביניים והעתירה המנהלית הגיש יצחק סכאי, יהודי בריטי שרכש בשנת 2006 קרקע במורדות הצפוניים של הר ארבל המיועדת למגורים - והיא הוגשה נגד עיריית טבריה, הוועדה המקומית, החברה הכלכלית העירונית, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון, ורשות מקרקעי ישראל.

בעתירה שהוגשה באמצעות עוה"ד אלי וילצ'יק ומירב ברנע ממשרד כהן, וילצ'יק ושות', טוען סכאי כי התוכנית שאושרה על הקרקע העירונית, אינה חוקית מאחר והיא סותרת את תוכנית המתאר הארצית - תמ"א 13 למרחב הכנרת וחופיה ואת תוכנית המתאר של טבריה, שקובעות כי אין להסתיר את הנוף הנשקף לכנרת במורדות רכסי טבריה.

לטענתו, הוא נדהם לגלות לאחרונה כי תוכנית בשם "מול ארבל" שקיבלה תוקף בשנת 2009, וחלה על שני מגרשים במורד ההר - האחד בבעלות העירייה, והשני בבעלות רשות מקרקעי ישראל - מאפשרת בניית 430 יחידות דיור בבניינים בני 6 קומות במורד ההר, באופן שיסתיר את הנוף הנשקף לכנרת מהמגרש בבעלותו, תוך פגיעה בזכויות הנוף שלו ובקניינו.

לטענתו, כשגילה על כך פנה למהנדס עיריית טבריה, שהבהיר לו כי הוא מודע לבעיה ושהתוכניות יעודכנו. אלא שבטרם נסתיימו הליכי התכנון, פרסמו עיריית טבריה ורמ"י מכרזים לשיווק הקרקע ליזמים בהתאם לתוכנית המקורית.

סכאי פנה שוב למהנדס העירייה ולראש העירייה שהשיבו לו כי המכרז יעוכב והוראות הבינוי יתוקנו. אלא שלטענתו, פורסם מכרז לשיווק הקרקע המאפשר הוצאת היתרי בנייה לפי התוכנית המקורית, ללא הבהרה כי הבנייה מוגבלת וכי ניתן להגיש הצעות עד 18 ביוני 2017. למכרז הוגשו הצעות על ידי יזמים. על כן, לטענתו, הגיש עתירה מינהלית לצד בקשה לעצירת המכרז.

בעתירה נטען כי אין לשווק את הקרקע לפי תוכנית הבנייה, וכי יש להבהיר כי הבנייה בקרקע המשווקת לא תסתיר את הנוף לכנרת. כאמור השופט יונתן אברהם ציין: "שוכנעתי כי נתקיימו התנאים למתן צו ביניים ועל כן ניתן בזאת צו לפיו תיאסר פתיחת תיבת המכרזים, בתום המועד להגשת הצעות למכרז 18 ליוני 2017, עד למתן החלטה אחרת על ידי בית משפט זה". בעקבות צו הביניים הודיעה החברה הכלכלית טבריה, כי המכרז נדחה לתאריך 27 ביולי 2017. עם ההכרעה בעתירה, צפוי להיקבע גם גורל המכרז שפירסמה רמ"י.